عفونت چشم

(عفونت های باکتریایی ، قارچی و ویروسی)

عفونت چشم وقتی رخ می دهد که میکروارگانیسم های مضر - باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها - به هر قسمت کره چشم یا اطراف آن حمله کنند. این قسمت ها شامل سطح جلوی شفاف چشم (قرنیه) و غشای نازک و مرطوب پوشاننده سطح خارجی چشم  و سطح داخلی پلک ها  (ملتحمه) است.

علائم عفونت چشم

هر زمان که مشکوک به عفونت چشم شدید، باید برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید. تلاش برای تخود درمانی می تواند درمان موثر را به تأخیر بیندازد و به طور بالقوه به بینایی آسیب برساند. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، تا زمانی که برای تشخیص و درمان به چشم پزشک مراجعه می کنید، باید فقط از عینک خود استفاده کنید.
انواع مختلفی از عفونت چشم وجود دارد و چشم پزشک برای تجویز درمان مناسب باید علت عفونت چشم را تتشخیص دهد. ممکن است پزشک از ناحیه آسیب دیده چشم شما نمونه برداری کند تا در صورت وجود نوع دقیق عفونت شما را ارزیابی کند. این کار ممکن است به تعیین موثرترین درمان کمک کند. با این کار یک آنتی بیوتیک که نوع باکتری عامل ایجاد عفونت را هدف قرار می دهد انتخاب می شود.

علل و انواع عفونت چشم

نمونه هایی از عفونت های ویروسی ، قارچی و باکتریایی چشم عبارتند از:

عفونت چشم Eye infections کنژنکتیویت یا ورم ملتحمه

ورم ملتحمه که به آن کنژنکتیویت نیز گفته می شود، یک عفونت شایع چشم و بسیار مسری است که اغلب در کودکان در مراکز مراقبت شبانه روزی، کلاس ها و محیط های مشابه شیوع می یابد. معلمان و مراقبت های شبانه روزی نیز وقتی در این مکان ها نزدیک با کودکان خردسال کار می کنند، در معرض خطر افزایش ابتلاء قرار دارند. انواع ورم ملتحمه عفونی معمولاً ریشه ویروسی یا باکتریایی دارند. نوزادان همچنین می توانند در هنگام تولد هنگامی که مادر به بیماری آمیزشی مبتلا باشد، به عفونت های ملتحمه چشم (عفونت ملتحمه گونوکوک و کلامیدیا) دست پیدا کنند.

سایر عفونت های ویروسی چشم (کراتیت ویروسی)

علاوه بر کنژنکتیویت، سایر عفونت های ویروسی چشم شامل تبخال چشمی است که با قرار گرفتن در معرض ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد.

عفونت چشم Eye infections    کراتیت قارچی

این نوع عفونت چشم در سال 2006 هنگامی که یک محلول لنز تماسی به بازار عرضه شده بود و شیوع آن در بین دارندگان لنز تماسی مرتبط  شایع بود، در سطح اخبار جهانی خبر ساز شد.     عفونت قارچی چشم با قارچ های Fusarium همراه بود ، که معمولاً در مواد آلی یافت می شود. این قارچ ها و سایر قارچ ها می توانند از راه های دیگر از جمله آسیب نافذ ناشی از شاخه درخت به چشم حمله کنند.

کراتیت آکانتامبا

عفونت چشم Eye infectionsدارندگان لنز تماسی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. در استفاده کنندگان از لنز تماسی انگلها به چشم حمله می کنند و باعث ایجاد عفونت جدی بینایی به نام کراتیت Acanthamoeba می شوند. به همین دلیل است که دارندگان لنز تماسی باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کنند ، مانند اجتناب از شنا هنگامی که از لنز تماسی استفاده می کنند. اگر هنگام شنا یا استراحت در وان آب گرم از لنز استفاده می کنید، بلافاصله لنزهای خود را برداشته و ضد عفونی کنید.
    در واقع ، به طور کلی خطر ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی چشم در بین دارندگان لنز تماسی وجود دارد و باید دستورالعمل های مراقبت های مناسب از لنزهای تماسی را دنبال کنید. دستورالعمل های FDA توصیه می کند که تولید کنندگان محصولات برای پاک کردن لنزهای تماسی و ضدعفونی کردن، علاوه بر تاریخ انقضاء، مدت زمان تاریخ مصرف از تاریخ باز کرن درب  بطری را برای جلوگیری از عفونت چشم توصیه کنند.

