لیزیک در بیماران دیابتی

آیا جراحی لیزیک چشم برای افرادی که دیابت دارند بی خطر است؟

LASIK in diabetes لیزیک در بیماران دیابتی دیابت یک بیماری متابولیکی متداول است و با افزایش چاقی جهانی میزان بروز آن در حال افزایش است. به همین دلیل، تعداد بیماران دیابتی که نیاز به اصلاح بینایی با لیزر دارند نیز در حال افزایش است.

انجام عمل جراحی لیزیک و سایر عمل های لیزری عیوب انکسار ( فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی)در بیماران دیابتی به دلایل زیر منع مصرف نسبی دارد:

    قدرت ناپایدار و نوسان دارعینک، به دلیل نوسان سطح قند خون (یادتان باشد که قدرت عینک شما باید یک سال قبل از جراحی ثابت باشد).

    کاهش ایمنی

    تاخیر یا بهبودی ضعیف.

    دیابت به طور بالقوه خطر عوارض و عفونت های جراحی و بعد از عمل را افزایش می دهد.

با افزایش اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی جراحی لیزیک چشم در بیماران دیابتی، تصمیم گیری برای عمل بیماران دیابتی اصلاح شده است. اکنون، شواهد کافی وجود دارد که می گوید همواره عمل در بیماران دیابتی با کنترل دقیق قند خون و بدون عوارض سیستمیک و چشمی ایمن و موثر است.

توصیه می شود هنگام انجام لیزیک در بیماران دیابتی علاوه بر ارزیابی استاندارد قبل از عمل لیزیک، به فاکتورهای خاصی که توسط جراح با بیمار در میان گذاشته می شود توجه ویژه ای شود.

کنترل دقیق قند خون

سطح طبیعی قند خون برای چند روز قبل از جراحی برای لیزیک کافی نیست و پزشک می خواهد حداقل در مدت دو تا سه ماه سطح گلوکز خون شما را بررسی کند. بهتر است میزان قند خون در چند مدت گذشته، با استفاده از آزمایشی به نام سطح هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1c ارزیابی شود. اگر نتیجه HbA1c بیمار بیش از 7 باشد، خطرات ناشی از انجام عمل جراحی لیزیک بیش از مزایای بالقوه است. حتی اگر توصیه ها برای لیزیک با سطح HBA1c کمتر از نه مجاز باشد، اکثر جراحان چشم بر روی سطوح حدود یا کمتر از هفت اصرار دارند. همچنین ممکن است جراح چشم شما یک مشاوره از متخصص دیابت معالج شما بخواهد که در آن ذکر شود که دیابت کنترل شده و تحت کنترل است.

عوارض سیستمیک دیابت

بیمارانی که شواهدی از عوارض سیستمیک دیابت دارند ، مانند نوروپاتی محیطی(گرفتاری اعصاب)  یا نفروپاتی (گرفتاری کلیه)، نباید به عنوان کاندیدهای مناسب برای لیزیک در نظر گرفته شوند.

عوارض چشمی دیابت

بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، که درگیری چشم در بیماران دیابتی است و بر شبکیه یعنی قسمت حساس به نور چشم تأثیر می گذارد، معمولاً برای لیزیک مناسب نیستند. بیماران با رتینوپاتی دیابتی خفیف ممکن است برای جراحی در نظر گرفته شوند، اما انجام لیزیک در اشکال شدیدتر این بیماری ممنوع است. به همین ترتیب، لیزیک در بیماران مبتلا به ماکولوپاتی، ایسکمی، آب مروارید یا گلوکوم توصیه نمی شود.

 ثبات قدرت انکساری چشم

اگر به دلیل نوسان قند خون یا بهر دلیل دیگری شماره عینک شما نوسان داشته باشد، چشم پزشک از شما می خواهد حداقل تا شش ماه تا یک سال برای ثابت شدن شماره چشم منتظر بمانید. اگر قند خون شما در طولانی مدت کنترل نشود، نوسان سطح قند خون می تواند منجر به تغییر در نسخه عینک شود. به همین دلیل، چشم پزشک از نتایج درازمدت با لیزیک  مطمئن نخواهد بود.

با این اوصاف، شما باید بدانید که افراد دیابتی به طور مرتب در سراسر دنیا تحت لیزیک قرار می گیرند. همچنین، در دستان یک جراح آموزش دیده و باتجربه، جراحی همچنان ایمن و موثر است. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که شما باید در مورد داروهای دیابتی، رژیم غذایی و ورزش بسیار دقیق باشید تا از کنترل مناسب قند خون اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که قند خون شما به اندازه کافی کنترل شود ، جراح چشمتان با شما در مورد خطرات احتمالی و منافع ناشی از لیزیک به طور کامل و دقیق صحبت خواهد کرد.

اکنون دیگر دیابت از موارد منع مصرف لیزیک محسوب نمی شود و همچنین اینکه افراد دیابتی پس از عمل جراحی لیزیک چشم بطور مداوم دچار عوارض می شوند صحت ندارد. در حقیقت، اگر فاقد رتینوپاتی دیابتی باشید و قندهای خون شما به خوبی کنترل شده باشد، احتمالاً واجد شرایط جراحی انکساری خواهید بود. تنها راهی که می توانید بفهمید برای لیزیک مناسب هستید یا خیر، این است که یک ارزیابی کامل چشم با یک جراح چشم متخصص انجام دهید. اگر سطح قند خون شما از طریق دارو و تغییر در سبک زندگی مداوم کنترل شود، لیزیک همانند سایر افراد برای دیابتی ها بی خطر است.

جراحیهای چشم