لیزیک هوشمند یا لیزیک اختصاصی یا لیزیک به کمک جبهه امواج نور (تصحیح عیب انکسار به صورت انحصاری)

Custom LASIK or Wavefront LASIK:Individualized Vision Correction

 لیزیک اختصاصی (هوشمند) یا کاستومایزد چیست؟

در لیزیک، فمتولیزیک، و سایر روش های معمولی لیزری اصلاح عیوب انکساری؛ نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم اصلاح می شود؛ اما در لیزیک اختصاصی علاوه بر این اختلالات، ناصافی های اپتیکی چشم که اصطاحاً به آنها ابریشن Optical Aberration میگوئیم نیز، اصلاح می شوند. مثل اینکه اگر شما بخواهید لباس مثلا کت و شلوار بخرید، می توانید کت و شلوار آماده از فروشگاه تهیه کنید و یا اینکه خیاط کت و شلواری متناسب با اندامتان برای شما بدوزد. اگر خیاط برای شما لباس بدوزد این لباس اختصاصا برای شما تهیه شده و با اندام شما متناسب تر خواهد بود.

نقشه بینایی سطح قرنیه و چشم

 توجه داشته باشید افراد با شماره چشم یکسان دارای نقشه های اپتیکی قرنیه متفاوتی می باشند. یعنی اینکه ممکن است دو یا چند نفر شماره های چشم (عیب انکساری) یکسانی داشته باشند ولی کاملا نوع استیگماتیسم و نوع نقشه قرنیه شان از لحاظ ضخامت قرنیه و انحنای قرنیه و نوع محور استیگماتیسم با یکدیگر متفاوت باشند. .پس لازم به ذکر است که افراد با شماره چشمی یکسان هم ممکن است روش مناسب برای برطرف کردن عیوب انکساریشان کاملا با هم متفاوت باشد. پس یک فرد نباید خود را با فرد دیگری با شماره چشم مشابه با خود مقایسه نماید. برای مثال آستیگماتیسم منظم با ضخامت و انحنای قرنیه مناسب ممکن است به روشهای لیزری خیلی خوب جواب دهد ولی آستیگماتیسم های نامنظم کاندیداهای مناسبی برای لیزر قرنیه نیستند و تنها از طریق شماره آستیگماتیسم نیست که منظم یا نامنظم بودن آن تشخیص داده میشود.

لیزیک اختصاصی یا هوشمند

در جراحی لیزیک اختصاصی که بنام لیزیک با جبهه امواج نور یا لیزیک به کمک جبهه امواج نور نامیده می شود با استفاده از تصویر برداری سه بعدی از سیستم اپتیکی چشم، با کمک لیزر، قرنیه شما را تغییر شکل داده و اختلالات اپتیکی چشمتان را اصلاح می کند. با سیستم اندازه گیری جبهه امواج نور، نتایج تصحیح بینایی انحصاری بسیار دقیقی ممکن است به دست آید که با عمل جراحی لیزیک سنتی، لنزهای تماسی یا عینک غیر ممکن خواهد بود.

شما باید واجد شرایط این عمل باشید و ضخامت قرنیه مناسب داشته باشید و مبتلا به درجات خفیف تا متوسط ​​بالایی از نقص بینایی معمول مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم باشید.

در لیزیک اختصاصی، توانایی تمرکز نور برای تشکیل تصویر توسط سیستم اپتیکی چشم اندازه گیری شده و یک نقشه سه بعدی جبهه امواج از نامنظمی های مسیر نور تشکیل دهنده تصویر در چشم شما تهیه می شود. با راهنمایی اطلاعات بدست آمده از این نقشه های اپتیکی، به کمک لیزر، قرنیه طوری تغییر شکل داده می شود که این نامنظمی های اپتیکی بتواند اصلاح شود. نسخه استاندارد عینک، لنز تماسی یا روش های لیزیک سنتی نقائص بینایی عادی مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم را اصلاح می کند. اما سایر نامنظمی های سیستم های نوری چشم تا زمان ظهورفناوری استفاده از جبهه امواج wavefront در عمل لیزیک (لیزیک اختصاصی یا هوشمند) قابل اصلاح نبود.  

  

مراحل عمل لیزیک اختصاصی چگونه است؟

ابتدا با استفاده از دستگاه های اندازه گیری جبهه امواج نور، نور بداخل چشم شما تابانده شده و پس از برخورد به شبکیه و انعکاس نور و خروج ان از مردمک به کمک دستگاههای اندازه گیری، نقشه اپتیکی اختلالات رده پایین و بالاتر اندازه گیری می شود. نامنظمی های اپتیکی در نقشه های سه بعدی بازسازی شده و بنام نقشه جبهه امواج به پزشک تحویل داده می شود. این اطلاعات به صورت الکترونیکی به دستگاه لیزر منتقل می شود تا به کمک لیزر بر روی قرنیه به صورت اختصاصی اصلاح شوند.

