روش های غیرجراحی درمان پیر چشمی

 روشهاي درمان پيرچشمي presbyopia treatment

چشم پزشک شما بسته به شرایط  ممکن است برای اصلاح پیرچشمی،  روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی و اعمال جراحی است که به طور مختصر درمورد آنها بحث خواهیم کرد:

عینک

رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی عینک های دید نزدیک،  عینک هایی  دوکانونی و تدریجی است. عینک نزدیک بری مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک استفاده می شود.عینک پیر چشمی Presbyopia

عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است.

عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.

  انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند. 

فیلم عینک مطالعه Reading glass video

فیلم عینک دو دید Bifocal Eyeglass video

فیلم عینک تدریجی Progressive Eyeglass video

لنز تماسی

لنز تماسی Contact lens

با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگاز و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.

با پیشرفت سن تغییرات پیر چشمی در عدسی چشم نیز پیشرفت می کنند و چشم پزشکتان عینک یا لنز تماسی قویتری را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، چشم پزشکتان می تواند عینک مطالعه ای تجویز کند که روی لنز استفاده کنید. 

   

                                                             فیلم لنز تماسی پیرچشمی Presbyopic Soft Contact Lens video

 

قطره پیرچشمی

VUITY presbyopia dropقطره پیر چشمییکی از روش های جدید درمان غیر جراحی پیرچشمی که پیرچشمی را موقتا درمان می کند، استفاده از قطره پیلوکارپین با نام تجاری ویوتی (Vuity) است. پیلوکارپین دارویی است که برای نخستین بار در اواخر دهه 80 میلادی کشف شد و می‌تواند بیماری‌هایی مانند گلوکوم و فشار چشم را درمان کند. اثر قطره روی مردمک حدود 6 ساعت باقی می‌ماند.

در اواخر سال ۲۰۲۱، سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک داروی جدید قطره چشم را برای درمان پیرچشمی تایید کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این قطره چشمی که با نام Vuity شناخته می‌شود، می‌تواند مسیر آسان و ایمن تری را برای درمان پیرچشمی ایجاد کند. این اولین دارویی است که برای درمان پیر چشمی در دسترس است. این قطره حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵٪ و جز خانواده آنتی کولینرژیک ها است. این قطره نیاز به تجویز چشم پزشک دارد و بدون نسخه (OTC) در دسترس نیست.

 

 

جراحیهای چشم