عدسی های پلاریزه

عینک پلاریزهزمانیکه درخشش نور خورشید چشممان را می زند، لحظاتی شکوه و زیبایی خورشید را فراموش می کنیم. تابش خیره کننده و مستقیم نور شدید خورشید به چشم آزار دهنده و بالقوه خطرناک است. نور ساطع شده از سطوح ناصاف معمولا پخش می شود. اما اگر سطوح بازتابی، مثلاُ آب راکد و یا سطح صیقلی فلزات صاف باشند، نور با زاویه مستقیم به چشم بازتاب پیدا می کند. این حالت باعث خیرگی glare می شود.

خوشبختانه اکثر عینک های آفتابی امروزی – چه آنهایی که با تجویز پزشک تهیه شده باشند و چه بدون تجویز پزشک – با تکنیک پولاریزاسیون طوری طوری نور را تعدیل می کنند که باعث کاهش خیرگی و بهبود بینایی و ایمنی در نور خورشید می شوند.

نحوه عملکرد عدسی های پولاریزه چگونه  است؟

در عدسی های پولاریزه ماده شیمیایی خاصی به کار رفته که نور را فیلتر می کنند. این مولکولهای شیمیایی روی عدسی را طوری پوشش میدهند که به طور اختصاصی مانع عبور بعضی از طول موج های نور می شوند. فرض کنید جلوی یک پنجره پرده کرکره آویزان کرده باشیم. در این حالت فقط نوری که از شکاف پره های پرده عبور می کند، قابل رویت است.

در عینک های آفتابی پولاریزه، فیلتر شکاف های عمودی برای عبور نورایجاد می کند. این بدان معنی است که فقط اشعه های نورانی عمودی که به چشم شما می رسند از عدسی پولاریزه عبور می کنند. این عدسی ها همه نورهای افقی را بلوکه می کنند.در نتیجه نوری را که شما با عینک پولاریزه می بینید اندکی تارتر از معمول است اما جزئیات اشیاء بهتر و واضح تر دیده می شوند. افرادی که از عینک های پولاریزه به مدت طولانی استفاده می کنند اغلب عنوان می کنند که پس از ساعت ها ماندن در نور آفتاب خستگی کمتری احساس می کنند. بخصوص ماهیگیران از عدسی های پولاریزه در کاهش خیرگی نور و دید بهتر داخل آب رضایت زیادی دارند.

در چه شرایطی نباید از عینک پولاریزه استفاده کرد؟

موارد زیادی وجود دارد که عدسی های پولاریزه پیشنهاد نمی شود. برای مثال با این عدسی ها دیدن تصاویر در نماشگر های LCD  مثل داشبورد ماشین، دستگاههای خود پرداز بانک، تلفن های همراه و بعضی ساعت ها با اشکال خواهد بود. حائز اهمیت است که مد نظر داشته باشیم که عینک هایی که برچسب ضد اشعه ماوراء بنفش دارند، لزوماً پولاریزه نیستند. عینک های پولاریزه برچسب پولاریزه بودن دارند.

فیلم عینک پولاریزه رانندگی polarized driving glass lenses video                                  فیلم عینک پولاریزه ساحل polarized bank eyeglass lenses video

                                                           

جراحیهای چشم