رتینیت پیگمانتر Retinitis pigmentosa (RP)

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به گروهی از بیماریهای ارثی شبکیه اطلاق می شودکه باعث کاهش پیشروند و تدریجی بینایی می شود. رتینیت پیگمنتوزا یا RP شبکیه چشم را درگیر می کند. بیماری رتینیت پیگمنتوزا یا RP ژنتیکی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود.

retinitis-pigmentosa-RPرتینیت پیگمنتوزا رتینیت پیگمنتوزا یا RP چگونه باعث کاهش بینایی می شود؟

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به سلولهای گیرنده نور در شبکیه آسیب می رساند. این سلولها به گیرنده های استوانه ای و مخروطی شهرت دارند. سلولهای استوانه ای مسئول دید محیطی و دید شب هستند. دید دقیق مرکزی و دید رنگ توسط سلولهای مخروطی تامین می شود.

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به علت جهش سلولهای استوانه ای ایجادمی شود و این سلولها تدریجا از کار می افتند. با از کار افتادن سلولهای استوانه ای دید محیطی (جانبی) از بین می رود تا جائیکه فرد یک دید تونلی در مرکز خواهد داشت. رتینیت پیگمنتوزا یا RP ممکن است منجر به از دست رفتن شدید بینایی شود.

شیوع رتینیت پیگمنتوزا یا RP چقدر است؟

حدود 400000 نفر در امریکا رتینیت پیگمنتوزا یا RP یا سایر بیماری های مرتبط شبکیه ای را دارند. در ایران نیز متاسفانه این بیماری شایع است.

رتینیت پیگمنتوزا یا RP چه علائمی دارد؟

علائم رتینیت پیگمنتوزا یا RP به گروه سنی خاصی محدود نیست. اولین علائم ممکن است در بزرگسالی ظاهر شوند، اما معمولا در کودکی و نوجوانی بروز می کنند. دو تا از شایعترین علائم رتینیت پیگمنتوزا یا RP که باید منتظر آنها باشیم عبارتنداز:

1. به نورکم با کندی عادت می کنید (شب کوری).
  2. تدریجا دید جانبی چشمتان کاهش می یابد.

رتینیت پیگمنتوزا یا RP چه درمانهایی دارد؟

پزشکان فعالانه برروی مکانیزم ودرمان رتینیت پیگمنتوزا یا RP کار می کنند. در حال حاضر درمان موثری برای رتینیت پیگمنتوزا یا RP وجود ندارد؛ گرچه بعضی از درمانها مثل شبکیه مصنوعی یا ژن ترابی افق مثبتی داشته اند.

اگر من رتینیت پیگمنتوزا یا RP داشته باشم چه کار می توانم بکنم؟

تشخیص زود رس رتینیت پیگمنتوزا یا RP از نظر برنامه ریزی برای بیماری و کاهش بینایی ناشی از آن کمک کننده است. برای محافظت از چشم ها در آفتاب درخشان، افراد مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا یا RP باید کلاه لبه دار یا عینک آفتابی استفاده کنند.

اگر شما مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا یا RP هستید، از پزشکتان در مورد ارجاع شما به متخصص کم بینایی سوال کنید؛ زیرا متخصص کم بینایی می تواند شما را برای دید بهتر کمک کند. همچنین وسایل کمک بینایی مختلفی نظیر ذره بین های اکترونیکی و دوربین های دید در شب خاصی وجود دارند تا به شما کمک کنند که با رتینیت پیگمنتوزا یا RP راحت تر زندگی کنید.

در ایران برای تشخیص نوع ژنتیکی و اطلاع رسانی و حمایت از بیماران می توانید با موسسه حمایت از بیماران RP در تماس باشید.