با کمک این تکنولوژی می توان پیرچشمی را درمان کرد یا اختلالات اپتیکی ناشی از عملهای قبلی را اصلاح کرد. به هر حال این تکنیک نیز مثل لیزیک معمولی یا سایر روش های اصلاح عیوب انکسار محاسن و معایب خاص خود را دارد که قبل از تصمیم گیری لازم است در این مورد با چشم پزشکتان مشورت و گفتگو کنید.

مزایای بالقوه لیزیک اختصاصی با کمک جبهه امواج نور

فناوری جبهه امواج حرکتی پیشگامانه است؛ زیرا نه تنها میزان بینایی (حدت بینایی اندازه گیری شده توسط استاندارد نمودار 20/20 چشم) شما را افزایش می دهد؛ بلکه کیفیت بینایی شما (از نظر حساسیت کنتراست و درک جزئیات ظریف) را نیز افزایش می دهد. این موضوع به معنی کاهش خطر عوارض پس از عمل لیزیک، مانند تابش نورخیره کننده، پخش نور، هاله و مشکل دید در شب است.

اینکه به چه میزانی می توانید ببینید، بستگی به نقائص بینایی به نام اختلالات با رده پایین دارد که شامل عیوب رایج انکساری از جمله نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است که با لیزیک سنتی قابل درمان است؛ و اینکه کیفیت بینائیتان چقدر است یا چقدر خوب می بینید، بستگی به نوع و تعداد اعوجاجات بینایی که به نام اختلالات با رده بالاتر نامیده میشوند دارد که نقائص نوری غیر از عیوب انکساری شایع است.

اختلالات اپتیکی با رده بالاتر می تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل کاهش حساسیت کنتراست و یا دید در شب، حساسیت به نور، سایه و هاله شوند. با این حال، انحراف با رده بالاتر همیشه بر بینایی تاثیر نمی گذارد. . بر خلاف لیزیک سنتی، لیزیک اختصاصی هم اختلالات با رده پایین و هم بالاتر را اصلاح می کند.

مزیت های لیزیک اختصاصی عمدتا در ارتقاء کیفیت دید است:

  1. شانس بیشتری برای دستیابی به دید 20/20
  2. شانس بیشتری برای دستیابی به دید بهتر از 20/20
  3. شانس کاهش از دست دادن بینایی با بهترین اصلاح
  4. شانس کاهش از دست دادن کیفیت دید یا حساسیت کنتراست
  5. شانس کاهش اختلالات دید در شب و تابش نورخیره کننده

لیزیک اختصاصی همچنین توانایی اصلاح دید در افرادی را دارد که در عملهای قبلی مثل لیزیک، لازک، پی آر کی و ..... دچار افت بینایی قابل اصلاح شده اند.

گاهی اوقات افراد از کاهش کیفیت دید شبانه نظیر عدم بینایی در نور کم یا تاریکی شاکی هستند. این مشکل ناشی از حساسیت کنتراست پایین است. قبل از ظهور وسایل اندازه گیری جبهه امواج، برای اندازه گیری و یا درمان اختلالات اپتیکی با رده بالاتر راهی نداشتیم. با دستیابی به این فن آوری، ما در حال حاضر می توانیم این اختلالات را اندازه گیری کرده، با بیمار در میان گذاشته، اطلاعات را به دستگاه لیزر منتقل کنیم و نهایتا اختلالات بینایی با رده بالاتر که منجر به کاهش حساسیت کنتراست شده را اصلاح کنیم. تکنولوژی جبهه امواج جراح را قادر می سازد تا به طور کلی کیفیت بینایی را به مقادیر بالاتر از قبل از عمل ارتقاء دهد.

همه جراحان انکساری توافق ندارند که لیزیک با هدایت جبهه امواج می تواند خطاهای مرتبه بالاتر را درمان کنند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که هر دو نوع لیزیک با هدایت جبهه امواج و لیزیک معمولی گاهی اوقات می تواند به دلیل تغییرات ایجاد شده در سطح قرنیه بدنبال عمل لیزیک، شکل طبیعی سطح چشم را تغییر داده و این اختلالات اپتیکی را افزایش دهند. بهر حال در لیزیک با کمک جبهه امواج این احتمال کمتر است و اکثر جراحان این تکنولوژی را ترجیح می دهند. 

فیلم لیزیک هوشمند Customized LASIK Video

 

جراحیهای چشم