دانستنی های چشم پزشکی

 Eye Anatomy  ساختمان جشم آناتومی یا ساختمان چشم

ساختمان چشم انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است. کره چشم ساختمانی پیچیده، جذاب و زیبا دارد. کره چشم به عنوان عضو اصلی بینایی داخل حدقه چشم قرار گرفته و از اطراف توسط استخوان های کاسه چشم و از جلو توسط پلک ها محافظت می شود. کره چشم توسط عضلات خارج کره چشمی در جهات مختلف حرکت می کند و بر روی اشیاء تمرکز می کند. قسمت هاي مختلف چشم انسان عبارتند از: پلک ها، ملتحمه، قرنيه، ليمبوس، صلبيه، عنبيه، مردمک، عدسي،اتاقک قدامي، مشيميه، فضاي خلفي و زجاجيه، شبکيه، عصب چشم و عضلات چشم. بیشتر بخوانید ...

معاینه چشم ها  

eye examination معاینه چشم هامعاینه منظم و دوره ای چشم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا کشف و درمان بسیاری از بیماری های چشم قبل از پیشرفت به مراحل پیشرفته و غیرقابل درمان با معاینات دوره ای امکان پذیر است. معاینه چشم ها شامل مراحل متعددی است که با کمک دستگاه های پیشرفته چشم پزشکی انجام می شود. معاینه چشم ها در هر گروه سنی اهمیت خاص خود را دارد. فواصل معاینات چشم ها در هر گروه سنی بسته به نوع بیماری زمینه ای متفاوت است.

فردی که علائم چشمی دارد باید توسط چشم پزشک معاینه شود. با این حال ، برخی از اختلالات چشمی در مراحل اولیه خود علائم کمی ایجاد می کنند یا هیچ علامتی ندارند ، بنابراین باید چشم ها به طور منظم (هر 1 تا 2 سال یا در صورت وجود بیماری چشمی به دفعات بیشتر) توسط چشم پزشک بررسی شوند. چشم پزشک پزشکی است که در ارزیابی و درمان (جراحی و غیر جراحی) اختلالات  و بیماری های چشم تخصص دارد. بیشتر بخوانید ...

دانستنی های عمومی چشم پزشکی

 eye knowledge دانستنی های عمومی چشم پزشکیچشم شگفت انگیزترین و پیچیده ترین ساختار در بدن است. دو چشم تقریباً نیمی از کل اطلاعات حسی را به مغز منتقل می کنند. چشم به ضربه، عفونت یا التهاب حساس است که ممکن است در نهایت  منجر به نابینایی شود. حدود 45 میلیون نفر در جهان نابینا هستند که در صورت تشخیص و درمان به موقع از این تعداد  80٪ قابل پیشگیری هستند. نابینایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر اجتماعی و اقتصادی نیز دارد.

شرایط و اختلات چشمی خاصی ممکن است در زندگی روزمره هر فردی اتفاق بیفتد که اگر در زمینه این شرایط فرد اطلاعات زمینه ای داشته باشد، می تواند با مراقبت و محافظت از چشم ها، از آسیب رسیدن به آنها پیشگیری کند. در این مبحث یک سری شرایط و فعالیت های روزمره در ارتباط با چشم ها مورد بحث قرار گرفته اند تا با اطلاعات علمی بتوان از چشم ها به خوبی حفاظت کرد. بیشتر بخوانید ...

  دانستنی های عینک

eyeglass عینک

 عینک وسیله کمکی برای بینایی است که عدسی های شیشه ای یا پلاستیکی در قاب آن قرار می گیرد تا عدسی ها را جلوی چشم فرد نگه دارد. از عینک به طور معمول برای اصلاح بینایی استفاده می شود ، مانند عینک مطالعه و عینک برای نزدیک بینی. اما عینک بسته به نیاز افراد، انواع مختلف با استفاده های متنوع دارد. عینک ها انواع فریم های مختلف و عدسی های متنوعی دارند.

عینک چه به منظور مد یا برای بهبود بینایی و محافظت از چشم انواع مختلفی دارد. بعضی از عینک ها برای اصلاح عیوب انکساری مثل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیر چشمی به کار می روند. از عینک های خاصی به منظور محافظت از چشم در برابر صدمات احتمالی در ورزش یا محل کار، محافظت در مقابل اشعه مضر ماوراء بنفش نور خورشید، افزایش کیفیت بینایی در شب، افزایش کیفیت دید و راحتی هنگام رانندگی، محافظت از چشم در برابر برف و جوشکاری استفاده می شود.بیشتر بخوانید ...

