خون ریزی های داخل چشم

خون ریزیهای داخل چشم شامل هایفما (خون ریزی داخل اتاقک قدامی چشم) و خون ریزی زجاجیه و شبکیه است. این خونریزیها معمولا به دنبال ضربه به چشم  و یا در افراد دیابتی و یا افراد با فشار خون بالا ایجاد می شود. 

 هايفما (Hyphema)

 خونریزی های داخل چشم ممکن است در اتاق قدامی  پشت قرنیه باشند که به آن هیفما می گوئیم. در هایفما منشا خونریزی از عروق محیطی عنبیه و یا عروق جسم مژگانی است.

خونریزی داخل اتاق قدامی چشم - هایفما

درمان شامل استراحت در بستر، استفاده از قطره سایکلوپلژیک، قطره کورتیکواستروئید، کورتون سیستمیک و آمینوکاپروئیک اسید (کپسول ترانکسامیک اسید) برای جلوگیری از عمل فیبرینولیز است. اگر فشار چشم برای 7 روز بالای IOP=35mm Hg  و یا برای 5 روز بالای IOP=50mm Hg باشد، باید جراحی و خون تخلیه شود؛ اما با هر فشاری اگر قرنیه با گلبولهای قرمز رنگ گرفت، باید شستشوی اتاق قدامی انجام شود.

بیماران باید از نظر خونریزی مجدد، فشار چشم و رنگ شدن قرنیه به دلیل ورود گلبولهای قرمز خون بداخل بافت قرنیه روزانه ویزیت شوند.

در صورت بروز گلوکوم درمان با داروهای پایین آورنده فشار چشم نظیر: تيمولول، استازولاميد، داروهاى هيپراسموتيک، دورزولاميد و آپراکلونيدين توصیه می شود.

لازم به ذکر است، این بیماران باید از نظر احتمال ایجاد گلوکوم در آینده که ناشی از آسیب ساختمان های زاویه چشم به دنبال ضربه است، معاینات دوره ای چشم پزشکی شوند.  

خونریزی زجاجیه و شبکیه

خونریزی ها ممکن است در سطح شبکیه هم دیده شوند که در این حالت با روش های معاینه تخصصی فقط قابل تشخیص میباشند و چشم در ظاهر مشکلی ندارد و حتی ممکن است درد و ناراحتی هم وجود نداشته باشد اما کاهش بینایی محسوس میباشد

پارگی شبکیه هم اگر همراه با پارگی شریان یا ورید باشد، می‌تواند باعث خونریزی داخلی چشم و کاهش بینایی شود. در این صورت پارگی شبکیه باید ترمیم شود و خونریزی‌ها با درمان جراحی (ویترکتومی) خارج شوند. لازم به ذکر است که پارگی‌های شبکیه علل بسیار زیادی دارند که از جمله آنها می‌توان به زمینه‌های ارثی، تغییرات ایجاد شده در شبکیه بر اثر بیماری‌های مختلف، سوراخ‌های اطراف شبکیه و... اشاره کرد.

بیماری‌های خونی مثل سرطان عروق خونی چشم، لوسمی، لنفوم، آنمی آپلاستیک و... نیز می‌توانند منجر به خونریزی در قسمت‌های مختلف چشم شوند زیرا در سلول‌های خونی و وضعیت انعقادی خون اختلال ایجاد می‌کنند. این خونریزی که بیشتر در سطح چشم اتفاق می‌افتد با عوارضی چون کاهش دید همراه است و درمان خاص خود را دارد. درواقع برای کنترل آن اول از همه باید عامل زمینه‌ای خونریزی برطرف شود.

انسداد شریان یا ورید مرکزی شبکیه یا انسداد شاخه‌ای از شریان و ورید چشم می‌تواند با خونریزی داخل چشم و تاری دید همراه باشد. این عارضه بیشتر بر اثر آمبولی ایجاد می‌شود. در این حالت، لخته‌ای از خون در ناحیه چشم یا نقطه‌ای دیگر از بدن تشکیل می‌شود و به شریان یا ورید چشم راه پیدا می‌کند و آن را می‌بندند.

فشارخون نیز می‌تواند باعث ایجاد تغییرات عروقی و انسداد شریان و ورید داخل چشم شود، بنابراین افرادی که دچار خونریزی چشمی می‌شوند حتما باید از لحاظ بیماری‌های قلبی و عروقی، انعقاد خون و سایر بیماری‌های زمینه‌ای نیز بررسی شوند. درواقع درمان این خونریزی‌ها ارتباط نزدیک متخصص قلب و عروق یا متخصص داخلی و چشم را می‌طلبد.

 

جراحیهای چشم