عینکهای با عدسی پوشش دار   Coated Glasses

برای کارآیی بیشتر عینک وطولانی تر شدن عمر عدسی عینک و راحتی بیشتر دید می توان بر روی عدسی های عینک پوششی ایجاد کرد:

پوشش هاي ضد رفلکس Antireflex Coating

coateg eyeglasses lensesبازتاب نور از سطح قدامي و سطح خلفي عدسی عينك و نيز انعكاس متقابل نور در داخل شيشه عينک ( بين سطح قدامي و خلفي)، باعث دوگانگي يا چندگانگي تصوير مي شود و از شكايات شايع بيماراني است كه از عينك هاي طبي به ويژه براي نزدیک بینی ضعیف نیم تا یک ديوپتر استفاده مي نمايند.  پوشش ضدرفلکس، لايه نازكي به ضخامت يک چهارم طول موج نور است که انعكاس نور را خنثی مي كند.

پوشش آنتی رفلکس بازتاب نور را به حداقل رسانده و عبور نور را تا 99 درصد ممکن می سازد. در نتیجه دید بهتر و واضح تر را در روز ، به ویژه در زمان تابش نور خورشید و در هنگام رانندگی شبانه ، ممکن می سازد. عدسی پلاستیکی آنتی رفلکس در مقایسه با شیشه ای ، سبکتر و به لحاظ فشرده بودن ظریفتر است. پوشش جنس پلاستیک در برابر خش مقاوم تر و بادوامتر است. پوشش آنتی استاتیک باعث عدم جذب ذرات گرد و غبار بر روی عدسی شده و به تمیز ماندن آن کمک می کند.

خصوصیات لنزهای آنتی‌ رفلکس

این عدسی‌ ها دارای پوشش هستند و قابلیت ‌های جالبی دارند. از جمله:

ضد بازتاب

ضد بازتاب نور هستند و ضمن زیبایی، دید شفاف‌ تری می ‌دهند.

فشردگی

چگالی کمتری نسبت به نمونه مشابه شیشه دارند؛ در نتیجه سبک ‌تر هستند و به لحاظ فشرده ‌بودن ظریف ‌تر از انواع معمولی هستند.

آب‌ گریزی

این خاصیت باعث می ‌شود آب و بخار سریع‌ تر از سطح عدسی برطرف شود.

 پوشش فلزی

این پوشش مخصوص، چشم را در مقابل تمام نورهای مضر خورشید محافظت می ‌کند.

پوشش مقاوم‌ کننده

این پوشش جنس پلاستیک را در برابر خش مقاوم ‌تر می ‌کند.

حذف‌ خطای دید

این قابلیت موجب می ‌شود که تصاویر در تمام نقاط عدسی بدون انحنا دیده شود و در نمره‌ های بالا، بزرگنمایی و کوچک ‌نمایی چشم کاهش پیدا کند.

دافع گرد وغبار

این پوشش باعث جذب ‌نشدن ذرات گرد وغبار روی عدسی می‌ شود.

ضد اشعه ماوراء بنفش UV

این پوشش چشم را در برابر اشعه UV (ماورای بنفش) خورشید محافظت می‌ کند.

پوشش EMI

این نوع پوشش، ضد اشعه " الکترو مغناطیس" مانیتور است، دید بهتری هنگام کار با کامپیوتر می ‌دهد و از خستگی چشم جلوگیری می‌ کند. مشکل این عدسی ‌ها این است که تاریخ مصرف دارند و عمرشان بین 2 ماه تا یک سال است؛ بعد از این مدت قابلیت آن ها از دست می ‌رود. وقت خرید حتما تاریخ تولید لنز را چک کنید.

نگهداری از عدسی‌ های آنتی ‌رفلکس

  1.  این نوع عدسی ‌ها را به جاهایی با حرارت بالا( مثل سونا) نبرید.
  2.  این عدسی‌ ها را مقابل جریان ‌های داغ هوا مثل سشوار یا در مکان‌ های داغ مثل داشبورد اتومبیل قرار ندهید.
  3. این عدسی‌ ها به انواع مواد شیمیایی مثل حشره ‌کش‌ ها و مواد آرایشی مثل ریمل حساس هستند؛ بنابراین در صورت تماس، آن ها را سریعا با آب و الکل تمیز کنید(مقدار الکل باید یک‌ چهارم آب باشد).
  4. این عدسی‌ ها را تنها با دستمال مخصوص و اسپری مخصوص آن‌ ها پاک کنید. از دستمال کاغذی یا دستمال ‌های دارای مواد پلاستیکی و پاک‌ کننده‌ هایی که مواد اسیدی دارند استفاده نکنید.

پوشش آينه اي (Mirror Coating)

اين پوشش ها، لايه هاي نازك فلزي هستند كه تحت شرايط خلا بر روي شيشه كشيده مي شود. عمدتًا مس و نيكل براي اين منظور مورد استفاده قرار مي گيرند.اين پوشش ها معمو لا روي شيشه هاي تيره كشيده مي شوند تا مقداري از نور را منعكس كنند و عبور نور از شيشه ها را هرچه كم تر نمايند .

پوشش ضد خش

برای جلوگی از ایجاد خراش بر روی عدسی عینک و در نتیجه طولانی تر شدن عمر عینک می توان بر روی لنز های عینک پوشش های ضد خش ایجاد کرد.  عدسی های شیشه ای سختی خوبی دارند و به راحتی خراشیده نمی شوند، اما عدسی های پلاستیکی نرم ترند و به راحتی خش برمیدارند، بهمین دلیل پوشش های خاصی ابداع شده که روی سطح عدسی های پلاستیکی قرار می گیرد و مقاومت آن را در برابر خراشیدگی افزایش میدهد. پوشش های ضدخش به حرارت حساسند و در گرما خاصیت خود را ازدست میدهند، از قرار دادن این عینک ها در محیط های خیلی گرم باید پرهیز نمود. بسیاری از شرکت های معتبر تولید کننده لنز های عینک های طبی یا آفتابی ممکن است ترکیبی از این پوشش ها را بر روی لنز عینک ایجاد کنند.

فیلم عینک با عدسی آنتی رفلکس  Antireflex eyeglass lenses video

  

جراحیهای چشم