معاینه چشم اطفال 

children eye examinationمعاینه چشم اطفال

چرا معاینات منظم و دوره ای چشم پزشکی اطفال اهمیت دارد؟

بینایی خوب کلید تکامل فیزیکی کودک، موفقیت در مدرسه و سلامت عمومی اوست. سیستم بینایی در نوزادان و کودکان کم سن و سال تکامل نیافته است  و بینایی مساوی و کامل هر دو چشم برای تکامل طبیعی مراکز بینایی مغز ضروری است. اگر چشم اطفال نتواند تصاویری واضح به مغز ارسال کند، سیستم بینایی وی برای ارسال تصاویر واضح به مغز در آینده دچار اشکال خواهد شد و قابل اصلاح نخواهد بود؛ اما اگر مشکلات چشمی کودکان در سنین پایین تشخیص داده  شود، معمولا به صورت موثر قابل درمان است. 

معاینات چشم پزشکی اطفال در چه سنی وچگونه انجام می شود؟

معاینه بینایی اطفال در بدو تولد  و در مجددا در دوره شیرخواری (زیر یکسالگی)، قبل از مدرسه و در طول مدرسه ضروری است. غربالگری می تواند توسط متخصص اطفال، پزشک خانواده یا ترجیحا چشم پزشک انجام شود. غربالگری اغلب در مدرسه، مراکز بهداشت و یا مراکز درمانی انجام می شود.

آکادمی چشم پزشکان آمریکا و انجمن متخصصصین استرابیسم و چشم پزشکی اطفال آمریکا برنامه معاینه پیشنهادی زیر را دارند:

Baby eyesچشم نوزادان

نوزادان 

چشم پزشک، متخصص اطفال، پزشک خانواده یا پرسنلی که در معاینه نوزادان آموزش های لازم را دیده باشد، ممکن است چشم نوزاد را معاینه و بخصوص از نظر رفلکس قرمز با تاباندن نور افتالکموسکوپ به چشم بررسی کنند. اگر نوزاد نارس باشد و یا به علت دیگری در خطر مشکلات طبی باشد و یا علائمی از ناهنجاری داشته باشد و یا سابقه فامیلی بیماری های چشمی در طفولیت را داشته باشد، لازم است توسط چشم پزشک معاینه و بررسی شود. 

  

چشم شیرخوارهشیرخواران

معاینه غربالگری بعدی باید در مرکز مجهز چشم پزشکی توسط چشم پزشک ، متخصص اطفال و یا پزشک خانواده تا سن قبل از شش ماهگی انجام شود.

 

عینک

کودکان قبل از دبستان

معاینه میزان بینایی و انحراف چشم در سنین سه تا سه و نیم سالگی باید انجام شود. به محض اینکه کودک برای اندازه گیری دید با کمک چارت بینایی همکاری داشت باید بینایی اندازه گیری شود. راه دیگر اندازه گیری بینایی فوتواسکرینیگ است که نیازی به همکاری کودک برای اندازه گیری دید ندارد. هر دو روش بینایی دور ، حد وسط  و دید نزدیک  را کودک  ارزیابی می کند. اغلب کودکان تا حدی دوربینی دارند؛ اما در سایر فواصل نیز وضوح دید خوبی دارند. اکثر کودکان نیازی به عینک یا روش دیگر اصلاح بینایی ندارند.

 

معاینه چشمکودکان دبستانی

در بدو ورود به مدرسه و یا هر موقع که اختلال چشم مشاهده شد، چشم کودک باید معاینه شود. شایعترین نوع عیب انکساری در کودکان سنین مدرسه، نزدیک بینی است و با عینک قابل اصلاح است. اگر به انحراف چشم یا سایر اختلالات چشمی مشکوک شدیم لازم است معاینه کامل چشم پزشکی انجام شود.

تفاوت غربالگری بینایی با معاینه چشم پزشکی چیست؟ 

در مقایسه با غربالگی بینایی ، معاینه کامل چشم پزشکی می تواند به طور دقیق مشکلات بینایی کودک را مشخص کند. در معاینه کامل چشم پزشکی پس ازریختن قطره گشاد کننده مردمک در چشم، شبکیه، عصب چشم و شماره دقیق چشم کودک مشخص می شود. بر اساس توصیه انجمن چشم پزشکان آمریکا اگر فرزندتان هر کدام از این شرایط زیر را داشت، لازم است برای معاینه کامل چشم پزشکی مراجعه کنید :

  1. اگر کودک  در آزمایشات غربالگری شرکت نکرده باشد.
  2. نتیجه غربالگری بینایی نامعلوم باشد یا غربالگری قابل انجام نباشد.
  3. کودک  توسط متخصص اطفال یا پرستار به چشم پزشک ارجاع شده باشد.
  4. اگر فرزندتان از مشکل چشمی شکایت دارد یا اختلالی در چشم ها مشاهده می کنید و یا در خطر ابتلا به بیماری های چشمی است، باید معاینه چشم پزشکی شود. کودکان مبتلا به بیماری سندرم داون، نوزادان نارس، نورفیبروماتوز و یا کودکانی که سابقه خانوادگی تنبلی چشم، انحراف چشم، رتینوبلاستوم، آب مرواریدیا آب سیاه مادرزادی لازم است توسط چشم پزشک معاینه شوند.
  5. اگر فرزندتان دچار اختلال یادگیری، تاخیر در تکامل یا بیماریهای عصبی روانی یا اختلالات رفتاری است، باید معاینه چشم پزشکی شود.

جراحیهای چشم