تعرفه: این خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی و پیامک مبلغ 635،500 ريال (شصت و سه هزار و پانصد و پنجاه تومان) مي باشد که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود.

1- اصل و كپي شناسنامه (در صورت داشتن توضیحات کپی صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال) (در شناسنامه‌های جدید: کپی صفحه محله تنظیم سند)
 
2- اصل و کپی كارت ملي
 
3- کدپستي 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمي
 
4- اصل گواهينامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر : 
  • - اعتبار آن به پایان رسیده باشد.
  • - مخدوش و يا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و يا اينکه مشخصات شناسنامه‌اي فرد و يا وضعيت جسماني دارنده گواهينامه تغيير يافته باشد.
  • - مفقود شده باشد که می‌بایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائي و رانندگي صادر كننده گواهينامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.

توجه : دارندگان گواهینامه‌های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب1، ب2، پ1، پ2، موتورسیکلت، انواع ویژه، تراکتور چرخ لاستیکی) می‌توانند جهت صدور گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع نمودن آنها، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی نمایند.
 

5- عکس بيومتريک (جهت آشنايي با عکس بيومتريک به اين لينک مراجعه نماييد

http://epolice.ir/page.php?68 ) برای گواهینامه پایه یک و گواهینامه گروه ب عكس رنگي بدون عينك، كلاه، كراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و محاسن)، تمام رخ به صورتي كه گردي صورت معلوم باشد.
 
6- اعلام گروه خوني: ارائه هر گونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و ... که گروه خونی در آن درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی می‌باشد.

7- پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر
 توجه : واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
رديف گواهینامه‌ مبلغ بابت
1 کلیه گواهینامه‌ها 500,000 ريال
(پنجاه هزار تومان)
هزینه‌های تعویض و تبدیل به گواهینامه هوشمند
2 10,000 ريال
(یک هزار تومان)
حق تمبر
به ازای هر سال ديركرد از تاريخ پايان اعتبار گواهينامه می‌بایست مبلغ 250,000 ريال (بیست و پنج هزار تومان) که از طریق دستگاه‌های کارت خوان دفاتر پرداخت شود.
توجه مهم: این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ می‌شود.


  8- گواهي عدم اعتياد : متقاضيان تعويض و المثني گواهينامه پايه يكم (در تهران) جهت انجام تست اعتياد پس از دريافت معرفي‌نامه از دفاتر می‌بایست به يكي از مراکز ذيل مراجعه نمايند:

  • - بيمارستان وليعصر(عج): تهران - بالاتر از ميدان ونك
  • - بيمارستان امام سجاد (ع): تهران، خیابان بهار شمالي، بالاتر از خیابان طالقاني، كوچه مهندسي
  • - درمانگاه حضرت زينب(س): شهرري - دولت آباد 

توجه :  هزينه معاينه پزشکي و انجام تست اعتياد و ارسال گواهينامه توسط پست به آدرس متقاضي و خدمات الکترونيک به عهده متقاضي می باشد. 

نکات مهم مشترک بین همه گواهینامه‌ها:

الف) حضور شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در دفتر الزامی است.

ب) با ارائه مدارك فوق به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برگه معاينه چشم صادر مي‌شود که معاینه می‌بایست توسط يكي از پزشكان معتمد ناجا انجام پذیرد.
  • - براي تعويض گواهينامه گروه ب موقت، انجام معاينه چشم نياز نيست و ارائه يک قطعه عكس كافيست.
  • - متقاضيان بالاي 70 سال بعد ازانجام معاينه چشم می‌بایست ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس به باجه كاردان فني شهرك آزمايش مراجعه نمايند.
  • - کسانی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته‌ و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همان شرایط را دارند نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارند و فقط می‌بایست توسط پزشکان معاین معتمد ناجا معاینه شوند.
 
ج) در مورد کساني که گواهينامه قبلي آنان با عينک بوده و اکنون با انجام جراحي ليزيک نيازي به استفاده از عينک ندارد تأييديه یک پزشک معتمد ناجا در اين خصوص در فرم معاينه پزشکي لازم است.

د) کساني که قبلاً داراي نقص عضو بوده‌اند و يا اينکه پس از اخذ گواهينامه وضعيت جسماني آنان تغيير پيدا نموده است، پس از انجام معاينه پزشکي، اخذ نظريه کاردان فنی شهرك آزمايش برای این اشخاص الزامي است.

هـ) افرادی که گواهینامه آنها با استفاده از با لنز طبی می‌باشد بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی می‌بایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.
 
توجه : پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که می‌تواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارایه شود.