آیا نتیجه عمل جراحی لیزیک برای همیشه ماندگار است؟

لیزیک یک راه حل دائمی برای اصلاح لیزری چشم یعنی درمان  نزدیک بینی (میوپی) ،  دور بینی (هایپروپی یا هایپرمتروپی) و آستیگماتیسم است. دلیل ماندگاری عمل این است که در روش  لیزیک لایه ای از قرنیه (قسمت شفاف و گنبدی شکل چشم است که وظیفه تمرکز نور روی شبکیه را بر عهده دارد) بلند می شود و سپس با استفاده از لیزر بافتی از قرنیه برداشته یا حذف می شود که فرآیندی برگشت ناپذیر است.
بنابراین ، لیزیک قدرت موجود عینک را به طور دائمی درمان می کند و می تواند یک راه حل ایمن برای حذف عینک باشد.

با گذشت زمان چه اتفاقی می افتد؟

آب مروارید

معمولاً در طول زمان اتفاق خاصی رخ نمی دهد و تا زمانی که به آب مروارید مبتلا نشوید، برای مدت طولانی پس از  عمل های لیزری اصلاح عیوب انکساری، شامل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی، به عینک نیاز ندارید. آب مروارید یک تغییر مربوط به سن در عدسی طبیعی چشم است که معمولاً در دهه شصت ایجاد می شود و منجر به ایجاد دید مبهم یا تار می شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است پزشک در ابتدا برای شما عینک تجویز کند و در نهایت توصیه می شود جراحی آب مروارید را با کاشت لنز داخل چشمی انجام دهید تا بار دیگر بینایی کامل برای شما فراهم کند. لیزیک قبلی منعی برای جراحی آب مروارید نیست. آب مروارید توسط لیزیک ایجاد نمی شود، بنابراین هر کسی که عمر کافی داشته باشد، ناگزیر به آب مروارید مبتلا می شود.

پیرچشمی

به دلیل سخت شدن عدسی چشم تغییرات در دید نزدیک شما به حوالی چهل سالگی شروع می شود. به این معنی که لنز دیگر انعطاف پذیر نیست تا بتواند برای هر دو فاصله نزدیک و دور تمرکز کند. چه شما لیزیک کرده باشید یا نه، عدسی کریستالی طبیعی چشم شما شروع به بروز علائم پیری می کند که پیرچشمی نامیده می شود. پیرچشمی معمولاً در اوایل دهه چهل شروع  می شود و تمرکز شما بر مطالعه یا کار نزدیک (به ویژه درمکان هایی با نور کم) دشوارمی شود. حتی اگر در هر دو چشم، از نزدیک و از راه دور، با دید کامل متولد شده باشید و بینایی کامل و بدون عینک و لیزیک داشته باشید، در سنین چهل و چند سالگی به عینک مطالعه نیاز خواهید داشت.

نزدیک بینی و دوربینی

نتایج هیچکدام از عمل های چشم، مثل کارهای دیگر روزمره زندگی تضمینی نیست. به این معنی که درصد بسیار کمی از افراد به مرور ممکن است پس از عمل لیزیک دچار نزدیک بینی یا دوربینی شوند. همانطور که ممکن است نسخه عینک شما به مرور زمان تغییر کند، بعد از لیزیک نیز می تواند همین مساله اتفاق بیفتد. برای اطمینان از اینکه شانس احتمال این وضعیت کم شود، باید قدرت انکساری چشم شما حداقل یک سال قبل از عمل ثابت باشد و حداقل در زمان عمل هیجده سال کامل داشته باشید. در صورت بروز این مشکل ، بیماران ممکن است بتوانند درمان مجدد با لیزیک یا سایر روش های لیزری اصلاح عیوب انکسار انجام دهند و  یا  گزینه های دیگر شامل استفاده از استفاده از عینک و یا لنز های تماسی را انتخاب کنند .

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی

عامل دیگری که می تواند وضعیت انکساری چشم را تغییر دهد، تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و شیردهی است. به همین دلیل استفاده از لیزیک در زنان باردار ممنوع است و از آنها خواسته می شود تا شش تا دوازده ماه پس از قطع شیردهی صبر کنند. برخی از خانم ها چه لیزیک کرده باشند و چه انجام نداده باشند، ممکن است در طول بارداری نوسانات بینایی داشته باشند  و به آنها توصیه می شود در صورت لزوم از عینک های طبی استفاده کنند. معمولاً بینایی به مرور به طور طبیعی به حالت عادی برمی گردد. اگر به مرور زمان بینایی بهبود نیابد، ممکن است عمل مجدد پیشنهاد شود.

برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن در دراز مدت چه کاری می توانم انجام دهم؟

    برای خلاصی از شر عینک و انجام عمل شتاب نداشته باشید و لازم است شماره چشم شما در یک سال گذشته ثابت شده باشد و سن شما حداقل 18 سال باشد. برای اکثر ما پیرچشمی اجتناب ناپذیر است. هر کس، در برهه ای از زندگی، به عینک مطالعه احتیاج خواهد داشت. هرچه زودتر بتوانید عمل لیزیک یا سایر روش های اصلاح عیوب انکساری را انجام دهید ، مشروط بر اینکه واجد شرایط باشید، می توانید از دوران بی نیازی به عینک بیشتر لذت ببرید. بنابراین مهم است که برای دریافت مشاوره علمی و تصمیم گیری درست و به موقع با چشم پزشک مورد اعتمادتان مشورت کنید.
    پس از جراحی لیزیک چشم ، معاینات سالانه چشم ضروری است. ممکن است فکر کنید که یک بار بدون عینک دید کامل داشته باشید، نیازی به مراجعه به پزشک خود ندارید. اما واقعیت این است که معایناتی که پزشک انجام می دهد فراتر از فقط اندازه گیری بینایی و بررسی قدرت عینک است. بنابراین، برای اطمینان از سلامت مداوم و کلی چشم، معاینه سالانه اجباری است.

جراحیهای چشم