قطره های چشمی Eyedrops

قطره های چشمی eye drop

بیشتر داروهایی که در چشم پزشکی کاربرد دارند، به شکل قطره تهیه شده اند. به این ترتیب دارو مستقیما به محل اثرش وارد می شود و عوارض ناشی از رسیدن آن به سایر قسمت های بدن به حداقل می رسد. ولی برای رسیدن به این هدف باید دارو را درست استفاده کرد. از آنجا که دستگاه جمع آوری اشک چشم، قطره مصرفی را به درون بینی هدایت می کند، در صورت کاربرد نادرست دارو و ورود آن به بینی، دارو از راه مخاط بینی، جذب خون می شود و به سراسر بدن می رود و ممکن است عوارض دارو در سایر قسمتهای بدن ظاهر شود. استفاده درست از قطره های چشمی، باعث جذب بیشتر و اثر درمانی مؤثر دارو می شود و از طول دوره درمان می کاهد.

برخی از بیماران، راهکار درست چکاندن قطره در چشم را به خوبی نمی دانند. مثلاً در صورتی که بلافاصله پس از ریختن قطره، چشم ها را محکم ببندیم، بخشی از دارو به بیرون چشم پرتاب شده و ممکن است به سبب کاهش جذب، اثر درمانی ضروری از قطره تجویزشده، به دست نیاید و یا اگر قطره مستقیما روی قرنیه ریخته شود، موجب تحریک شدید و ناراحتی چشم می گردد و این اثر به ویژه در کودکان، پی گیری معالجه را دشوار می سازد.

هنگامی که قطره را از داروخانه تحویل می گیرید به زمان انقضای قطره توجه کنید تا وسط درمان و قبل از تمام شدن تاریخ انقضا به پایان نرسد. در صورت انقضا، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

قطره های مختلف را نباید هم زمان استفاده کنید. اگر همزمان از قطره های متفاوتی استفاده می کنید، بین آن ها فاصله بگذارید. بین قطره تجویز شده حداقل فاصله ده دقیقه را حفظ کنید. استفاده با فاصله زمانی کوتاه باعث می شود قبل از آنکه قطره اول اثر درمانی خود را بگذارد و جذب شود، توسط قطره بعدی از چشم شستشو شده و خارج شود. ریختن بیشتر از یک قطره، فایده ای ندارد زیرا چشم تنها گنجایش یک قطره را دارد و قطره اضافه به بیرون تخلیه می شود.

قطره ها را طبق دستور پزشک معالج و با فاصله زمانی توصیه شده استفاده کنید.  همیشه حتی در روز معاینه از قطره استفاده کنید مگر این که پزشک منع کرده باشد. زیرا که هدف از معاینه،  این است که بدانیم آیا نتیجه استفاده از قطره چیست. بهتر است برای چکاندن قطره از یکی از بستگان بیمار کمک گرفت و از وی خواست که این کار مهم را انجام دهد.

لنزهای تماسی می تواند در جذب قطره تداخل ایجاد کند؛ از طرفی ممکن است دارو روی لنز رسوب کرده و به آن آسیب برساند.  بنابراین بهتر است ابتدا، لنز را از چشم خارج کنید.

هرگز بدون نسخه پزشک از داروهای چشمی استفاده نکنید. پس از باز شدن درب قطره ها و پمادهای استریل چشمی ، حداکثر مدت زمان مناسب برای مصرف آنها یک ماه است.  قبل از ریختن قطره، دوباره آن را کنترل کنید، زیرا که بدترین کار، اشتباه کردن قطره چشم با قطره گوشی یا سایر بطری های مشابه است.

 eye drop قطره های چشمینحوه صحیح چکاندن قطره های چشمی 

1- ابتدا دستهای خود را با آب گرم و صابون خوب شسته  و خشک کنید.    

 

 eye drop قطره های چشمی

 

 

 

 

2- در حالی که نشسته اید، سرِتان را به آرامی به عقب ببرید تا صورتتان تقریبا در راستای افقی قرار گیرد. آنگاه سرِتان را خیلی کم به سمت چشمی که قرار است قطره داخلش ریخته شود، خم کنید تا قطره بعد از چکاندن، به طرف گوشه خارجی چشم متمایل شود           

 eye drop قطره های چشمی 

   

 

3ـ پلک پایین را با انگشت نشانه دست چپ، به سوی پایین بکشید. خواهید دید که بین پلک و کره چشم، فضایی شبیه ناودان یا کیسه تشکیل می شود.            

 eye drop قطره های چشمی

 

 

4- با دست راست، قطره چشمی را در فاصله تقریبی 2 سانتی متر از چشم نگاه داشته و آن را به آرامی بفشارید. قطره را درون پلک پایینی بریزید و مراقب باشید که نوک پماد یا قطره با چشمتان تماس پیدا نکند.    

 

 

 

5- بعد از ریختن قطره، از مستقیم به جلو نگاه کند. سپس پلک پایین را رها سازید و پلک هایتان را آهسته ببندد و با پارچه ای تمیز، مایعات بیرون ریخته از چشم را پاک کنید.

6ـ تنها یک قطره از دارو را داخل این حفره قرار دهید. دارو را مستقیما روی سیاهی چشم نریزید چون باعث ایجاد سوزش خواهد شد. سعی کنید نوک قطره چکان با پلک ها و مژه ها تماس پیدا نکند.    

7ـ به مدت سه دقیقه چشمتان را ببندید و پلک نزنید. پلک زدن، دارو را به درون دستگاه جمع کننده اشک، می فرستد.  طی این مدت باید با انگشت خود به آرامی روی گوشه داخلی چشم (بین گوشه داخلی و دیواره بینی) فشار وارد کنید.   

 eye drop قطره های چشمی اگر قرار است از چند نوع قطره استفاده شود، بین آنها حدود ده دقیقه فاصله بگذارید.

9- اگر طبق دستور پزشک می بایست از قطره و پماد با هم استفاده کنید، ابتدا قطره را بچکانید و پس از مدتی از پماد استفاده کنید.  

10- در پایان کار مجددا دستها را با آب و صابون شستشو داده و تمیز کنید تا داروی آغشته به دستتان شستشو شود.         

                

  فیلم نحوه درست مصرف قطره های چشمی How to use eyedrops

 

جراحیهای چشم