تزریق آواستین

آواستین چیست؟

آواستین یا بواسیزوماب Intravitreal Bevacizumab/Avastin)   ) یک نوع آنتی بادی است که به عنوان داروی کمکی در درمان سرطانهای روده بزرگ، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا:  FDA  (Food & Drug Administration) را دریافت کرده است.

استفاده از آواستین در چشم پزشکی

Avastin injectionتزریق آواستین برای درمان بیماری های شبکیه

آواستین یکی از دارو هایی است که به شکل تزریق داخل چشمی در چند سال اخیر استفاده می شود. این دارو به چشم تزریق می شود تا از کاهش  دید بیمار جلوگیری کند. این دارو در انواع اختلالات و بیماری های شبکیه شامل: دژنرسانس ماکولا و بیماری هایی مانند رتینوپاتی دیابتی، یووئیت، خونریزی زجاجیه، انسداد وریدهای شبکیه، ایجاد عروق خونی نا به جا در مشیمیه و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از بیماریهای شبکیه که آواستین در درمان آنها موثر است، مزمن و طولانی مدت هستند؛ به همین دلیل دوره درمان آنها نیز طولانی است و در این مدت باید بطور متناوب هر چند وقت یکبار تزریق داخل چشم تکرار شود.

آواستین در بیماران دیابتی

داروی آواستین از ایجاد عروق جدید که در شبکیه چشم افراد دیابتی ایجاد می شود، جلوگیری می‌کند. تزریق آواستین قبل از انجام ویترکتومی در بیماران مبتلا به گرفتاری پیشرفته دیابتی به سهولت انجام عمل کمک کرده و خطر خونریزی حین عمل را کاهش می دهد. بهتر است حداقل یک روز و حداکثر یک هفته قبل از جراحی ویترکتومی، تزریق انجام شود. گاهی پس از جراحی ویترکتومی، درصورت تزریق گاز یا سیلیکون داخل چشمی، ممکن است آواستین نیز تزریق شود.

Avastin injection تزریق آواستین برای درمان بیماری های شبکیه نحوه تزریق آواستین

تزریق آواستین یک جراحی سرپایی است. هرچند این مداخله اورژانس نیست اما پس از تشخیص و گذاشتن اندیکاسیون، بهتر است در اولین فرصت انجام پذیرد. این تزریق بسته به نظر پزشک معالج ممکن است در دو چشم همزمان یا با فاصله چند روز انجام شود. تزریق آواستین در اتاق عمل و توسط متخصص چشم انجام می شود. نيازي به بيهوشي نيست و فقط قبل از تزريق، قطره بي حسي در چشم ريخته مي شود. تزريق با سرسوزن بسيار ظریف انجام مي شود. عمل سرپایی است و بعد از عمل چشم یکی دوساعت پانسمان می شود.

فیلم تزریق آواستین Avastine Video

عوارض تزریق آواستین

  1. افزایش گذرای فشار چشم
  2. اندوفتالمیت
  3. پارگی یا جداشدن شبکیه
  4. کاتاراکت
  5. خونریزی زجاجیه یا شبکیه
  6.  درد در محل تزریق
  7.  خونریزی های خفیف زیر ملتحمه

مراقبت های بعد از تزریق آواستین

  1. بعد از تزریق آواستین از مالیدن چشم های خود خودداری کنید و  هنگام پاک کردن اشک ریزش به آرامی اطراف چشم های خود را پاک کنید.
  2. تا روز بعد که به پزشکتان مذاجعه میکنید،استحمام نکنید.
  3. براي انجام كارهاي روزمره و وضعيت خواب و استراحت منعی ندارید.
  4. قطره آنتی بیوتیک و کورتون تجویز شده را طبق نظر پزشکتان مصرف کنید.
  5.  در صورت بروز علائمی مانند درد شدید ، تهوع ، دیدن سایه در میدان بینایی در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید.

جراحیهای چشم