عدسی های عینک

عدسی های عینک Eyeglass Lenses

به طور کلی عدسی های عینک به دو گروه شیشه ای و پلاستیکی تقسیم می شوند. اگر چه در طول دهه های گذشته مواد گوناگونی در ساخت عدسی های عینک به کار گرفته شده است؛ تنوع این مواد هم چنان رو به گسترش است.

عدسی های شیشه ای

ماده ای که به طور سنتی جهت عدسی های عینک استفاده می شود، شیشه است و یکی از رایج ترین آنها شیشه (Crown) می باشد. عدسی های شیشه ای که قدمت بیشتری دارند، غالباً دوام بیشتری نسبت به عدسی های پلاستیکی دارند، زیرا بر خلاف عدسی های پلاستیکی دیرتر خش بر می دارند، ولی عدسی های شیشه ای زودتر می شکنند و این امر می تواند برای چشم بسیار خطرناک باشد. مزایای عدسی های شیشه ای دو مورد است:

1. شیشه نسبت به ایجاد خش مقاوم است و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرد.

2. چون ضریب شکست بالاتری دارند، نازکترند. ادامه مطلب =>

عینکهای با عدسی پوشش دار   Coated Glasses

برای کارآیی بیشتر عینک وطولانی تر شدن عمر عدسی عینک و راحتی بیشتر دید می توان بر روی عدسی های عینک پوششی ایجاد کرد:

پوشش هاي ضد رفلکس Antireflex Coating

coateg eyeglasses lensesبازتاب نور از سطح قدامي و سطح خلفي عدسی عينك و نيز انعكاس متقابل نور در داخل شيشه عينک ( بين سطح قدامي و خلفي)، باعث دوگانگي يا چندگانگي تصوير مي شود و از شكايات شايع بيماراني است كه از عينك هاي طبي به ويژه براي نزدیک بینی ضعیف نیم تا یک ديوپتر استفاده مي نمايند.  پوشش ضدرفلکس، لايه نازكي به ضخامت يک چهارم طول موج نور است که انعكاس نور را خنثی مي كند.

پوشش آنتی رفلکس بازتاب نور را به حداقل رسانده و عبور نور را تا 99 درصد ممکن می سازد. در نتیجه دید بهتر و واضح تر را در روز ، به ویژه در زمان تابش نور خورشید و در هنگام رانندگی شبانه ، ممکن می سازد. عدسی پلاستیکی آنتی رفلکس در مقایسه با شیشه ای ، سبکتر و به لحاظ فشرده بودن ظریفتر است. پوشش جنس پلاستیک در برابر خش مقاوم تر و بادوامتر است. پوشش آنتی استاتیک باعث عدم جذب ذرات گرد و غبار بر روی عدسی شده و به تمیز ماندن آن کمک می کند. ادامه مطلب =>

عینک چندگانونهعدسیهای چند کانونه (Multifocal lens)

عدسیهای دو کانونه  ( Bifocal lens )

در این نوع عینک ها، برای دید دور از قسمت فوقانی عدسی عینک و برای دید نزدیک از قطعه ی تحتانی عدسی عینک استفاده می شود. به قسمت تحتانی این عدسیها که مربوط به دید نزدیک است،  اصطلاحا سگمنت SEGMENT می گوئیم و در اشکال و اندازه های گوناگونی می باشد (شکل زیر). این عینک ها مورد استفاده کسانی قرار می گیرد  که نمی خواهند از دو عینک، یکی برای دید دور و یکی برای دید نزدیک استفاده نمایند. این عینک ها برای کسانی که شماره دو چشم اختلاف زیادی دارد و یا کسانی که دارای انحراف عمودی هستند، توصیه نمی شود؛ زیرا بیناییشان با مشکل مواجه خواهد شد. ادامه مطلب => 

 

