عینک های کامپیوتر

 عینک کامپیوترعینک هایی که مدعی هستند که نور آبی ساطع شده از کامپیوترها، تلفن های هوشمند و تبلت ها را فیلتر می کنند، به طور فزاینده های در حال افزایش هستند. آگهی های تبلیغاتی برای این عینک ها مدعی هستند که تماس طولانی مدت با نور آبی می تواند باعث یکسری از مشکلات شود. مشکلات مورد ادعای احتمالی ناشی از نور آبی طیف وسیعی از خشکی چشم تا خستگی ناشی از وسایل الکترونیکی، اختلالات دوره خواب و حتی دژنرسانس (تخریب) ماکولا (لکه زرد شبکیه) است.  به هر حال هیچگونه مدرکی دال اینکه نوع و یا میزان نور ساطع شده ازصفحه نمایش کامپیوتربتواند به چشم آسیب برساند وجود ندارد.

بعضی افراد بسیار نگران هستند که استفاده طولانی مدت از کامپیوترهایشان باعث آسیب چشمی شود. این نگرانی می تواند به جا باشد؛ اما تاکنون هیچ شواهدی دال بر هیچگونه آسیب غیرقابل برگشت چشم ها ناشی از کار با کامپیوتر نیست. انجمن چشم پزشکی آمریکا هیچگونه عینک اختصاصی کار با کامپیوتر را پیشنهاد نمی کند. 

آیا باید در باره نور آبی و تشعشع نور کامپیوتر نگران باشیم؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تماس با انواع خاصی از نوردر شراطی خاص می تواند به چشم آسیب برساند. مثلا تماس طولانی با اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث افزایش خطر ابتلا به یکسری از بیماری های چشمی نظیر آب مروارید، ناخنک و سرطان می شود.

هرگز ثابت نشده که میزان نوری که از کامپیوتر ساطع می شود، باعث هیچگونه بیماری چشمی شود.  در مطالعاتی که انجام شده هیچگونه نورماوراء بنفش A یا B قابل اندازه گیری از صفحه نمایش کامپیوتر ساطع نمی شود. تشعشع نور ماوراء بنفش خورشید مضرترین قسمت نور خورشید برای چشم ها و پوست است.  بر اساس مطالعات برنامه محافظت در برابر اشعه در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست  MIT تحقیقات اخیر در باره مانیتورهای کامپیوتر، هیگونه شواهدی دال بر خطر سلامتی ناشی از تماس با امواج الکترومغناطیسی وجود ندارد.

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش باعث خستگی چشم ها و کاهش پلک زدن در موقع کار با کامپیوترباعث خشکی چشم می شود. این مشکلات ناشی از نحوه استفاده افراد از کامپیوتراست نه به دلیل تابش نور صفحه نمایش کامپیوتر.

برای جلوگیری از خستگی کار ناشی از کامپیوتر نکات زیر را رعایت کنید:

  1. در فاصله حدود 40 سانتی متری (طول بازوها) از صفحه نمایش کامپیوتر بشینید. موقعیت صفحه نمایش طوری باشد که کمی پایین تر از سطح صورت شما باشد.
  2. در صورت لزوم، اذیت نور ناشی از صفحه نمایش کامپیوتر را با استفاده از یک فیلتر مات کم کنید.
  3. با استفاده از قانون 20 – 20 – 20 به چشمتان استراحت دهید: یعنی هر 20 دقیقه به مدت حداقل 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (6 متری) نگاه کنید.
  4. زمانی که احساس خشکی چشم می کنید، برای مرطوب کردن چشم ها ازقطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  5. نور اتاقتان را تنظیم کنید و برای جلوگیری از از خستگی چشم ها کنتراست (حساسیت سایه روشن) صفحه نمایش کامپیوترتان را افزایش دهید.
  6. اگر ازلنز تماسی استفاده می کنید، گاهی مواقع با زدن عینک به چشمتان استراحت دهید.

بسیاری از مشکلات ناشی از کار با کامپیوتر گذرا بوده وبا توقف استفاده از کامپیوتر برطرف می شوند. انجمن چشم پزشکی آمریکا پیشنهاد کرده که همه افراد یک معاینه پایه چشم پزشکی در 40 سالگی داشته باشند. معاینات دوره ای و کامل چشم پزشکی توسط چشم پزشک برای تشخیص بیماریهای چشمی در مراحل اولیه بیماری حائز اهمیت است. همچنین انجمن چشم پزشکی آمریکا پیشنهاد می کند که هر فرد بالای 65 سال حتی اگر هیچ علامتی ندارد، هر یک تا دو سال یک بار تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرد.

فیلم عینک کار با کامپیوتر computer eyeglasses video

جراحیهای چشم