جراحی های چشم 

جراحی های عیوب انکساری یا جراحی حذف عینک ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی)

Refractive surgery جراحی عیوب انکساری یا عمل های حذف عینکجراحی های انکساری بیماران مبتلا به عیوب انکساری که هیچ بیماری چشم دیگری ندارند را را قادر می سازد تا بعد از لیزر درمانی یا جراحی لنز از  عینک و یا لنز تماسی بی نیاز شوند. گزینه های مختلفی با استفاده از لیزر های اکسیمر یا فمتوسکند در دسترس است. اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  عمل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی برای اصلاح  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) و پیر چشمی  کاربرد دارد.

علاوه بر این در گروه دیگری از بیماران با عیب انکساری که شرایط اصلاح بینایی با لیزر را ندارند، از روش های عمل جراحی بر روی لنز طبیعی چشم شامل "جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) " یا "تعویض لنز داخل چشمی برای اصلاح پیر چشمی" و یا کاشت لنزهای داخل چشمی فیکیک مثل کارگذاری لنز های داخل چشمی فیکیک آرتیزان و آرتیفلکس و یا لنز های داخل چشمی ICL استفاده می کنیم. مطالعه بیشتر =>

جراحی آب مروارید یا کاتاراکت

cataract surgery جراحی آب مروارید یا کاتاراکتعدسی طبیعی چشم شفاف است. با گذشت زمان یا به علت های متنوعی ممکن است عدسی شفافیت خود را از دست بدهد و در نتیجه مات یا کدر بشود. به کدورت عدسی چشم آب مروارید می گوئیم که در نهایت بینایی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. عمل جراحی آب مروارید به معنی برداشتن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با لنز داخل چشمی مصنوعی است.

آب مروارید معمولاً با گذشت زمان به آرامی بدتر می شود. جراحی برای جایگزینی لنز کدرشده تنها راه بهبود بینایی است. اگر آب مروارید بر بینایی و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، معمولاً از طریق جراحی برداشته می شود.
تصمیم برای انجام عمل جراحی نباید فقط براساس نتایج آزمایش چشمی (حدت بینایی) شما باشد.شما ممکن است دلایل شخصی دیگری برای تصمیم گیری برای جراحی داشته باشید، مانند فعالیت های روزمره ، سرگرمی ها و علایق.  یا می توانید برای مدتی جراحی را به تعویق بیندازید و به طور منظم چک کنید تا وضعیت چشمتان را کنترل کنید.
هیچ دارو یا قطره چشمی وجود ندارد که ثابت شود آب مروارید را بهبود می بخشد و یا باعث  کندتر شدن روند پیشرفت آن  می شود. مطالعه بیشتر =>

جراحی قرنیه و سگمان قدامی چشم

corneal surgery جراحی قرنیهقرنیه به قسمت شفاف جلویی کره چشم گفته می شودکه علاوه بر عبور نور به داخل کره چشم، مسئول دوسوم قدرت انکساری چشم است. نوری که برای تشکیل تصویر وارد چشم می شود، از قرنیه و سایر قست های چشم عبور می کند و بر روی شبکیه متمرکز می شود. بیماری های مختلفی ممکن است به قرنیه آسیب برسانند که درمان بعضی از آنها انجام عمل جراحی است. جراحی های قرنیه متنوع است و برخی از آنها شامل انواع پیوند قرنیه، برداشتن ضایعات سطحی قرنیه با عمل جراحی یا با لیزر، انجام عمل ناخنک و ...است.

در برخی موارد علاوه بر قرنیه ممکن است سایر قسمت های سگمان قدامی چشم نیز آسیب دیده باشد و نیاز به عمل جراحی داشته باشند. انواع پیوند سلولهای بنیادی لیمبوس، پیوند پرده های آمنیوتیک جنینی، باز سازی ساختمانهای آسیب دیده ناشی از سوختگی و ضربه های وارده به چشم و التهاب های داخل چشمی و یا اشکالات مادرزادی سگمان قدامی چشم نیاز به مداخله جراحی دارند. مطالعه بیشتر =>

پیر چشمی و روش های درمان آن

presbyopia پیرچشمیپیرچشمی یک مشکل چشمی بسیار شایع و مرتبط با سن است، بنابراین نگران نباشید - این مسئله یک بیماری نیست!  از حدود 40 سالگی، عدسی داخل چشم شما انعطاف پذیری های خود را از دست می دهد که بر توانایی شما برای دیدن چیزهای نزدیک تأثیر می گذارد. ممکن است تمرکز روی اشیا نزدیک مانند مطالع کتاب یا مجلات به ویژه در نور کم برای شما دشوارتر شود. چشم همه افراد با گذشت زمان تغییر می کند و با افزایش سن، همه دچار پیرچشمی می شوند.

