عمل لیزر اسمایل ReLEx® SMILE

عمل اسمایل SMILE (Small Incision Lenticule Extraction)یا ReLEx® (Refractive LEnticule Extraction)  نسل سوم اعمال جراحی اصلاح بینایی با لیزر است که با استفاده از پیشرفته ترین روش ها نزدیک بینی با یا بدون آستیگماتیسم را درمان می کند. در عمل ReLEx® SMILE با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فمتوسکند با دقت بسیار زیاد بافتی عدسی شکل (lenticule) را از طریق برشی کوچک و بدون دستکاری مابقی قرنیه برش داده و از ورای برشی کوچک از ضخامت قرنیه بیرون آورده می شود. در این عمل به جای برش حدود 20 میلی متری فلپ لیزیک، برشی حدود 4 میلی متری داده می شود.

smile لیزر اسمایل

لیزر اسمایل smile

با ظهور جراحی اسمایل چشم، نسبت به گذشته افراد بیشتری را می توان داوطلب عمل اصلاح بینایی با لیزر کرد. اگر شما در صدد اصلاح بینائیتان با لیزر هستید، به شما توصیه می کنیم این مطلب را مرور کرده و انتخاب های پیش رویتان را ارزیابی کنید.  این عمل در حالیکه مثل لیزیک و فمتولیزیک نیاز به ایجاد فلپ (و در نتیجه عوارض احتمالی مربوط به فلپ) ندارد، فواید لیزیک یعنی بهبودی سریع و احساس ناراحتی اندک را دارد. 

عمل جراحی لیزر اسمایل ReLEx® SMILE

smile لیزر اسمایل

چشم ها با استفاده از قطره بی حس کننده بی حس شده و وسیله ای به نام اسپکولوم در چشم گذاشته می شود تا پلک ها را باز نگه دارد. سپس با استفاده از لیزر فمتوسکند ویژوماکس (Visumax femtosecond laser ) با برنامه کامپیوتری از قبل مشخص شده،  بافتی عدسی شکل (lenticule) در ضخامت قرنیه برش داده می شود. سپس برشی کوچک در محیط قرنیه داده شده و جراح از طریق این برش، قطعه بریده شده را از ضخامت قرینه خارج می کند. با خروج این قطعه لایه های بیرونی قرنیه تغییر شکل داده و عیب انکساری اصلاح می شود. این تکنولوژی پیشرفتی شگرف در جراحی های لیزری قرنیه محسوب می شود. عمل لیزر اسمایل انتخاب درمانی فوق العاده ای در بیماران با قرنیه سالم، افراد فعال و افرادی که زمینه خشکی چشم دارند، می باشد.

کل زمان عمل حدود 10 تا 15 دقیقه طول کشیده و زمان لیزر کسر کوچکی از این زمان (یعنی حدود 30 ثانیه) است و پس از معاینه توسط جراح مرخص خواهید شد. مثل لیزیک دوره بهبودی بسیار راحت است؛ اما بهبود بینایی کمی کندتر است. موقع ترخیص از بیمارستان بینایتان کمی تار است؛ اما در حدی است که می توانید رانندگی کنید.

  1. تنطیم کنید که چند روزی پس از عمل مرخصی داشته باشید و سر کار نروید.
  2. بهبودی بینایی در این عمل عموما نسبت به لیزیک طولانی تر است
  3. زمان معاینات چشم پزشکی آتی روز بعد از عمل، یک تا دوهفته بعد، یک تا سه ماه بعد و ویزیت بعدی 6 ماه بعد خواهد بود.
  4. معمولا 3 ماه بعد ازعمل در مورد نتیجه عمل قضاوت می کنیم؛ اما نتیجه نهایی را در 12ر ماه بعد درنظر می گیریم.
  5. در حال حاضر این عمل فقط برای اصلاح نزدیک بینی (با یا بدون آستیگماتیسم) به کار می رود.                                           

مزایای لیزر اسمایل

   smile لیزر اسمایل   دستگاه لیزر ویژوماکس زایس ZEISS VisuMax® laser که برای عمل اسمایل به کار می رود، در طی عمل از لنزی بر روی قرنیه استفاده می کند که از نطر شکل، شبیه قرنیه طبیعی است. به این دلیل در مقایسه با سایر روش ها عمل با فشار ساکشن کمتری قابل انجام است. عمل راحت و بدون درد است. سایر مزایای آن عبارتند از:   

  1. در طی عمل هیچ صدا یا بویی احساس نمی شود. بیمار احساس نمی کند که در حال عمل است.
  2. عمل کم خطری است؛ طوری که بهبودی به اندازه ای سریع است که روز بعد از عمل می توانید آرایش چشم داشته باشید. بیماران قادر خواهند بود طی 4 تا 7 روز همه فعالیت های روزانه را از سر بگیرند.
  3. نتایج بینایی عالی است؛ به این معنی که بیماران می توانند بدون عینک به منزل برگردند.
  4. استحکام قرنیه دست نخورده باقی می ماند.
  5. از این دستگاه می توان برای ایجاد فلپ در لیزیک فمتوسکند (فمتولیزیک) نیز استفاده کرد. این دستگاه توسط شرکت آلمانی زایس طراحی و ساخته شده که به عنوان شرکت پیشگام در علوم بینایی و تکنولوژی پزشکی بیش از 170 سال قدمت دارد.                                          

فیلم لیزر اسمایل ReLEx® SMILE Video

 

جراحیهای چشم