عینک آفتابی کودکان

از نظر علمی برای حفاظت از چشم ها،  تمام افراد باید از عینک آفتابی استفاده کنند. اشعه ماوراء بنفش و نور آبی ناشی از نور خورشید می تواند مسبب بسیاری از بیماری های وابسته به سن در چشم نطیر بیماریهای سنی شبکیه و آب مروارید و ناخنک شود و هر چه میزان تماس با نور خورشید بیشتر باشد، احتمال این عوارض بیشتر است. علایم آب مروارید حتی در نوجوانان نیز دیده می شود.

قسمت های مضر اشعه خورشید حتی قادرند در روزهای ابری و غبارآلود از جو عبور کرده و به چشم برسند و به دلیل حساس تر بودن چشم کودکان ، حتی در شیرخوارها نیز استفاده از عینک آفتابی استاندارد ضروری است.

استفاده از عینک آفتابی به خصوص ما بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر بسیار ضروری است. بنابراین به خاطر داشته باشد که هم خودتان و هم کودکانتان در این فاصله زمانی حتما از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید، چون در این فاصله از روز حتی اگر در سایه هم باشید باز هم چشم شما در معرض خطر اشعه UV قرار دارد.

از طرف دیگر کودکان معمولا نسبت بزرگترها زمان بیشتری را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند و به همین دلیل مراقبت و حفاظت از چشم های آنها در برابر اشعه UV بسیار ضروری است.

چشم کودکان به مراتب حساس تر از بزرگترهاست

چشم کودکان در مقابل نور آفتاب بسیار حساس تر از بزرگتر هاست. از آنجا که قرنیه و عدسی چشم کودکان بسیار شفاف است، اشعه UV، بدون برگشت به داخل چشم آنها وارد شده و به پرده شبکیه چشم می رسد. در حالی که در افراد بزرگسال به دلیل تیره شدن قرنیه و عدسی، ناخودآگاه بخش زیادی از این اشعه را عبور نمی کند. بنابراین برای در امان ماندن از خطرات رسیدن این اشعه به داخل چشم کودکان توصیه به همه پدر و مادرها این است که با استفاده از عینک های آفتابی و حتی سایه بان هایی که به منظور جلوگیری از آفتاب طراحی شده اجازه ندهد اشعه UV به چشم کودکان آنها آسیب وارد کند.

 عینک آفتابی کودکانضرورت عینک آفتابی برای کودکان

عینک آفتابی برای کودکان نه تنها یک وسیله صرفا تزئینی نیست، بلکه یک انتخاب کاملا ضروری است. حتی به مراتب ضروری تر از بزرگ ترها. چشم کودکان در مقایسه با بزرگ ترها خیلی بیشتر در معرض آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش قرار دارد. چشم بزرگسالان تنها ۱۰ درصد از اشعه ماورا بنفش خورشید را به خود راه می دهد، در حالی که در کودکان ۷۵ درصد ازاشعه ماوراء بنفش به چشم کودکان وارد می شود. 

کودکانی که از عینک طبی استفاده می کنند نیز مانند بالغین می توانند از عینک آفتابی طبی استفاده کنند. نکته مهم در مورد کودکان این است که عینک آفتابی آنها باید راحت باشد تا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. 

عینک آفتابی کودکاناز سنین کم برای کودکان از عینک آفتابی استفاده کنیم

معمولا بچه ها از ۲ سالگی به خاطر آمادگی که از نظر توانایی های جسمی پیدا می کنند بیشتر از گذشته در فضاهای باز و خارج از منزل حضور پیدا می کنند.

بنابراین از همین سن استفاده از عینک آفتابی برای آنها ضروری است، اما از آنجا که معمولا این بچه ها به دلیل کنجکاوی زیاد تحمل نگهداشتن عینک روی چشم را ندارند،

بهتر است برای حفاظت از چشم آنها از کلاه های لبه دار یا سایه بان های آفتاب گیر استفاده کنید. اما از ۳ سالگی باید کودکان را برای استفاده از عینک های آفتابی استاندارد آموزش بدهید به طوری که یاد بگیرند بدون روی چشم داشتن عینک های آفتابی از منزل خارج نشوند.

عینک آفتابی کودکان و جلوگیری از اشعه UV

بر طبق قوانین جلوگیری از کوری آمریکا، عینکهای آفتابی کودکان باید 99 تا 100 درصد اشعه ماوراء بنفش A  و B  را بلاک کند.

اشعه ماوراء بنفش A  ، اشعه UV با انرژی پایین است که می تواند در پوست یا چشم ها نفوذ بیشتری داشته باشد. اشعه ماوراء بنفش A  می تواند پوست شما را برنزه کرده و از طرفی باعث ایجاد چین و چروکهای پوستی و سایر علائم پوستی پیری شود. از انجائیکه اشعه ماوراء بنفش A   می تواند در چشم نفوذ کند، در ایجاد آب مروارید و تغییرات سنی لکه زرد شبکیه دخیل است. 95 درصد از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید که به زمین می رسد از نوع اشعه ماوراء بنفش A  است.

اشعه ماوراء بنفش  B اشعه ماوراء بنفش با انرژی بالاتر نور خورشید است که باعث سوختن پوست می شود. قرنیه از ورود قسمت اعظم اشعه ماوراء بنفش B بداخل چشم جلوگیری می کند.

تماس با اشعه ماوراء بنفش  B می تواند می تواند باعث آفتاب سوختگی دردناک و شدید قرنیه به نام "فوتوکراتیت" شده که در افرادیکه به اسکی می روند باعث کوری موقت به نام "کوری ناشی از برف" شود.

مشخصات عینک های آفتابی مناسب کودکان

عدسی های عینک ها آفتابی کودکان، علاوه بر اینکه باید مانع عبور 100 درصد اشعه ماوراء بفش A و B و قسمت اعظم نور مضر آبی باشند؛ اغلب چشم پزشکان پیشنهاد می کنند که این عینک ها باید دارای ویژگی های زیر نیز باشند:

مقاوم در برابر ضربه

بهترین عدسی برای عینک های آفتابی کودکان از "پلی کربنات"  ساخته می شود. عدسی های پلی کربنات در مقایسه با عدسی های پلاستیکی معمولی 10 برابر درمقابل ضربه مقاوم ترند و برای فعالیت های ورزشی و بازی مناسبترند. عدسی های پلی کربنات نسبت به عدسی های های پلاستیکی استاندارد سبکتر و راحت ترند.

قاب عینک بزرگ و نزدیک به چشم 

برای محافظت بهتر از اشعه های ماوراء بنفش و برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به چشم کودکان قاب عینک با طراحی بزرگتر و نزدیکتر به چشم کودک مناسب تر است.

فریم نشکن

برای اجتناب از شکستن و آسیب احتمالی به چشم و صورت قاب های انعطاف پذیر توصیه می شود.

لولاهای فنری

لولا هایی که بیش از 90 درجه باز می شوند و خاصیت فنری دارند، باعث می شود عینک بهتر روی صورت قرار بگیرد و در حین ورزش یا بازی نیفتد.

بند لاستیکی 

بند لاستیکی که به انتهای دسته های عینک وصل می شود، جلوی افتادن و آسیب به عینک را می گیرد.

جراحیهای چشم