عینک تدریجی Progressive Lens
 Progressive Glassعینک تدریجی

زمانی که سن ما به حدود چهل سال می ‌رسد، عدسی چشم قدرت تطابق خود را از دست می‌ دهد و در نتیجه بدون عینک نمی ‌توانیم مطالعه کنیم یا اجسام نزدیک را به خوبی ببینیم  و در اصطلاح پیر چشم می شویم. این مساله برای افرادی که پیش از آن به عینک نیاز نداشته اند چندان مشکل ساز نیست؛ چون با مراجعه به چشم پزشک و خرید عینک مناسب مشکل حل می شود.  افرادی که پیش از آن عینک داشته‌ اند با مشکل پیچیده ‌تری مواجه می ‌شوند؛ چون باید همیشه دو  یا چند عینک همراه خود داشته باشندادامه مطلب =>

 

 عینکهای با شیشه فتوکرومیک

 photochromic eyeglassعینک فوتوکرومیکعدسی های فتوکرومیک، نوع خاصی از عدسی هستند که در شرایط نوری مختلف تغییر رنگ میدهند، یعنی در روشنایی تیره و در تاریکی روشن شده، نور بیشتری را عبور میدهند. این لنزها در اواخر دهه 1960 ابداع شدند و از دهه 1990 استفاده از آنها رواج پیدا کرد.

خاصيت اصلي اين عدسی ها آن است كه وقتي در معرض نورخورشيد قرار مي گيرند؛  يك ماده معدني كه معمو لا هاليد نقره  (silver halide) است، به يون هاي تشكيل دهنده اش تجزيه مي شود که اين امر باعث رنگي شدن آن مي گردد. اين واكنش قابل برگشت است و اين خاصيت در طول زمان از بين نمي رود. در تاريكي، دو يون به هم متصل مي شوند و دوباره ماده اصلي رامي سازند و عدسي بي رنگ مي شود.

در این لنزها میلیون‌ها مولکول کلرید نقره یا نمک های نقره با دیگر هالوژن‌ها قرار داد. لنز در غیاب نور ماوراء بنفش شفاف است. پس در اکثر جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینکها شفاف هستند. وقتی نور uv(که در نور خورشید وجود دارد) به شیشه عینک برسد، ساختار مولکول‌ها تغییر می‌کند. این ساختار جدید بخشی از نور مرئی را جذب می‌کند و باعث می‌شود لنز تیره شود. هر چه شدت نور uv بیشتر باشد، لنز تیره تر می‌شود.

تيره شدن شيشه فوتوكروميك در نور، نسبتًا سريع است ولي روشن شدن شيشه در تاريكي كندتر صورت مي گيرد.  بنابراين استفاده از شيشه هاي فوتوكروميك قوي براي كساني كه به طور متناوب از روشنايي به تاريكي مي روند و يا براي رانندگي در مسيرهاي داراي سايه و تونل ، مناسب نيست . شيشه هاي زرد و نارنجي، امواج كوتاه را جذب مي كنند ولي نور زرد تا قرمز را از خود عبور مي دهند برخي بيماران احساس مي كنند که با اين عينك ها دقيق تر مي بينند و كارخانه هاي سازنده نيز ادعا مي كنند كه حساسيت كنتراست  و ديد عمق (استروپسيس)  با اين شيشه ها بيش تر مي شود .

در گذشته عدسی های فتو کرومیک فقط از جنس شیشه ساخته می شدند، اما امروزه عدسی های فتوکرومیک پلاستیکی هم در بازار موجود می باشد.

1.عینک فتوکرومیک نمی توند بطور کامل جایگزین عینک آفتابی شود، چون ممکن است تیرگی آن در نور شدید برای حفاظت از چشم ها کافی نباشد، اما به عنوان یک عینک عادی برای افراد فعالی که مکرراً  در محیط های روشن و محیط سربسته رفت و آمد می کنند، کارایی خوبی دارد.

2. ششتغییر درجه حرارت می تواند شدت تیرگی عدسی فتوکرومیک را تغییر دهد. هرچه هوا سردتر باشد، عینک تیره تر و هرچه هوا گرمتر باشد، عینک روشن تر خواهد بود. لذا استفاده از این عدسی ها در شرایط آب و هوایی بسیار سرد توصیه نمی شود، زیرا سرما میزان عبور نور از این عدسی ها را تا حد صفر کاهش میدهد.

3. از آنجا که روشن شدن کامل عدسی فتوکرومیک چند دقیقه طول می کشد، استفاده از آن برای افراد مسن و هنگام رانندگی در شب توصیه نمیشود.