دانستنی های لنز تماسی

contact lenses لنزهای تماسیلنزهای تماسی برای بسیاری از افرادی که نیاز به اصلاح بینایی دارند انتخاب اول هستند.  برای بسیاری، لنزهای تماسی انعطاف پذیری و راحتی را فراهم می کنند. لنزهای مختلف و متنوعی برای انواع نیازها و ترجیحات موجود است. از لنزهای تماسی می توان برای اصلاح انواع اختلالات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیر چشمی استفاده کرد.
لنزهای تماسی به طور موثر نقایص بینایی ناشی از نامنظمی های  انحنای قرنیه را خنثی می کنند. آنها درمان ارجح برای برخی از انواع آستیگماتیسم و آفاکیا (عدم وجود عدسی طبیعی چشم) هستند. آنها همچنین می توانند از نظر عملکردی و آرایشی جایگزین عینک برای درمان نزدیک بینی (میوپی) و سایر نقایص بینایی باشند.

همچنین می توان از لنزهای تماسی پانسمانی برای محافظت از سطح قرنیه هنگام بهبودی و رفع ناراحتی ناشی از مشکلات سطح قرنیه مثلا به دنبال لازک یا پی آر کی استفاده کرد.همچنین لنز های تماسی در اصلاح بینایی در کسانی که به علت نامنظمی های شدید قرنیه مثل بیماران قوز قرنیه با عینک قابل اصلاح نیستند، ارجح هستند. بیشتر بخوانید ...

لیزر و کاربردهای آن در چشم پزشکی

laser in ophthalmology کاربرد لیر در چشم پزشکیاز نظر تاریخی ، چشم پزشکی اولین رشته پزشکی بود که لیزرها در آن کاربردی پیدا کردند. بیش از پنج دهه ، استفاده از لیزر در چشم پزشکی با موفقیت نتایج موثر و ایمنی را در درمان بیماری های مختلف چشم نشان داده است. این که آیا از لیزر چه استفاده ای شود، برای اصلاح بینایی یا ترمیم آسیب ناشی از بیماری های دژنراتیو؛ نوع لیزر ، طول موج و طول پالس مطلوب را تعیین می کند. از لیزرهای فمتوسکند همراه با فناوری دیگر در روشهای  فمتولیزیک  برای اصلاح نزدیک بینی (میوپی)  و همچنین در عمل فمتوکاتاراکت استفاده می شود.

لیزرها به اندازه چاقوی جراحی، ذره بین و دستکشهای

استریل برای چشم پزشک متخصص ضروری شده اند. یک پرتوی نور می تواند قرنیه را تغییر شکل دهد تا کانون آن بهبود یابد. یک کانال در چشم ایجاد می کند تا فشار داخل چشم در بیماری گلوکوم را تخفیف دهد یا خونریزی های کوچک را کوتر کند.
در طول دهه گذشته، لیزرها از درمان های چشم پزشکی به حوزه تشخیصی گسترش یافته اند. برخی از پرطرفدارترین مباحث در تحقیقات بینایی شامل تقویت روشهای میکروسکوپی مبتنی بر لیزر با اپتیک انطباقی است تا پزشکان را قادر به تشخیص گلوکوم و سایر بیماریهای ویرانگر چشم در مراحل اولیه خود کنند. از آنجا که شبکیه تنها بخشی از سیستم عصبی مرکزی است که پزشکان می توانند بدون نیاز به انجام جراحی آن را ببینند، تصویربرداری چشم با نور لیزر حتی می تواند به متخصصان مغز و اعصاب یک دید غیرتهاجمی نسبت به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه آن بدهد. بیشتر بخوانید ...

چشم در شرایط مختلف

eye conditionsوقتی نوبت به آگاهی از بینایی  و چشم ها می رسد، بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات  کمی داشته باشند. یک تحقیق اخیر نشان داد که تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی بیش از از دست دادن حافظه یا توانایی راه رفتن یا شنیدن، نگران نابینایی هستند. با این وجود تقریباً 30٪ از افراد مورد بررسی اعتراف کردند که چشم خود را چک نمی کنند.

خوب است که شما با سلامت چشم ها آشنا شوید. بنابراین اگر چشم های شما کاملاً سالم نیستند، می دانید که باید به دنبال چه چیزی باشید، چه کاری می توانید انجام دهید و چه موقع باید کمک بگیرید. چشم های شما همچنین می تواند نشانه هایی از مشکلات مربوط به سلامت عمومی شما مانند دیابت و فشار خون را بازتاب کنند. علائم این شرایط همیشه مشهود نیستند، بنابراین معاینه منظم چشم بخشی اساسی در حفظ سلامتی شماست.

آگاهی در مورد نحوه برخورد با شرایط و مشکلات چشمی می تواند در برخورد صحیح و مراقبت از چشم ها و مراجعه به موقع به چشم پزشک کمک می کند تا از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماریهای چشمی جلوگیری شود. بیشتر بخوانید ...

