قرمزی چشم ناشی از کنژنکتیویت یا عفونت سطح چشم

یکی از شایعترین و البته مسری ترین عفونت های چشم بخصوص در اطفال است. کنژنکتیویت به معنای عفونت ملتحمه است. ملتحمه لایه ای ظریف وشفاف است که سطح صلبیه و سطح داخلی پلکها را فرش می کند. زمانیکه ملتحمه عفونی میشود، عروق خونی آن ملتهب و متورم شده و ظاهری صورتی یا قرمز به چشم می دهند. Conjunctivitis  قرمزی چشم به علت کنژنکتیویت

کنژنکتیویت انواع مختلفی داردو برای درمان آن باید به چشم پزشک مراجعه کنید. معمولاً عفونت‌های چشم (کونژونکتیویت‌ها) علاوه بر قرمزی چشم علایم دیگری مانند ترشحات چرکی، چسبندگی پلک‌ها، اشک‌ریزش و سوزش چشم‌ها دارند. در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم (کونژونکتیویت‌های ویروسی) ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.

درمان التهاب عفونی ملتحمه به علت آن بستگی دارد. التهاب ملتحمه ویروسی توسط ویروس ایجاد شده است و معمولا پس از یک هفته به خودی خود برطرف می‌شود. پزشک توصیه می‌کند که با شستشوی چشم‌ها با آب ولرم و پاک کردن ترشحات، چشم ها را تمیز نگه دارید. استفاده از یک کیف آب گرم کمی شما را تسکین می‌دهد. یک پارچه تمیز را در آب گرم فرو برده و آن را روی چشمتان بگذارید.

اگر بیماری در اثر باکتری ایجاد شده باشد، پزشک پماد یا قطره آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. قبل و بعد از دست زدن به چشمتان، دستتان را بشویید. هیچوقت داروها را با کسی به صورت شریکی استفاده نکنید و قطره‌ها یا پمادهای تاریخ گذشته را مصرف نکنید. داروهای تاریخ گذشته، استریل نیستند و ممکن است عفونت را تشدید کنند.

حتی اگر علائم بیماری برطرف شدند، حتما دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید. در غیر این صورت، ممکن است عفونت برگردد.

ممکن است از سایر انواع قطره های چشمی جهت درمان استفاده شود که شامل آنتی هیستامین ها، ضد اختقانها، کورتونها و قطره های ضدالتهابی می باشند.

لازم به یادآوری است که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد. در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر ۵ سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک علاوه بر درمان موضعی باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

فیلم کنژنکتیویت Conjunctivitis