دکتر غلام‌علی پیمان، عضو تالار مشاهیر چشم‌پزشکی و مخترع جراحی لیزیک

پروفسور غلام پیمان یک مخترع، دانشمند، پزشک برجسته و انسان دوست و جراح و فوق تخصص مشهور چشم پزشکی، ‌متولد شیراز- ایران است. از دیدگاه بیمارانش، دکتر پیمان به عنوان "بیش از یک پزشک درخشان" تجسم شده است که هنگام کارهای تحقیقاتی چشم،  بیمار را به عنوان یک موجود کامل با در نظر گرفتن تمام ابعاد وجودی هستی و سیستم های بدن انسان می داند.
در سال 2005 (سال ۱۳۸۴) دکتر پیمان با رای گیری از بین بیش از 30000 چشم پزشک در سراسر جهان به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان انتخاب شد تا به یکی از سیزده چشم پزشک زنده وارد شده در تالار مشاهیر، انجمن جراحی آب مروارید و انکساری آمریکا (واشنگتن دی سی ، 2005) ،  تبدیل شود. همچنین به دکتر پیمان جایزه یک عمر دستاورد، آکادمی چشم پزشکی آمریکا (2008) اهدا شد.
 وی با بیش از 200 اختراع پزشکی و مهندسی از برگزیدگان دریافت مدال ملی فناوری و نوآوری امریکا در سال ۲۰۱۲ است. از مشهور‌ترین ابداعات او عمل جراحی لیزیک جهت تصحیح عیوب انکسارى چشم است. مدال ملی علم و مدال ملی فناوری و نوآوری، بالا‌ترین مدال افتخاری علمی آمریکاست که به دانشمندان، مهندسان و مخترعان بر‌تر اعطا مى شود. وی این مدال را ماه  ژانویه ۲۰۱۳ از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

زندگی‌نامه دکتر پیمان

دکتر پیمان در ایران متولد شد و در جوانی برای تحصیل در آلمان به دانشگاه فرایبورگ رفت و در آنجا در سال 1962 (سال ۱۳۴۱ خورشیدی) دکترای خود را در رشته پزشکی عمومی دریافت کرد. وی دوره کارآموزی خود را در بیمارستان سنت ژوهانس در دیوسبرگ آلمان در سال 1964 و در بیمارستان عمومی پاسایک به پایان رساند. در شهر نیوجرسی آمریکا در سال 1965 ادامه تحصیل داد و از سال ۱۳۵۰ خورشیدی به عنوان استادیار گروه چشم‌پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس مشغول به فعالیت شد.  ایشان در حال حاضر استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آریزونا می‌باشند.

دکتر پیمان در طی سالهای 1987-2000  مسئولیت هماهنگی بین مدرسه پزشکی و همچنین  مرکز تعالی علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه پزشکی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در نیواورلئان را داشت. طی سالهای 1998-2000 دکتر پیمان رئیس کرسی شاهزاده عبدالعزیز بن احمد بن عبدالعزیز آل سعود را در بیماری های شبکیه بود. طی سالهای 2000-2006، وی به عنوان استاد چشم پزشکی و مدیر مشترک خدمات ویتره وشبکیه ، دانشکده پزشکی دانشگاه تولان در نیواورلئان خدمت کرد. طی سالهای 2006-2007 وی استاد چشم پزشکی در دانشگاه آریزونا، توسان و مسئول هماهنگی با دانشگاه علوم نوری آریزونا بود.

در طی یک دوره 40 ساله ، علاقه او به مهندسی و داروسازی همراه با سابقه طولانی و تجربه وی در چشم پزشکی منجر به پیشرفت در روش های جراحی و روش های درمانی جدید و انقلابی شد. دکتر پیمان بیش از 850 مقاله علمی ، 10 کتاب و متون علمی تالیف و منتشر کرده است. وی بیش از 200 پزشک را در زمینه فوق تخصص بیماریهای شبکیه و زجاجیه تربیت کرده است. در حال حاضر ، دکتر پیمان در فونیکس ، آریزونا اقامت دارد.

اختراعات دکتر پیمان

او در سال ۱۳۶۸ خورشیدی با ثبت اختراع رسمی جراحی لیزیک انقلاب بزرگی در چشم‌پزشکی جهان ایجاد نمود. مهم‌ترین دلیل شهرت وی، اختراع عمل جراحی لیزیک است که به کمک آن افراد دارای (عیوب انکسارى چشم) ضعف بینایی می‌توانند بدون استفاده از عینک دید طبیعی خود را بازیابند. وی در دسامبر ۲۰۱۲ میلادی برنده مدال ملی فناوری و نوآوری از سوی باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده شد.

اختراعات وی همچنین شامل 200 اختراع ثبت شده ایالات متحده است که طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی جدید، تحویل داروی داخل چشم ، روش های جراحی و همچنین روش های جدید تشخیصی و درمانی را شامل می شود:

  •     اولین تلاش برای اصلاح انکساری - اصلاح انحنای قرنیه خرگوش با استفاده از سوختگی های لیزر دی اکسید کربن (1980)
  •     ارزیابی لیزری در بررسی خطاها ی استفاده از لیزر در چشم پزشکی - مطالعات هیستوپاتولوژیک در مورد انعقاد لیزر ترانس اسکلرال آرگون-کریپتون با یک پروب خراجی لیزر (1984)
  •     مقایسه اثرات لیزرهای اکسایمر آرگون فلوراید (ArF) و کریپتون فلوراید (KrF) بر ساختارهای چشمی (1985)
  •     طول موج 1.3μ لیزر Nd: YAG: اثرات in vitro بر ساختارهای چشمی (1987)
  •     اثرات اربیوم: لیزر YAG بر ساختارهای چشمی (1987)
  •     لیزر تماسی: Thermal sclerostomy ab interna (1987)
  •     روش فیلتراسیون داخلی ترانس پارس پلان در انسان (1988)
  •     اسکلروتومی پارس پلان داخلی با لیزر تماس: Nd: YAG: یک مطالعه تجربی (1988)
  •     تلسکوپ داخل چشمی مربوط به سن - دژنراسیون ماکولای وابسته به سن و مدیریت آن (1988)
  •     اندولیزر برای ویترکتومی (Arch Ophthalmol. 1980 نوامبر ؛ 98 (11): 2062-4)
  •     میکروسکوپ جراحی جدید با دید سه بعدی برای جراح و دستیار او (ثبت اختراع ایالات متحده 4،138،191)

جراحیهای چشم