مسافرت و جراحی چشم 

مسافرت و جراحی چشم

آیا می توانم با این چشم ها پرواز کنم؟

کدام بیماریهای چشم با مسافرت زمینی و کدام شرایط با مسافرت هوایی منافات دارد؟

در مورد مسافرت بهتر است بطور اختصاصی از پزشکتان سوال کنید؛ اما در مطلب جاری شرایط و بیماری های چشمی که ممکن است مسافرت برای آنها خطرناک با شد، توضیح داده خواهد شد.

اگر هر نوع جراحی داشتید، درباره برنامه سفرتان با پزشکتان مشورت کنید. در باره دوره بهبودی اطلاعات لازم را بگیرید و در مورد اینکه اگر طی سفر به مشکلی برخوردید، چه می توانید بکنید،  از پزشکتان سوال کنید. بهتر است چند روز اول پس از عمل یا تا زمانیکه چشم پزشکتان مجوز می دهد،  به مسافرت نروید. همیشه در ویزیت های پس از عمل تا زمانیکه چشم پزشکتان از روند سلامت شما مطمئن می شود، حاضر شوید.

اگر به بیماری چشمی مبتلا هستید در مورد محدیدیت های فعالیتی و حرکتی با چشم پزشکتان مشورت کنید. مطئن شوید که توصیه های چشم پزشکتان را خوب متوجه شده اید و اگر مطمئن نیستید در مورد فعالیت های خاص سوال بکنید.

مسافرت هوایی و عمل ترمیم پارگی شبکیه

اگر عمل جراحی ترمیم پارگی شبکیه داشته اید، تا زمانیکه پزشکتان مجوز پرواز نداده باشد، نباید مسافرت هوایی داشته باشید.برای ترمیم پارگی یا جداشدگی شبکیه برای چسباندن شبکیه به دیواره چشم ممکن است چشم پزشک حبابی از گاز را به داخل چشم تان تزریق کند. اگر بیمار پرواز کند و یا به زیر آب فرو رود یا در سایر شرایطی که فشار هوا تغیرات زیادی بکند، قرار بگیرید، حباب هوای داخل چشم ممکن است به طرز خطرناکی متسع شود. اگر حباب هوای داخل چشم متسع شود، می تواند باعث آسیب شدید و حتی کوری شود. باید تا زمانیکه جراح تایید کند که حباب هوا جذب شده، در همان ارتفاعی که عمل جراحی شده اید باقی بمانید. اگر به جای حباب هوا، جراح در چشمتان روغن سیلیکون تزریق کرده باشد، برای پروز منعی ندارید.

مسافرت پس از عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت

در صورتیکه عمل آب مروارید بدون عارضه داشته باشید، حتی بلافاصله  پس از عمل مسافرت هوایی منعی نخواهد داشت. پس از آنکه چشم پزشکتان به شما اجازه فعالیت های معمول را داد ، پرواز منعی نخواهد داشت. فقط حواستان به تاریخ  ویزیت های پس از عمل باشد.

حتی اگر عمل کاتاراکت مشکل دار یا عارضه دار باشد، پرواز منعی ندارد؛ مگر اینکه برای درمان عوارض عمل در چشم گاز تزریق شده باشد.

مسافرت پس از عمل جراحی آب سیاه یا گلوکوم

پس از عمل های جراحی آب سیاه خواه ایریدوتومی با لیزر، ترابکولوپلاستی با لیزر، کار گذاری شانت و دریچه یا سایر اعمال جراحی گلوکوم، نگرانی در رابطه با تغییرات فشار در زمان پرواز وجود ندارد. شما می توانید روز پس از عمل پرواز کنید؛ اما با پزشکتان برای موارد خاص و پیگیری های پس از عمل صحبت کنید.