4. عدسی های فتوکرومیک به مرور زمان کهنه می شوند و توانایی روشن شدن را از دست میدهند ، استفاده از عینک فتوکرومیک  کهنه در زمان رانندگی شبانه می تواند خطرآفرین باشد.

 فیلم عینک های فوتوکرومیک  Photochromic eye glass

  

عدسی های پلاریزه

عینک پلاریزهزمانیکه درخشش نور خورشید چشممان را می زند، لحظاتی شکوه و زیبایی خورشید را فراموش می کنیم. تابش خیره کننده و مستقیم نور شدید خورشید به چشم آزار دهنده و بالقوه خطرناک است. نور ساطع شده از سطوح ناصاف معمولا پخش می شود. اما اگر سطوح بازتابی، مثلاُ آب راکد و یا سطح صیقلی فلزات صاف باشند، نور با زاویه مستقیم به چشم بازتاب پیدا می کند. این حالت باعث خیرگی glare می شود.

خوشبختانه اکثر عینک های آفتابی امروزی – چه آنهایی که با تجویز پزشک تهیه شده باشند و چه بدون تجویز پزشک – با تکنیک پولاریزاسیون طوری طوری نور را تعدیل می کنند که باعث کاهش خیرگی و بهبود بینایی و ایمنی در نور خورشید می شوند.

نحوه عملکرد عدسی های پولاریزه چگونه  است؟

در عدسی های پولاریزه ماده شیمیایی خاصی به کار رفته که نور را فیلتر می کنند. این مولکولهای شیمیایی روی عدسی را طوری پوشش میدهند که به طور اختصاصی مانع عبور بعضی از طول موج های نور می شوند. فرض کنید جلوی یک پنجره پرده کرکره آویزان کرده باشیم. در این حالت فقط نوری که از شکاف پره های پرده عبور می کند، قابل رویت است.

در عینک های آفتابی پولاریزه، فیلتر شکاف های عمودی برای عبور نورایجاد می کند. این بدان معنی است که فقط اشعه های نورانی عمودی که به چشم شما می رسند از عدسی پولاریزه عبور می کنند. این عدسی ها همه نورهای افقی را بلوکه می کنند.در نتیجه نوری را که شما با عینک پولاریزه می بینید اندکی تارتر از معمول است اما جزئیات اشیاء بهتر و واضح تر دیده می شوند. افرادی که از عینک های پولاریزه به مدت طولانی استفاده می کنند اغلب عنوان می کنند که پس از ساعت ها ماندن در نور آفتاب خستگی کمتری احساس می کنند. بخصوص ماهیگیران از عدسی های پولاریزه در کاهش خیرگی نور و دید بهتر داخل آب رضایت زیادی دارند.

در چه شرایطی نباید از عینک پولاریزه استفاده کرد؟

موارد زیادی وجود دارد که عدسی های پولاریزه پیشنهاد نمی شود. برای مثال با این عدسی ها دیدن تصاویر در نماشگر های LCD  مثل داشبورد ماشین، دستگاههای خود پرداز بانک، تلفن های همراه و بعضی ساعت ها با اشکال خواهد بود. حائز اهمیت است که مد نظر داشته باشیم که عینک هایی که برچسب ضد اشعه ماوراء بنفش دارند، لزوماً پولاریزه نیستند. عینک های پولاریزه برچسب پولاریزه بودن دارند.

فیلم عینک پولاریزه رانندگی polarized driving glass lenses video                                  فیلم عینک پولاریزه ساحل polarized bank eyeglass lenses video

                                                           

عینک رانندگی

چگونه عینک آفتابی مناسب برای رانندگی انتخاب کنیم؟

عینک رانندگیبسیاری از افراد رانندگی را دوست دارند و از آن لذت می برند؛ اما خیلی از ما به هنگام رانندگی نیاز به احساس راحتی داریم. بر اساس مطالعات خیلی از افراد موقع رانندگی بخصوص در شرایط با دید ناکافی مثل هوای بارانی، مه آلود، گرد و غبار و هنگام طلوع و غروب خورشید؛ احساس عدم اطمینان، عصبانیت و استرس می کنند.

