قرمزی چشم ناشی از یووئیت یا التهاب‌های داخل کره چشم

Uveitis  قرمزی چشم به علت یووئیتچشم از سه لایه تشکیل شده است. لایه خارجی شامل صلبیه و قرنیه است. لایه میانی کره چشم یووه نامیده می شود که شامل عنبيه ، جسم مژگاني و كروئيد (مشيميه) است. لایه داخلی شبکیه است. التهاب لایه میانی چشم را یووئیت می نامیم. التهاب‌های داخلی چشم یا یووئیت باعث ایجاد قرمزی ودرد چشم همراه با ترس از نور می‌شوند. در بعضی موارد کاهش دید نیز وجود دارد. این التهاب‌ها (یووئیت‌ها) معمولاً به صورت عودکننده می‌باشند و در بعضی از موارد همراه با یک بیماری التهابی بدن مانند بیماری‌های روماتیسمی و خودایمنی هستند. به همین خاطر بیمار باید علایم دیگر مثل سابقه درد مفاصل، کمردرد یا آفت دهانی را به پزشک بگوید.

درمان چشم فقط به صورت علامتی است. درمان معمولاً با قطره‌های کورتون‌دار موضعی و قطره‌های گشادکننده مردمک است و در بعضی موارد نیاز به درمان‌های دیگر مثل داروهای خوراکی و تزریقات اطراف چشم نیز پیدا می‌شود. در این جا ضمن درمان مشکل چشمی باید بررسی سایر اعضای بدن از نظر بیماری زمینه‌ای اصلی نیز انجام شود؛ چرا که درمان اصلی درمان بیماری زمینه‌ای است.

بيماران توکسوپلاسموز چشمى با سابقهٔ مشاهدهٔ ذرات شناور و تارى ديد به پزشک مراجعه مى‌کنند. در موارد شديد ممکن است درد و فوتوفوبى (اذیت نور) نيز وجود داشته باشد ضايعات چشمى به‌صورت رتينوکوروئيديت (التهاب شبکیه و مشیمیه) موضعى به رنگ سفيد هستند. اغلب ضايعات فعال در مجاورت اسکارهاى (جوشگاه های) بهبود يافتهٔ شبکيه، ديده مى‌شوند ادم سيستوئيد ماکولا (ورم لکه زرد شبکیه) ممکن است رخ دهد. در عفونت‌هاى شدى ايريد و سيکليت (التهاب عنبیه و جسم مژگانی) رخ مى‌دهد و ممکن است فشار داخل چشم افزايش يابد

ضايعات کوچک در حاشيهٔ شبکيه که با التهاب شديد زجاجیه همراه نباشد، نیاز به درمان ندارد. عفونت‌هاى شديد يا خلفى را بايد به مدت ۴ تا ۶ هفته پيريمتامين و ترى‌سولفاپيريميدين (به‌همراه فولينيک اسيد) جهت جلوگيرى از تضعيف مغز استخوان درمان نمود. حين درمان هر هفته بايد شمارش کامل خون انجام شود. روش ديگر درمان مصرف کليندامايسين به‌همراه ترى‌سولفاپيريميدين است. اخیرا درمان با کوتریموکسازول توصیه می شود. نئوواسکولاريزاسيون ساب رتينال را مى‌توان با فوتوکوآگولاسيون ليزرى درمان نمود. لکه های سیاه به علت کدورت های داخل زجاجیه است . كدورت ناحيه زجاجيه چشم اگر شديد باشد، با عمل جراحي كه اصطلاحا به آن ويتركتومي مي گويند، قابل درمان است. در هر بار که بیماری درمان می شود، چون عامل بیماری نابود نمی شود بلکه فقط مهار می شود، ممکن است مجددا عود کند .