گرچه پیرچشمی با افزایش سن یک تغییر طبیعی در چشم ما است، اما اغلب یک رویداد مهم و حساس است زیرا نشانه پیری است که قابل چشم پوشی نیست و پنهان کردن آن دشوار است. در مناطقی از جهان که دسترسی به مراقبت از بینایی وجود ندارد، پیرچشمی چیزی بیش از یک ناراحتی است؛ زیرا این اختلال بینایی کیفیت زندگی و بهره وری افراد را کاهش می دهد.

هنگامی که پیرچشمی می شوید، برای وضوح بهتر ناچاراً  باید گوشی هوشمند و سایر اشیاء و نوشته های خود را دورتر نگه دارید. متأسفانه، وقتی اشیاء را از چشم خود دور کنید، اندازه آنها کوچکتر می شود.  بنابراین، دور گرفتن اشیاء ازچشم تنها یک راه حل موقت و تا حدی موفق برای پیرچشمی است.
اگر هنوز هم می توانید اجسام نزدیک را به خوبی ببینید، پیرچشمی می تواند باعث سردرد و خستگی چشم شود که باعث می شود خواندن و سایر کارهای نزدیک بینایی راحت نبوده  و خسته کننده باشد. مطالعه بیشتر  =>

جراحی آب سیاه یا گلوکوم

glaucoma گلوکوم گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است که باعث آسیب تدریجی عصب بینایی در نقطه ای می شود که از چشم خارج می شود تا اطلاعات بصری را به مغز منتقل کند. در صورت عدم درمان، بیشتر انواع گلوکوم پیشرفت می کنند (بدون هشدار و علائم واضح برای بیمار) وبه تدریج آسیب دیدگی بدتر می شود و ممکن است منجر به کوری شود. به محض وقوع، آسیب بینایی عمدتا جبران ناپذیر است  و این منجر به توصیف گلوکوم به عنوان "بیماری کوری خاموش" یا "دزد خاموش بینایی" شده است.
گلوکوم دومین علت شایع نابینایی در سراسر جهان است. تخمین زده می شود که 4.5 میلیون نفر در جهان به دلیل گلوکوم نابینا باشند  و این تعداد تا سال 2020 به 11.2 میلیون نفر می رسد. قابل ذکر است که به دلیل پیشرفت خاموش بیماری - حداقل در مراحل اولیه آن - تا 50٪ افراد مبتلا در کشورهای پیشرفته حتی از ابتلا به گلوکوم آگاه نیستند. این تعداد ممکن است در مناطق توسعه نیافته جهان به 90 درصد برسد.

گلوکوم انواع مختلفی دارد. برخی ممکن است به عنوان عارضه سایر اختلالات بینایی (به اصطلاح گلوکوم "ثانویه") رخ دهند اما اکثریت قریب به اتفاق "اولیه" است.؛ یعنی بدون علت مشخص رخ می دهد. قبلاً اعتقاد بر این بود که علت بیشتر یا همه گلوکوم ها فشار زیاد در داخل چشم است (معروف به فشار داخل چشم - به اختصار IOP). با این حال اکنون مشخص شده است که حتی افرادی که IOP غیرطبیعی ندارند ممکن است از گلوکوم رنج ببرند. فشار داخل چشمی امروزه بعنوان "یک عامل خطر" برای گلوکوم، همراه با سایر عوامل مانند نژاد، سابقه خانوادگی، نزدیک بینی بالا و سن در نظر گرفته می شود. بیشتر بخوانید =>

جراحی شبکیه و زجاجیه 

Retina surgery جراحی شبکیهشبکیه بافت حس نور است که در پشت چشم شما قرار دارد. شبکیه وظیفه دریافت و انتقال تصاویر به مغز شما را بر عهده دارد. بدون سلامت شبکیه، نمی توانید جزئیات خوب را بخوانید، رانندگی کنید یا ببینید. یک اختلال یا بیماری شبکیه بر این بافت بسیار مهم تأثیر می گذارد، که به نوبه خود می تواند بینایی را تا حد نابینایی تحت تأثیر قرار دهد.
اختلالات شایع شبکیه شامل شناورها، دژنراسیون ماکولا ، بیماری چشم دیابتی ، جدا شدن شبکیه و رنگدانه شبکیه است. موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند رخ دهد ، اما این اختلالات از مهمترین و جدی ترین مواردی است که فرد می تواند تجربه کند. درمان بیماری های شبکیه می تواند از طرق طبی، استفاده از لیزر درمانی یا جراحی باشد. مطالعه بیشتر =>