برای اطمینان از رانندگی و جلو گیری از تصادف، نیاز به دید خوب است. اگر دید کافی نباشد، زودتر خسته شده و قدرت عکس العمل ما کم می شود. اما برای تامین دید خوب، راننده به چه چیزی نیاز دارد؟ عینک راننده باید چه مشخصاتی داشته باشد تا برای این شرایط مناسب باشد؟ دید خوب چقدر برای رانندگی مهم است؟ مشکلات بینای چه موقع پیش می آید؟ ادامه مطلب =>

 عینک های کامپیوتر

 عینک کامپیوترعینک هایی که مدعی هستند که نور آبی ساطع شده از کامپیوترها، تلفن های هوشمند و تبلت ها را فیلتر می کنند، به طور فزاینده های در حال افزایش هستند. آگهی های تبلیغاتی برای این عینک ها مدعی هستند که تماس طولانی مدت با نور آبی می تواند باعث یکسری از مشکلات شود. مشکلات مورد ادعای احتمالی ناشی از نور آبی طیف وسیعی از خشکی چشم تا خستگی ناشی از وسایل الکترونیکی، اختلالات دوره خواب و حتی دژنرسانس (تخریب) ماکولا (لکه زرد شبکیه) است.  به هر حال هیچگونه مدرکی دال اینکه نوع و یا میزان نور ساطع شده ازصفحه نمایش کامپیوتربتواند به چشم آسیب برساند وجود ندارد.

بعضی افراد بسیار نگران هستند که استفاده طولانی مدت از کامپیوترهایشان باعث آسیب چشمی شود. این نگرانی می تواند به جا باشد؛ اما تاکنون هیچ شواهدی دال بر هیچگونه آسیب غیرقابل برگشت چشم ها ناشی از کار با کامپیوتر نیست. انجمن چشم پزشکی آمریکا هیچگونه عینک اختصاصی کار با کامپیوتر را پیشنهاد نمی کند. ادامه مطلب=>

عدسی های پلی کربنات

مواد سازنده این عدسی ها در سالهای 1970 برای مقاصد فضا هوا بکار می رفتند و اخیرا برای لبه های کلاه ایمنی فضانوردان و پنجره ماهواره ها استفاده می شوند. به علت سبکی و مقاومت در برابر ضربه، استفاده از عدسی های پلی کربنات برای عدسی های عینک از اوایل سالهای 1980 شروع شد.

polycarbonate lenses eyeglasses عینک های پلی کربنات

پس از آن، عدسی های پلی کربنات به عنوان عدسی استاندارد در عینک های ایمنی، عینک های ورزشی و عینک های اطفال بکار رفتند. از آنجاییکه این عدسی ها نسبت به عدسی های پلاستیکی معمولی شانس کمتر برای شکستن دارند، برای عینک های بدون فریم که عدسی با سوراخی به دسته عینک پیچ می شود، عدسی های پلی کربنات انتخاب مناسبی هستند. زمانیکه دلواپس ایمنی چشم ها هستیم،  معمولا عدسی های پلی کربنات بهترین انتخاب برای عینک های طبی، آفتابی و ورزشی است.

عدسی های پلی کربنات نسبت به عدسی های پلاستیکی معمولی نازکتر و سبکتر هستند. همچنین در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش نور خورشید 100% محافظت دارند و در مقایسه با عدسی های شیشه ای یا پلاستیکی در مقابل ضربه ده برابر مقاومترند. ترکیبی از سبکی، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت در برابر ضربه این عدسی ها را تبدیل به انتخابی عالی برای عینک کودکان و عینک های ایمنی می کند. اگر بر روی عدسی های پلی کربنات پوشش آنتی رفلکس به کار رود، وضوح دید بهتری خواهند داشت. پوشش آنتی رفلکس انعکاس های نوری مزاحم  به خصوص موقع رانندگی شبانه و نور کم  و سایر موقعیت هایی که پخش نور زیاد است را حذف کرده و باعث دید بهتر می شود.

فیلم عینک با عدسی پلی کربنات polycarbonate eyeglass lenses video

جراحیهای چشم