کامپیوتر و چشم

digital eye strain خستگی کار با وسایل دیژیتالخستگی کار با کامپیوترکه به آن خستگی دیجیتالی چشم نیز گفته می شود، گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی است که ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه، تبلت ، کتابخوان و تلفن همراه است. بسیاری از افراد هنگام مشاهده صفحات دیجیتال برای مدت طولانی ، ناراحتی چشم و مشکلات بینایی را تجربه می کنند. به نظر می رسد که میزان ناراحتی با میزان استفاده از صفحه نمایش دیجیتال افزایش می یابد. 

مشاهده رایانه یا صفحه دیجیتال معمولاً کار چشمها را بیشتر می کند. ویژگی های منحصر به فرد صفحات دیژیتال و نیاز به دقت بیشتر افراد زیادی را مستعد ابتلا به علائم مربوط به بینایی می کند. عیوب انکساری بینایی اصلاح نشده می توانند شدت سندرم بینایی رایانه (CVS) یا علائم دیجیتال خستگی چشم را افزایش دهند. مشاهده رایانه یا صفحه دیجیتال با خواندن صفحه چاپی متفاوت است. غالباً حروف موجود در رایانه یا دستگاه دستی آنچنان دقیق و مشخص نیستند، میزان کنتراست حروف به پس زمینه کاهش می یابد و وجود تابش خیره کننده و بازتاب روی صفحه ممکن است مشاهده را دشوار کند. بیشتر بخوانید ...

فعالیت های روزمره و چشم

safety glass عینک ایمنیفعالیت های روزمره می توانند بر سلامت چشم ها تاثیرات مفید و یا مضری داشته باشند. دانستن اینکه کدامیک از فعالیت های روزانه می تواند برای چشم اثر سوء داشته باشد و کدام می تواند در سلامتی چشم ها حائز اهمیت باشد، بسیار مهم است. تقریباً همه ما با مزایای ورزش منظم آشنا هستیم. ورزش باعث بهبود سلامت جسمی و همچنین سلامت روان می شود. با این حال، تعداد کمی از ما می دانیم که ورزش منظم برای بینایی نیز معجزه می کند. ورزش روزانه فقط به مدت نیم ساعت باعث افزایش جریان خون و اکسیژن در کل بدن از جمله چشم ها می شود که به نوبه خود سلامت چشم را بهبود می بخشد و از چشم شما در برابر کم بینایی و بیماری های چشمی محافظت می کند.

رعایت بهداشت چشم برای کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند  و یا  آرایش چشمی انجام می دهند، بسیار مهم است.. همیشه مطمئن شوید که دست ها و لنزهای تماسی خود را با محلول مناسب برای محافظت از چشم خود تمیز می کنید. هرگز نباید با لنز تماسی و آرایش چشم بخوابید. همچنین هرگز از مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید از مالیدن چشم خودداری کنید زیرا باعث انتقال بیماری ها از دست به چشم شما می شود و شما را در برابر عفونت چشم آسیب پذیرتر می کند. همچنین می تواند باعث قوز قرنیه شود.

خواه در نور آفتاب بیرون بیایید، جلوی صفحه کامپیوتر بنشینید، برای شنا بروید یا ورزش های تماسی داشته باشید - پوشیدن عینک محافظ مناسب بسیار مهم است. برای محافظت از چشم خود در برابر اشعه ماورا بنفش، از عینک آفتابی با کیفیت خوب استفاده کنید. اشعه ماورا بنفش می تواند مشکلاتی مانند آب مروارید ، سوختگی قرنیه و حتی سرطان پلک ایجاد کند.
همچنین ، برای جلوگیری از عفونت چشم، کم بینایی و آسیب دیدگی، تجهیزات محافظتی و مناسب چشم برای شناگران و کسانی که به طور فعال در ورزش هایی مانند بسکتبال ، بیس بال و غیره مشغول هستند ، توصیه می شود. 

قوانین اجتماعی و چشم

چشم ها به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن در فعالیت های روزانه فرد نقش بسزایی دارند. قسمت اعظم اطلاعات دریافتی از طریق حس بینایی است و از طرفی هر گونه اختلال بینایی خواه اندک یا قابل توجه بر عملکرد افراد تاثیر گذار است.  بنابراین برای اکثر مشاغل چشم ها باید بینایی قابل قبولی داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از ادارات برای استخدام نیروی کار تست های بینایی متناسب با آن حرفه را انجام میدهند تا فرد در آینده توانایی کافی و استاندارد برای آن شغل را داشته باشد. برای بسیاری از مشاغل حدت بینایی باید در محدوده خاصی باشد تا بتوان بدون ایجاد خطر برای خود فرد و افراد دیگر اجتماع وظایف محوله را انجام دهد.

driving lisence گواهینامه رانندگیبرای مثال افرادی که متقاضی اخذ گواهینامه و رانندگی هستند از نظر بررسی های چشم پزشکی، باید از حداقل حدت بینایی که در مجموع در دو چشم باید بیش از 12 ردیف چارت بینایی باشد، برخوردار باشند. همچنین باید میدان بینایی افراد محدودیت خاصی نداشته باشد و فرد مبتلا به بیماری هایی مثل شب کوری نباشد. اجرای این قوانین هم برای سلامتی راننده مهم است و هم برای سایر وسایل نقلیه و عابرین.

