کودکان و وسایل کامپیوتری

کامپیوتر و چشم کودکان 

با فراگیر شدن کامپیوتر در ابعاد مختلف زندگی روزانه، خستگی ناشی از دستگاه های کامپیوتری نیاز به توجه خاصی پیدا کرده است. برای انجام کارها، سرگرمی ها و تکالیف مدرسه ما از تلفن هموشمند، تبلت، لپ تاپ و تلویزیون استفاده می کنیم. در زندگی روزمره اکثر افراد، روزی نیست که با وسایل کامپیوتری سر و کار نداشته باشند.

والدین در مراجعه به مطب مکررا این سوال را می پرسند که آیا استفاده از وسایل کامپیوتری می تواند برای چشم فرزندشان  مضر باشد؟  برای کاهش نگرانی والدین، در این مبحث توضیحاتی علمی در باره نحوه استفاده کودکان از وسایل کامپیوتری خواهم داد.

ممانعت از اعتیاد به وسایل کامپیوتری منحصرا یک انضباط تربیتی تلقی نمی شود؛ بلکه محدودیت کار کودکان با صفحه نمایش، به عنوان نگرانی مشروع بهداشتی است. چشم کودکان و نوجوانان خیلی حساس است و وسایل کامپیوتری می تواند باعث مشکلاتی ناشی از خستگی چشم ها تا اختلالات خواب شود. کودکان بخصوص به خستگی کار با وسایل کامپیوتری مستعد هستند که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1.  تاری دید
  2. خستگی چشم
  3. سردرد
  4. خشکی چشم ها
  5. دوبینی

کامپیوتر و چشم کودکان

خطر دیگر وسایل کامپیوتری تابش نور آبی است. طول موج نوری کوتاه (400 تا 500 نانومتر) در طیف نور با انرژی بالاست و از کامپیوتر ها، تلفن های همراه و تبلت ها ساطع می شود. انرژی نور آبی می تواند به داخل چشم نفوذ کرده و باعث آسیب به شبکیه شود. از انجائیکه چشم کودکان در حال رشد و نمو تدریجی است و فیلتر خاصی برای محافظت از چشمشان وجود ندارد، ممکن است آسیب ببیند. در چشم بزرگسالان رنگدانه های محافظتی وجود دارد که در برابر نور آبی از چشمشان محافظت می کند.

این اطلاعات به این معنی نیست که شما والدین را بترسانیم یا بخواهیم بطور دائمی شما را مجبور کنیم تا کودکانتان را از همه وسایل الکترنیکی محروم  کنید. به هر حال شما به عنوان والدین برای محافظت از چشم کودکتان یکسری انتخاب دارید:

  1. برای کودکان کم سن و سال زمان استفاده از صفحات نمایش را به آخر هفته ها و کار با وسایل کامپیوتری را به عنوان جایزه در نظر بگیرید. برای انجام تکالیف مدرسه نیاز به تلفن و وسایل کامپیوتری نیست؛ بنابراین کودکان می توانند در اخر هفته ها از بازی ها و برنامه های کامپیوتری لذت ببرند.
  2. برای کودکان بزرگتر، استفاده از وسایل اکترونیکی را به زمان های خاصی از روز مثلا بعد از انجام تکالیف مدرسه یا صرف غذا محدود کنید.
  3. زمان را طوری تنطیم کنید که وسایل الکترونیکی در بازه های زمانی خاص خاموش باشند؛ چون نور آبی باعث اختلال در نظم خواب می شود.
  4.  می توانید در مورد لزوم یا عدم لزوم تجویز عینک های محافظ نور آبی با چشم پزشکتان مشاوره کنید. شیشه های عینک فیلتر کننده نور آبی باعث راحتی چشم کودکان شده و از آنها را در برابر آسیب چشم ها محافظت می کند.

جراحیهای چشم