تراخم

عفونت چشم Eye infections   تراخم در حالی که اکنون در بسیاری از کشورها من جمله ایران غیر معمول است، عفونت چشم معروف به تراکوما ، مربوط به  Chlamydia trachomatis  را ایجاد می کند. این بیماری در گذشته در ایران بسیار شایع بود که با پشتکار روانشاد پرفسور محمد قلی شمس ریشه کن شد و امروزه نادر است. امروزه در مناطقی از کشورهای توسعه نیافته چنان گسترده است که عامل اصلی نابینایی است. مگس ها می توانند عفونت را در محیط های غیر بهداشتی گسترش دهند و عفونت مجدد یک مشکل رایج است. تراكوما به طور معمول سطح داخل پلك  را آلوده می كند كه شروع به زخم شدن می كند. زخم باعث "چرخش" پلک می شود و مژه ها شروع به ساییدن و از بین بردن بافت قرنیه می کنند و در نتیجه کوری دائمی ایجاد می شود. بهداشت مناسب و در دسترس بودن روش های درمانی مانند آنتی بیوتیک های خوراکی برای کنترل تراکوم ضروری است.

اندوفتالمیت

عفونت چشم Eye infectionsوقتی عفونت چشم به داخل چشم نفوذ می کند، مانند اندوفتالمیت باکتریایی بدون درمان فوری با آنتی بیوتیک های قوی می تواند منجر به کوری شود. این نوع عفونت می تواند با ضربه های  نافذ چشم یا به عنوان عارضه نادر جراحی چشم مانند جراحی آب مروارید اتفاق بیفتد. هر زمان که کره چشم به میزان قابل توجهی سوراخ یا پاره شده و آسیب ببیند ، 4 تا 8 درصد خطر آندوفتالمیت وجود دارد. عفونت های قارچی که به قسمت داخلی چشم نفوذ می کند نیز می تواند باعث آندوفتالمیت شود ، هرچند به ندرت ، اما بیشتر موارد در مناطق گرمسیری گزارش می شود.

عوارض عفونت چشم

عفونت همچنین می تواند قسمت های داخلی پلک های بالا و پایین را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد گل مژه یا شالازیون شود. هنگامی که عفونت به غدد اشک چشم حمله می کند ، شرایط التهابی مانند داكریواستنوز و یووئیت ایجاد می شود. عفونت همچنین می تواند منجر به التهاب و انسداد سیستم تخلیه اشک چشم شود و باعث داکریوسیستیت شود.
عفونت می تواند یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم قرنیه باشد. در صورت عدم درمان ، زخم قرنیه می تواند منجر به کاهش شدید بینایی شود. عفونت های جدی تر چشم می توانند به قسمت های عمیق و داخلی چشم نفوذ کرده و شرایط تهدیدکننده بینایی مانند اندوفتالمیت ایجاد کنند. با سلولیت اربیت (کاسه چشم)، عفونت موجود در اطراف بافت نرم پلک ها نشان دهنده یک وضعیت اضطراری است زیرا در صورت عدم درمان بیماری می تواند گسترش یابد.

درمان های عفونت چشم

خوشبختانه شایع ترین عفونت های باکتریایی چشم، به ویژه با درمان سریع مانند قطره های چشمی آنتی بیوتیکی یا پماد و کمپرس، خوب می شوند. بسیاری از عفونت های ویروسی شایع چشم به خودی خود برطرف می شوند. در موارد عفونت های ویروسی چشم شدید، ممکن است قطره ضد ویروس چشم تجویز شود. برخی از عفونت های ویروسی چشم نیاز به تجویز دقیق قطره های استروئیدی چشم برای کاهش التهاب مربوطه دارند.
بسته به علت اصلی عفونت چشم، پزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی را که به صورت خوراکی مصرف می شود، تجویز کند. اگر علائم شما بدتر شد یا تغییر کرد، بلافاصله با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توان از عفونت چشم جلوگیری کرد؟

1. اگر در تماس با فردی مبتلا به چشم قرمز هستید، قبل از شستشوی دستتتان از تماس اطراف چشمتان خودداری کنید. با استفاده از اسپری ها و پاک کننده های ضد عفونی در مکان های عمومی مانند مراکز مراقبت روزانه و کلاس ها می توانید احتمال ابتلا به عفونت های شایع باکتریایی یا ویروسی چشم را به حداقل برسانید.
  2. قبل از لمس چشم و پلک و قبل از دست زدن به لنزهای تماسی، با شستن دست ها از عفونت چشم جلوگیری کنید.
  3. در خانه ، اگر اعضای خانواده دچار قرمزی چشم یا عفونت چشم تایید شده باشند، ملافه و حوله های آنها را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید این وسایل را با شخص دیگری به اشتراک بگذارند. از آنها بخواهید که مرتباً دستهایشان را بشویند.
  4. به طور کلی ، به کودکان بیاموزید که از دست زدن به چشمان خود بدون شستن دست اول خودداری کنند.
  5. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، باید نکات ایمنی را برای بهداشت مناسب مانند شستن دست قبل از اینکه لنزهای تماسی را دست بزنید، رعایت کنید.
  6. همچنین توجه داشته باشید که خوابیدن در حالی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، حتی اگر از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی نافذ اکسیژن جدید استفاده کنید که برای استفاده موقع خواب دارای تاییدیه سازمان دار و غذای آمریکا FDA هستند، خطر عفونت چشم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.