افرادی هم که داوطلب  بعضی مشاغل مثل مشاغل نظامی هستند باید از نظر چشمی بینایی مشکلات موثر بر آن شغل را نداشته باشند. افرادی که این بیماری ها را داشته باشند ممکن است از خدمت نظام وظیفه عمومی هم معاف شوند و برای استخدام در بیساری ازمشاغل محدودیت داشته باشند یا اگر پس از استخدام دچار این مشکلات چشمی شدند، از کار افتاده خواهند شد. این بیماری های موثر بر کیفیت بینایی شامل موارد زیر است:  عیب انکساری قابل توجه، بیماری های چشمی  نطیر: فقدان يك چشم،  اورام ملتحمه فصلي شديد، بيماريهاي  ملتحمه و پلك از قبيل سيمبلفارون ، گزروزيس ، آنتروپيون و اكتروپيون،  ناخنك پيشرفته، لك مركزي قرنيه،  كراتيت هاي آنترستيسيل و ديستروفيهاي قرنيه، كلوبوم مادرزادي مردمك، ايريدوسيكليت های شديد و مزمن، كاتاراكت مادرزادي ، ضربه اي ،  متابوليك و كاتاراكت عمل شده، كدورت شديد زجاجيه، كوريورتينيت، رتينيت پيگمانتوزا يا  رتينيتهاي غير پيگمانتوزا  يا آلبينيسم، دژنرسانسهاي شبكيه و شب كوري، کور رنگي، لوكساسيون كامل ياناقص عدسي يالنتيكيونوس،  انفصال شبكيه،  آمبولي شريان شاخه اي يا مركزي و يا ترومبوز وريد شاخه اي يا مركزي و يا هر نوع واسكوليت مزمن، بيماريهاي ناحيه ماكولا و عصب باصره از قبيل آتروفي ، هيپوپلازي ، سوختگي ، سوراخ ماكولا، يا خونريزيهاي ناحيه ماكولا واسكارماكولا و آتروفي عصب باصره، ميكروفتالمي يا بوفتالمي، اگزوفتالمي، فلج كامل يك يا چند عضله چشم، افتادگي دائمي پلك،  استرابيسم،  نيستاگموس، گلوکوم،  پيوند قرنيه،  كراتوكونوس،  آمبليوپي،  خشكي چشم ها  به علت بيماريهاي سيستميك و مزمن. بیشتر بخوانید ..

تاریخچه چشم پزشکی

ophthalmology history تاریخچه چشم پزشکی

در 800 سال قبل از میلاد ، یک جراح هندی به نام سوشروتا 76 بیماری چشمی و همچنین چندین روش و ابزار چشم پزشکی را توصیف کرد. وی به ویژه به عمل جراحی آب مروارید علاقه داشت و از او به عنوان اولین جراح آب مروارید یاد می شود.
در دوران باستان ، تصورات کالبدی از چشم در درجه اول حدسی بود. مشخص شد که صلبیه و قرنیه بخشی از لایه خارجی چشم را تشکیل می دهند ، مردمک و مایع چشمی قسمت میانی را اشغال می کنند. تصور می شد که این مایعات از طریق لوله به مغز جریان می یابد. ارسطو با کالبد شکافی چشم حیوانات تجربه گرایی را به این ساختارهای خیالی وارد کرد و بدین ترتیب سه لایه درون چشم را کشف کرد.
روفوس افسسی مفهوم لایه چهارم را مطرح کرد ، لایه اپیتلیال که چشم را می پوشاند. وی همچنین اشاره کرد که چشم دارای دو محفظه است ، یکی پر از آب که از قرنیه به لنز کشیده شده و دیگری پر از مایع چسبناک فضای بین لنز و شبکیه را اشغال کرده است. مطالعات جالینوس همچنین در تشریح آناتومی قرنیه ، لنز و عصب بینایی بر درک ما از چشم تأثیر گذاشت. وسالیوس با کشف لایه هایی از صلبیه ، شبکیه ، کوروئید و قرنیه ، که در یک نقطه به هم می رسند ، دانش ساختار چشم را بیشتر ارتقا داد. بیشتر بخوانید ...

 

جراحیهای چشم