جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی و عمل لیزیک

بسیاری از افرادی که داوطلب جراحی بینی هستند از عینک نیز استفاده می کنند. مهمترین سوال این افراد این است که ابتدا کدام عمل را انجام دهند؟  

Rhinoplasty and LASIK surgery جراحی زیبایی بینی و عمل لیزیکجراحی زیبایی بینی به هیچ وجه بر عمل جراحی لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...)تأثیر نمی گذارد. بنابراین، از نظر تئوری، مهم نیست که آیا جراحی زیبایی بینی قبل یا بعد از عمل های لیزری قرنیه انجام شود.

از طرفی چون پس از عمل جراحی زیبایی بینی فرد تا مدتی نمی تواند از عینک خود استفاده کند، اگر فردی تمایل دارد هر دو عمل در اسرع وقت انجام شود و خصوصا اگر شماره بالائی از عیب انکساری دارد، بهتر است ابتدا لیزیک انجام گیرد.
انجام رینوپلاستی پس از لیزیک نیز بلامانع بوده و بر روی نتیجه عمل تاثیر ندارد. جراح بینی و متخصص بیهوشی باید درجریان عمل لیزیک انجام شده بر روی چشم ها قرار بگیرند. به خصوص اگر رینوپلاستی قرار است با بیهوشی عمومی انجام گیرد حتما چشمها در طول عمل بسته بماند و مراقبت های لازم انجام گیرد.

آیا جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی بر روی نتیجه جراحی لازک و لیزیک تاثیر می گذارد؟

خیر.  بعضی افراد تصور می کنند که ممکن است جراحی رینوپلاستی بر روی نتایج جراحی لازک و لیزیک آنها تاثیر بگذارد، اما باید بدانند که جراحی بینی هیچ تاثیری بر روی چشم نخواهد داشت.

پس از عمل ممکن است متوجه کبودی زیر و اطراف چشم شوید. این کبودی طبیعی است و هیچ ضرری برای بینایی شما ندارد. زمانی که جراح عمل را پیش می‌برد به جهت ایجاد تغییرات در ساختار استخوان ها و فرم بینی ممکن است تعدادی مویرگ کوچک پاره شوند. که در این صورت خونریی در بینی و اطراف آن ایجاد می شود. خونریزی می تواند به زیر پوست نفوذ کرده و در آنجا باعث تورم و کبودی زیر چشم شود. در واقع این کبودی ناشی از خون مردگی در بینی و اطراف آن است که به مرور زمان جذب بدن می شود و کاملا از بین میرود.

حتی ممکن است داخل چشم کمی قرمز دیده شود. اما این نیز گذرا است و طی چند روز آینده بعد از عمل کاملا ناپدید می شود.

 تا چه مدت پس از عمل رینوپلاستی نمی‌توان عینک زد و چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟

در کل معمولاً در ۳تا ۴ هفته پس از عمل جراحی زیبایی بینی استخوان‌های بینی کاملاً سفت شده‌اند و زدن عینک مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آورد ولی با توجه به ورم بافت نرم و پوست روی آن ، توصیه می‌شود که تا 6 هفته پس از عمل و برطرف شدن کامل ورم ناحیه قرارگیری عینک صبر کنیم.

 اگر امکان تهیه و استفاده از لنزهای تماسی برای بیمار وجود داشته باشد بهترین پیشنهاد این است که برای 6 تا 8 هفته اول پس از عمل از عینک استفاده نشود و بجای آن از لنز تماسی استفاده شود.

اگر قرار باشد که عمل لیزیک یا اعمال مشابه برای خلاصی از عینک انجام دهیم بعد از چه مدتی می‌توان برای جراحی بینی اقدام کرد؟

بسته به نوع روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه این زمان کمی متفاوت است. در عمل های لیزری سطحی مثل لازک، پی آر کی و  ترانس پی آر کی حتی می توان تا 3 الی 4 هفته پس از عمل اصلاح عینک، عمل زیبایی بینی را انجام داد. در مورد روش های اصلاحی با خانواده لیزیک برای تومیم و محکم شدن فلپ لیزیک بهتر است تا 3 ماه صبر کرد.

 

 

جراحیهای چشم