جراحی های زیبایی پلک ها و اطراف چشم

cosmetic eyelid surgery جراحی زیبایی پلکجراحی پلک (بلفاروپلاستی) جراحی زیبایی برای از بین بردن پوست یا چربی اضافی پلک ها است. هدف بهبود پف یا افتادگی پلک ها  یا ورم اطراف چشم است. قبل از اقدام به عمل، در مورد دلایل خود برای جراحی پلک مطمئن باشید. به خاطر داشته باشید که خطرات و نتایج را نمی توان تضمین کرد.

چشم ها اغلب اولین جایی هستند که علائم پیری را نشان می دهند. بسیاری از عوامل، از جمله ویژگی های ارثی، می توانند منجر به پیری زودرس در این منطقه شوند. جراحی پلک اغلب اولین عمل زیبایی صورت است که افراد انجام می دهند. وقتی جراح با تجربه تصمیم به عمل شما می گیرد، کل منطقه پلک شما از جمله موقعیت ابرو را در نظر می گیرد. شلی پلک فوقانی شما و علائم مرتبط با آن (از جمله انسداد میدان بینایی و تحریک پلک فوقانی) نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. با افزایش سن ابرو نیز اغلب پایین می افتد، این یکی از دلایل اصلی ایجاد پف پلک فوقانی است. برای نتایج مطلوب، تغییر موقعیت ابرو، با لیفت ابرو، ممکن است لازم باشد. مطالعه بیشتر =>

جراحی های پلک، کاسه چشم و مجاری اشکی

oculoplastic surgery شکستگی کف کاسه چشماکولوپلاستی، جراحی پلاستیک است که در نواحی اطراف چشم: پلک ها، کاسه چشم (استخوان های اطراف چشم) و سیستم اشکی (تخلیه اشک) انجام می شود. جراح چشم، پزشکی است که اعمال جراحی زیبایی و ترمیمی را روی پلک ها، حدقه (استخوان ها و ساختارهای آناتومیک اطرف و پشت کره چشم) و سیستم اشکی (تخلیه اشک) انجام می دهد. رشته جراحی اکولوپلاست چشم، ترکیبی از دقت و جراحی میکروسکوپی چشم پزشکی با مفاهیم زیبایی و ترمیمی جراحی پلاستیک است. جراحی پلک و اطراف چشم  یک رشته فوق تخصص و بسیار انتخابی چشم پزشکی است.

مفهوم زیبایی در ذات تمام جراحی های اطراف چشمی است. جراح چشم، در حالی که همیشه هنگام عمل مراقب ساختمانهای چشم است تا آسیب احتمالی موقع عمل نبینند، با انجام جراحی در ناحیه اطراف چشمی، مشکلات و بیماری های این ناحیه را ترمیم و درمان می کند.  مطالعه بیشتر =>

 جراحی استرابیسم یا انحراف چشم

strabismus surgery جراحی انجراف چشم استرابیسموس (Strabismus) یا انحراف چشم، هنگامی رخ می دهد که دو چشم برای تمرکز روی یک شی هم جهت و در یک راستا نباشند. در این حالت یک چشم می تواند مستقیماً به جسم نگاه کند، در حالی که چشم دیگر به جهت دیگری نگاه می کند. جراحی عضلات چشم برای اصلاح استرابیسم (انحراف چشم) یا نیستاگموس (لرزش چشم) است.
 این جراحی شامل جا به جا کردن محل اتصال یک یا چند عضله چشم برای تنظیم موقعیت چشم است. جراحی عضله چشم معمولاً یک عمل سرپایی است که بیمار همان روز عمل مرخص می شود. برای جراحی عضلات چشم در کودکان در حین عمل به بیهوشی عمومی نیاز داریم. بسته به نوع جراحی عضله چشم که فرد نیاز دارد، این جراحی می تواند از 45 دقیقه تا 2 ساعت باشد. بهبودی از بیهوشی ممکن است چندین ساعت طول بکشد.   مطالعه بیشتر =>

 

جراحیهای چشم