معاینه  اسلیت لامپ 

معاینه با اسلیت لامپ چیست؟

با معاینه چشم پزشکی می توان بیماری های چشم را تشخیص داد. پزشکی که در زمینه درمان مشکلات چشمی تخصص دارد و چشم پزشک نامیده می شود، بهتر می تواند بیماری های چشم را معاینه و تشخیص دهد، زیرا چشم پزشک علاوه بر تحصیل در این رشته تخصصی از ابزار و وسایل تخصصی خاص برای تشخیص مشکلات و بیماری های چشمی استفاده می کند. یکی از وسایل معاینه چشم پزشکی که در مطب هر چشم پزشک موجود است و می توان گفت که اصلی ترین وسیله معاینه است دستگاهی به نام اسلیت لامپ است. 

شما احیاناً معاینه اسلیت لامپ را در مطب یا مراکز چشم پزشکی تجربه کرده اید. این آزمایش بیومیکروسکوپی نیز نامیده می شود. اسلیت لامپ به پزشک اجازه می دهد تا از نظر میکروسکوپی چشم شما را از نظر هرگونه ناهنجاری یا مشکلی بررسی کند.

در هنگام امتحان اسلیت لامپچه اتفاقی می افتد؟

معاینه با اسلیت لامپ نیاز به آمادگی قبلی ندارد. هنگامی که روی صندلی معاینه قرار گرفتید ، دکتر ابزاری را در مقابل شما قرار می دهد که چانه و پیشانی شما  روی آن قرار می گیرد. به این ترتیب محل سر شما در طی معاینه ثابت قرار می گیرد.  چشم پزشک ممکن است قطره هایی در چشم شما بریزد تا  ناهنجاری های  سطح قرنیه شما را بهتر تشخیص دهد. یکی از آنها قطره حاوی یک رنگ زرد به نام فلورسئین است که اشک شما را رنگ می کند. همچنین ممکن است قطره های اضافی در چشم شما ریخته شود تا مردمک چشم شما گشاد یا بزرگ شود.

پزشک از بیومیکروسکوپ یا اسلیت لامپ که دارای یک نوری با شدت زیاد است برای معاینه و بررسی چشمتان استفاده خواهد کرد. به این طریق اجزای چشم با دقت بالا مورد ارزیابی قرار می گیرد.  اسلیت لامپ دارای فیلترهای مختلفی است. بعضی از این دستگاه های اسلیت لامپ ممکن است تصاویر دیجیتالی را ضبط کنند تا تغییرات چشم را با گذشت زمان ردیابی کنند. 

در طول آزمایش با اسلیت لامپ، پزشک تمام نواحی چشم شما را بررسی می کند ، از جمله:

 پلک ها

ملتحمه

عنبیه

عدسی

اسکلرا یا صلبیه

قرنیه

شبکیه چشم

عصب بینایی

پزشک ابتدا نواحی جلوی چشم شما را معاینه می کند و سپس مجدداً با لنز دیگری معاینه  سایر قسمتها را انجام می دهد تا پشت چشم شما را معاینه کند. 

معاینه اسلیت لامپ چه کمکی به تشخیص می کند؟

معاینه با اسلیت لامپ می تواند به تشخیص بیماری ها و اختلالات زیر کمک کند: 

دژنراسیون ماکولا ، یک بیماری مزمن است که بخشی از چشم را که مسئول دید مرکزی است تحت تأثیر قرار می دهد.

جدا شدن شبکیه، شرایطی است که شبکیه ، که یک لایه مهم از بافت پشت چشم است ، از پایه جدا می شود.

آب مروارید، کدورت عدسی چشم است که بر توانایی دیدن واضح تصاویر تأثیر منفی می گذارد.

آسیب به قرنیه ، آسیب ساختمان قرنیه که سطح چشم را می پوشاند.

انسداد رگ شبکیه، انسداد در رگهای خونی چشم که می تواند باعث از بین رفتن ناگهانی یا تدریجی بینایی شود

از پزشک خود بپرسید که در طول معاینه به دنبال چه هستند و ممکن است در معرض خطر کدام بیماری چشم باشید. 

چه چیزی بعد از معاینه اسلیت لامپ انتظار می رود؟

به طور معمول ، هیچ عوارض جانبی قابل توجهی در این آزمون وجود ندارد. چشم شما ممکن است مدتی بعد به نور حساس باشد، به خصوص اگر مردمک چشم هایتان گشاد باشد. اگر احساس تهوع یا درد چشم دارید، در اسرع وقت به مطب پزشک خود برگردید. اینها ممکن است علائم افزایش فشار مایع در چشم باشد که ممکن است یک فوریت پزشکی باشد. گرچه خطر این امر اندک است، قطره قطره چشمی که برای گشاد شدن چشم استفاده می شود به ندرت می تواند باعث بروز این اتفاق شود.

نتایج غیر طبیعی به چه معناست؟

اگر نتایج آزمون لامپ شکاف شما غیرطبیعی باشد ، ممکن است شرایط مختلفی وجود داشته باشد ، از جمله: 

عفونت

التهاب

افزایش فشار در چشم

تحلیل رفتن عروق یا رگهای چشم

به عنوان مثال ، اگر دژنراسیون ماکولا در حال وقوع باشد، پزشک ممکن است دورزن drusen را پیدا کند ، این ها رسوبات زرد رنگی است که می تواند در اوایل دوره تخریب ماکولا مربوط به سن در ماکولا ایجاد شود. اگر پزشک شما به بیماری خاصی مشکوک است، ممکن است آزمایش های بیشتری را برای تشخیص دقیق تر توصیه کند.

 

جراحیهای چشم