بیماری های محیطی شبکیه

مگس پران Floaters

فلوتز یا مگس پران floatersتصاویر شناوردر میدان بینایی چشم، نقاط یا لکه هایی در جلوی دید فرد هستند که وقتی فرد سعی می کند مستقیماً به آنها نگاه کند، حرکت می کنند. این اجسام اصطلاحا مگس پران نامیده می شوند. آنها از زجاجیه چشم تشکیل شده اند و در بیشتر موارد کاملاً طبیعی هستند. زجاجیه ماده ای شفاف و ژل مانند است که بیشتر چشم را پر می کند. با افزایش سن، زجاجیه آبکی تر می شود. وقتی این اتفاق می افتد، الیاف کلاژن میکروسکوپی درون زجاجیه تمایل به جمع شدن نزدیک هم دارند. این تکه های باقی مانده سایه های کوچکی بر روی شبکیه شما ایجاد می کند و شما این سایه ها را به عنوان  فلوتر یا اجسام شناور چشم یا مگس پران می بینید.

فلوترها اشکال تیره کوچکی هستند که در سراسر میدان دید شما شناور هستند. آنها می توانند مانند لکه، نخ، خطوط کرک مانند یا حتی تار عنکبوت کوچک به نظر برسند. اکثر مردم شناورهایی دارند که می آیند و می روند و غالباً نیازی به درمان ندارند. اما گاهی اوقات شناورها می توانند نشانه وجود یک وضعیت جدی تر در چشم باشند. بنابراین اگر متوجه شدید که شناورهای جدیدی به طور ناگهانی ظاهر می شوند و از بین نمی روند ، مهم است که این امر را به چشم پزشک خود بگویید. ادامه مطلب =>

جرقه هاي نوراني (فلاشينگ) (Flashing) 

Flashing فلاشینگ یا جرقه های نورانیجراقه های نورانی یا فلاشینگ به صورت  نور تیز یا لکه های نوری در میدان بینایی دیده می شوند. مردم اغلب می گویند جرقه ها یا چشمک های نوری مانند دیدن "ستاره های دنباله دار" یا "رگه های رعد و برق" است. به نظر می رسد از داخل چشم جرقه می زند. علت آن نور یا هر چیز دیگری در خارج از بدن شما نیست.
بیشتر فلاشینگ ها هنگامی اتفاق می افتد که ژل زجاجیه داخل چشم کاهش حجم داده یا تغییر کند و باعث کشش شبکیه (لایه حساس به نور چشم) شود. اگر به چشم ضربه بخورد یا چشم ها را محکم بمالید نیز ممکن است احساس فلاشینگ کنید. در هر دو مورد، جرقه ها توسط اعمال نیروی فیزیکی بر روی شبکیه ایجاد می شوند.

فلاش نوری معمولاً پس از ظهور به سرعت محو می شود. در مقابل، لکه های روشن، خطوط یا لکه هایی که ظاهر می شوند و برای مدتی در جای خود باقی می مانند ، ممکن است هاله میگرن یا علائم بیماری دیگری باشند. هاله میگرن ممکن است مانند خطوط ناهموار و براق مانند موج های گرما به نظر برسد. هاله میگرن حتی در صورت سردرد نشدن می تواند ظاهر شود. ادامه مطلب =>

رتینیت پیگمانتر Retinitis pigmentosa (RP)

retinitis-pigmentosa-RPرتینیت پیگمنتوزا

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به گروهی از بیماریهای ارثی شبکیه اطلاق می شودکه باعث کاهش پیشروند و تدریجی بینایی می شود. رتینیت پیگمنتوزا یا RP شبکیه چشم را درگیر می کند. بیماری رتینیت پیگمنتوزا یا RP ژنتیکی است و از والدین به فرزندان منتقل می شود.

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به سلولهای گیرنده نور در شبکیه آسیب می رساند. این سلولها به گیرنده های استوانه ای و مخروطی شهرت دارند. سلولهای استوانه ای مسئول دید محیطی و دید شب هستند. دید دقیق مرکزی و دید رنگ توسط سلولهای مخروطی تامین می شود.

رتینیت پیگمنتوزا یا RP به علت جهش سلولهای استوانه ای ایجادمی شود و این سلولها تدریجا از کار می افتند. با از کار افتادن سلولهای استوانه ای دید محیطی (جانبی) از بین می رود تا جائیکه فرد یک دید تونلی در مرکز خواهد داشت. رتینیت پیگمنتوزا یا RP ممکن است منجر به از دست رفتن شدید بینایی شود. ادامه مطلب =>

پارگی و سوراخ شبکیه

Retinal tears پارگی شبکیه چشم

شبکیه داخلی ترین لایه کره چشم است. این لایه شفاف و حساس به نور است که باعث بینایی می شود. ممکن است در شبکیه پارگی یا سوراخی ایجاد شده و زمینه ساز جداشدگی شبکیه شود که باعث از افت شدید بینایی شود.

بیماری که دچار پارگی شبکیه شده ممکن است به طور ناگهانی نقاط سیاه رنگ یا فلوتر (مگس پران) جلوی چشم مبتلا احساس کند. علامت دیگر دیدن فلاش های نوری در میدان بینایی است.

اگر توام با پارگی، خونریزی زجاجیه (خونریزی در فضای شفاف داخل کره چشم) نیز وجود داشته باشد و یا پارگی شبکیه ایجاد شود، فرد از تاری دید یا دیدن پرده ای در قسمتی از میدان دید شکایت دارد. بهرحال در بعضی موارد، پارگی شبکیه هیچ علامتی ندارد. ادامه مطلب =>

شب کوری

night blindness شب کوری

شب کوری به معنای اشکال و تاری بینایی در تاریکی و شب هنگام است. در شب کوری بینایی در تاریکی یا شب، به صورت غیر عادی مختل می شود. تنها مشکل افراد مبتلا به شب کوری ضعف بینایی در شب نیست، بلکه هنگامی که از یک محیط روشن به یک محیط کم نورتر می روند، برای تطابق دید، نیاز به زمان طولانی تری نسبت به افراد معمولی دارند. حساسیت سایه روشن (کنتراست) دید نیز ممکن است به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.
شب کوری به دلیل کمبود “رنگدانه ارغوانی” یا “رودوپسین” (rhodopsin) سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه، واقع در پشت چشم رخ می دهد. به طور معمول، شب کوری بیشتر به علت یک بیماری چشمی به نام "رتینیت پیگمانتر" یا “التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم(retinitis pigmentosa)” که یک بیماری ارثی می باشد، اتفاق می افتد. علاوه بر این، رنگدانه ارغوانی چشم ممدن است به دلیل کاهش میزان ویتامین A در رژیم غذایی فرد، کاهش یابد. قرار گرفتن در معرض نور شدید نیز ممکن است موجب تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی شود. شب کوری ممکن است در اثر بیماری های چشمی مانند “التهابات شبکیه و مشیمیه” و “آب سیاه(گلوکوم)” نیز به وجود آید. ادامه مطلب =>

 

جراحیهای چشم