بوتاکس botox
ساختمان شیمیایی بوتولینیوم توکسین آ Botox

توکسین بوتولینوم A که با نام تجاری بوتاکس عرضه می‌شود نوعی پروتئین پیچیده است که از یک باکتری به نام کلستریدیوم دیفیسیل ترشح می‌شود و می‌تواند مسمومیت‌های شدید غذایی ایجاد کند.این فراورده جهت کاربردهای پزشکی به‌صورت خالص و استریل برای استفاده تزریقی فراوری می‌شود.

استفاده از بوتولینیوم (بوتاکس) یکی از راههای شایع کاهش چین و چروکهای صورت است. بوتاکس، یک پروتئین خالص شده استریل حاصل از کلستریدیوم بوتولینیوم در آزمایشگاه است که با تزریق این ماده در مقادیر کم بداخل عضله صورت، عضلات اطراف ناحیه تزریق قابلیت تحریک توسط اعصاب را تا مدت چند ماه از دست می دهند و به علت بی حرکتی عضلات ،چین وچروک ناخواسته صورت کم می شود. 

 

 

مکانیسم اثر بوتاکس

بوتاکس Botox

در محل تزریق، بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین که مسئول انقباض عضلات است، جلوگیری می‌کند. در نتیجه پیام انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که 3 تا 6 ماه طول می‌کشد.

عدم‌انقباض عضلات زیر پوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک‌های پوست روی عضله می‌شود .تزریق بوتاکس یکی از روش‌هایی است که امروزه به فراوانی جهت صاف کردن چین و چروک‌های صورت و ایجاد ظاهری جوان‌تر در افراد به کار می‌رود. چین و چروک‌های ناشی از اخم که در بین ابروها یا روی پیشانی ایجاد می‌شود و چروک‌های اطراف چشم(خطوط پنجه غازی) که در موقع خنده ظاهر می شوند، تا حد متعارفی پس از تزریق بوتاکس محو می‌شوند .

  

 

نحوه تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس Botox

تزریق بوتاکس معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بستری ندارد. از آنجا که تزریق با سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود، دردناک نیست و نیازی به بی‌حسی جدی ندارد. پس از ضد‌عفونی پوست صورت، پزشک با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را به مناطق مورد نظر که عمدتاً بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم است تزریق می‌کند.

ممکن است در محل تزریق، سوزش ، قرمزی وتورم خفیف ایجاد ‌شود که ظرف چند ساعت برطرف می گررد. معمولاً ، دو یا سه روز پس از تزریق، چین و چروک‌ها به تدریج محو شده تا دوهفته این اثر به حداکثر می رسد و نهایتاً بین 3 تا 6 ماه باقی می ماند.

پس از این مدت ،اثر بوتاکس کم‌ کم از بین می‌رود و چروک‌ها دو‌مرتبه ظاهر می‌شوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود .

طول مدت اثر بوتاکس

طول مدت اثر بوتاکس بطور معمول 3تا4 ماه است (ولی بندرت تا 6 الی 8 ماه نیز مشاهده شده است) و خطوط بتد ریج به حالت قبل از درمان بر می گردند بعد از چند بار تزریق اثر بوتاکس بیشتر باقی می ماند و فواصل بین دو تزریق طولانی تر می شود. در بعضی از افراد اثر نسبی طولانی مدت یا پاسخ حافظه ای memory response)) مشاهده می شود بطوریکه چین و چروکها هرگز به طور کامل به حالت قبل از شروع تزریق بر نمی گردند.

عوارض بوتاکس

اگر پزشک تجربه لازم را داشته و از داروی خوب استفاده کند و تکنیک دقیق تزریق را رعایت کند، تزریق بوتاکس کم عارضه است. یکی از عوارض تزریق بوتاکس کبودی محل تزریق به خصوص در تزریق دورچشم است که این عارضه طی چند روز بهبود می یابد.تعداد کمی از بیماران دو هفته اول پس از تزریق دچار سردرد میشود که این مورد هم موقت است .

از عوارض نادر دیگر آلرژی است . بوتاکس نیز مثل هرداروی دیگری می تواند در فرد گیرنده، آلرژی ایجاد کند و فرد دچار کهیر و خارش و حساسیت پوستی شود . البته عوارض نادر دیگری چون پتوز (افتادگی پلک وابرو) و دوبینی نیز ممکن است ایجاد گردد . به طور کلی عوارض تزریق بوتاکس کوتاه مدت بوده و تقریباً تمام عوارض احتمالی بوتاکس طی۱ تا ۴ هفته بهبود می یابند.

فیلم "بوتاکس"botox

 

جراحیهای چشم