مسافرت و عمل جراحی پیوند قرنیه

در بعضی بیماران، در طی عمل جراحی پیوند قرنیه حباب هوا یا گاز در چشم تزریق می شود. اگر حباب هوا یا گاز در چشمتان باشد، پرواز می تواند فوق العاده خطرناک باشد. اگر پیوند قرنیه شده اید، در باره مسافرت هوایی با چشم پزشکتان صحبت کنید.

مسافرت در بیماران با سوراخ شبکیه و غشاء روی شبکیه

پرواز باعث بد تر شدن شرایط بیماران با سوراخ شبکیه و غشاء روی شبکیه نخواهد شد. به هر حال سوراخ شبکیه در بعضی موارد تبدیل به جدا شدگی شبکیه میشود که اورژانس چشم پزشکی است. اگر سوراخ یا بیماری شبکیه دارید، در مورد احتمال پارگی آن حین مسافرت از پزشکتان جویا شوید؛ چون مسافرت به سایر نقاط و ایجاد شرایط اورژانس برای شما ممکن است درد سر ساز باشد.

مسافرت و عمل ترمیم پارگی شبکیه

در اغلب موارد ترمیم پارگی شبکیه به کمک لیزر انجام می شود. پروازبعد از این عمل منعی ندارد. به هر حال پارگی های شبکیه ممکن است تبدیل به جدا شدگی شبکیه شوند که برای ترمیم آن نیاز به تزریق گاز یا روغن سیلیکون به داخل چشم است. در این شرایط پرواز درد سر ساز است.

مسافرت در سایر جراحی های چشمی

مسافرت هوایی بعد ازانجام اکثر جراحی های چشمیِ خارجِ کره چشم مثل پلکها، جراحی ناخنک و بالا بردن ابرو بلامانع است.

بیشترین نگرانی ها بعد ازانجام این عملهاعبارتند از:

  1. ازدسترسی به پزشکتان برای ویزیت های بعدی مطمئن شوید.
  2. بهداشت را مراعات کنید.
  3. از زخمها در مقابل خشکی حین مسافرت مراقبت کنید.

مسافرت بعد از معاینه چشم پزشکی

مسافرت با هواپیما بعد از معاینه کامل چشم پزشکی که مردمک نیز برای معاینه شبکیه باز شده است بلامانع است؛ اما به علت حساسیت چشمتان به نور خورشید باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

مسافرت در بیماران دچار کراتیت (عفونت قرنیه)

مسافرت با هواپیما خطری برای بیماران مبتلا به کراتیت ندارد؛ اما هوای داخل هواپیما خشک است و باعث تحریک بیشتر چشم ها و تشدید علائم بیمار می شود. برای راحت تر شدن از قطره های چشمی مرطوب کننده استفاده کنید.

مسافرت در بیماران با جدا شدگی خلفی زجاجیه

اگر دچار جداشدگی خلفی زجاجیه هستید، برای پرواز منعی ندارید واین وضعیت با پرواز بد تر نخواهد شد. به هر حال جدا شدگی خلفی زجاجیه ممکن است زمینه ساز جدا شدگی شبکیه شود. در مورد جدا شدگی خلفی زجاجیه با پزشکتان مشورت کنید. اگر شرایط شما طوری است که ممکن است جدا شدگی خلفی زجاجیه شما منجر به جداشدگی شبکیه شود و با مسافرت از امکانات پزشکی فاصله می گیرید، در مورد مسافرت با پزشکتان در تماس باشید.

مسافرت در بیماران با مگس پران و جرقه های نورانی

اگر دچار مگس پران و جرقه های نورانی هستید، مسافرت هوایی باعث بدتر شدن آن نمی شود و سفر منعی ندارد؛ اما مگس پران و جرقه های نورانی علامتی جدی دال بر احتمال جدا شدن شبکیه است که می تواند بالقوه کور کننده باشد. اگر دچار مگس پران و جرقه های نورانی ناگهانی شدید باید بلافاصله و ترجیحاً قبل از سفر ویزیت چشم پزشکی شوید.

جراحیهای چشم