جراحی لیزیک و ورزش

آیا پس از جراحی لیزیک میتوان ورزش کرد؟

 لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...) با رهایی شما از  عینک و یا لنز تماسی می تواند عملکرد و لذت شما را در ورزش بهبود بخشد.

چه یک ورزشکار حرفه ای باشید ، چه درگیر مسابقات ورزشی آخر هفته باشید و یا فقط از یک بازی تنیس لذت ببرید یا با خانواده در پیست های اسکی شرکت کنید، با جراحی لیزر چشم می تواند با رهایی از عینک و یا لنز تماسی، عملکرد بهتری داشته باشید  و از ورزش لذت بیشتری ببرید.

 موقع ورزش و بازی نیاز به عینک اصلاحی نخواهید داشت

یکی از بزرگترین مزایای اصلاح بینایی با لیزر این است که  بعد از 10عمل دیگر برای فعالیتهای تفریحی به لنزهای تماسی یا عینک نیاز ندارید.
تصور کنید دیگر نیازی به عینک اصلاح نیست:
 ناراحتی ناشی از لنزهای تماسی در هنگام ورزش از بین می رود (دیگر لنزها جابجا نمی شوند یا با  گرد و غبارتحریک نمی شوند) .
دیگر نگران افتادن و شکستن عینک نخواهید بود.
نیازی به هزینه برای عینک طبی ورزشی و یا عینک شنا طبی نخواهید داشت.
توانایی رقابت در ورزشهایی که اجازه استفاده از عینک را ندارید، خواهید داشت (مانند ورزشهای رزمی).

آیا بعد از جراحی لیزر چشم می توانم ورزش کنم؟

اگر از ورزش و فعالیت لذت می برید، جراحی لیزر چشم می تواند تجربه و کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد. بسیاری از ورزشکارانی که راگبی، بسکتبال، فوتبال، تنیس، گلف و اسکی بازی می کنند یا در فعالیت های ورزشی متعدد شرکت می کنند بعد ا  عمل لیزر چشم با لذت و کیفیت بیشتری ورزش می کنند.

چه مدت بعد از جراحی لیزر چشم می توانم به ورزش بازگردم؟

هر فرد زمان بهبودی خود را دارد و ممکن است بسته به نوع جراحی لیزر چشم، اندازه اصلاح، پاسخ بهبودی و نوع فعالیتی که می خواهید در آن انجام دهید، زمان بازگشت به ورزش متفاوت باشد.
ما می فهمیم که شما مشتاق بازگشت به ورزشی هستید که دوست دارید اما بسیار مهم است که پس از جراحی لیزر چشم، چشم های شما زمان بهبودی لازم طی کرده باشند. شما نمی خواهید چشمان شما به طور تصادفی در یک بازی که باعث اختلال در بهبود قرنیه می شود، ضربه بخورد.

ما به عنوان یک قانون محافظه کارانه کلی، فعالیت های زیر را پیشنهاد می کنیم:
بعد از 3 روز - پیاده روی آرام ، دوچرخه ثابت
بعد از یک هفته - یوگا و پیلاتس
بعد از دو هفته - وزنه های سبک در باشگاه
بعد از چهار هفته - شنا ، اگرچه توصیه می شود از عینک استفاده کنید. بازگشت به سونا و اتاق بخار بی خطر است زیرا چشم های شما بهبود یافته و شرایط بخار باعث تحریک آنها نمی شود.
بعد از چهار هفته - ممکن است به تنیس، نتبال، کریکت، فوتبال، اسکی و اسنوبورد برگردید. همیشه وقتی در نزدیکی برف و روی آب هستید از عینک محافظ UV استفاده کنید.
پس از شش هفته - می توانید به ورزش های رزمی و راگبی (برای عمل لازک) بازگردید.
بعد از دوازده هفته - می توانید به فعالیت هایی برگردید که چشم شما ممکن است در معرض ضربه مانند راگبی باشد (برای عمل لیزیک).

هنگام بازگشت به ورزش باید از چه اقدامات احتیاطی آگاه باشم؟

هر فرد باید بلافاصله پس از جراحی یک سری اقدامات احتیاطی انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت و خواب داشته باشید، این زمانی است که فرآیندهای بهبود طبیعی بدن انجام می شود.

 چند اقدام احتیاطی وجود دارد که به ویژه برای کسانی که قصد بازگشت به ورزش را دارند بسیار مهم است.
حداقل یک هفته از انجام ورزشها و تمرینات ورزشی سنگین پرهیز کنید. به چشمانتان فرصت دهید تا خوب شوند.
برای کاهش احتمال عفونت از ورود عرق به چشمتان خودداری کنید.
حداقل یک هفته از محیط های گرد و غبار یا کثیف خودداری کنید تا از تحریک چشم های شما جلوگیری شود.
به شرطی که آب وارد چشمتان نشود، می توانید روز بعد از عمل خود را استحمام کنید یا دوش بگیرید.  اما به مدت چهار هفته از رفتن به دریاچه ها، اقیانوس ها، وان های آبگرم و استخرها خودداری کنید. این کار خطر ابتلا به عفونت در چشم را کاهش می دهد. مواد شیمیایی در آب کلردار و ذراتی  در آب شور و آب شیرین وجود دارد که می تواند باعث تحریک، قرمزی و عفونت قرنیه بلافاصله پس از جراحی لیزر چشم شود.

برای ورزش کدام جراحی لیزری چشم بهتر است؟

اگر ورزش هدف اصلی شما است، مهم است که درک عمق (دید سه بعدی) داشته باشید، بنابراین درمان هر دو چشم برای دید خوب از راه دور منطقی است. لیزیک و PRK دو روش رایجی است که  برای ورزشکاران توصیه می شوند و در ارزیابی مناسب لیزر شما دکترنادری می تواند توصیه کند که کدام روش بهترین نیازهای ورزشی شما را برآورده می کند.
اگر در رابطه با بازگشت به ورزش سوالی دارید به یاد داشته باشید که این موارد را با متخصص چشم خود در میان بگذارید. دکتر نادری درمان مراقبت از چشم شما را متناسب با نیازهای جسمی و سبک زندگی شما انجام می دهد و بهترین کسی است که می تواند در مورد زمان بازگشت به ورزش در دوره نقاهت جراحی لیزر چشم به شما مشاوره دهد.
توصیه های جراح خود را دنبال کنید، در تمام ویزیت های بعد از عمل خود شرکت کنید و همیشه طبق تجویز از قطره های چشمی بعد از عمل استفاده کنید

جراحیهای چشم