آیا عمل لیزیک خوب است؟

آنچه که باید در باره جراحی لیزری چشم - لیزیک یا فمتو لیزیک - بدانیم.

چرا جراحی لیزر چشم را انتخاب کنیم؟

جراحی لیزری چشم -  لیزیک - (LASIK - Laser Assisted In-Situ Keratomileusis) یکی از محبوب ترین جراحی های عیوب انکساری است که یک روش درمانی ایمن و مطمئن است و شما را از دردسر استفاده از عینک و  لنزهای تماسی راحت می کند.
پس از لیزیک، دیگر هیچ مشکلی در ورزش یا شنا با لنزهای تماسی، استفاده از عینک برای رانندگی یا تغییر دادن آنها به عینک مطالعه یا برای کار با کامپیوتر وجود ندارد. با تغییر مد دیگر نیازی به تهیه عینک مد جدید نیست.
لیزیک برای افراد 20 تا 65 سال مناسب است و می توان افراد با قدرت عینک را از 10.00- تا 4.00 + دیوپتر را درمان کرد.
با لیزیک آستیگماتیسم نیز می تواند همزمان اصلاح شود.
اگر سن شما 40 سال یا بیشتر است، ممکن است بخواهید عمل لیزر ترکیبی Laser Blended Vision (LBV) را مد نظر داشته باشید.
 از نظر دوره نقاهت در تمام روشهای جراحی لیزر چشم ارائه شده، لیزیک سریعترین بهبودی و کمترین ناراحتی را دارد. بیش از 27 میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر عمل لیزیک انجام داده اند و بیش از 25 سال دانش و تجربه در مورد این روش وجود دارد. اولین بار در سال 1990 معرفی شد و در سال 1999 در ایالات متحده مورد تایید FDA قرار گرفت.
اگرچه سایر جراحی  های لیزری اصلاح انکسار چشم (فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) نیز در دسترس هستند، لیزیک هنوزیکی از دقیق ترین روش های درمانی برای اصلاح نزدیک بینی، برای درمان آستیگماتیسم قابل توجه، برای درمان پیرچشمی و اصلاح بینایی است.

لیزیک قادر به اصلاح چه انواعی از عیوب انکساری است؟

لیزیک می تواند عیوب انکساری زیر را اصلاح کند:

• میوپی  (نزدیک بینی) تا 10.00- دیوپتر
  • هایپروپی  (دوربینی ) تا 4.00+ دیوپتر
  • آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) تا 6.00- دیوپتر
  • پیر چشمی (که به علت کاهش قدرت تطابق عدسی چشم و در سنین بالای 40 سال بروز می کند)

لیزیک چگونه انجام می شود؟

جراحی لیزر چشم ساده، سریع و بدون درد است. این روش با تغییر شکل سطح چشم، یعنی قرنیه عیب انکساری (شماره عینک) شما را اصلاح می کند. لیزر با توجه به اندازه گیری ها و نسخه های عینک شما برنامه ریزی می شود. لیزیک هر نوع عیب انکساری (ضعیفی چشم)،  میوپی (نزدیک بینی) ، هایپروپی (دور بینی) یا آستیگماتیسم را اصلاح می کند.
در فمتولیزیک، جراح با استفاده از لیزر فمتوسکند femotsecond یک فلپ در سطح قرنیه در عمق 105 میکرون (0/105 میلی متر) ایجاد می کند. قرنیه به طور متوسط ​​550 میکرون ضخامت دارد. لیزر فمتوسکند از نور استفاده می کند تا میلیون ها حباب کوچک گاز ایجاد کند که همه به هم متصل شده و به شکل فلپ سطحی لایه ای از قرنیه جدا و آماده شود. این لیزر یک لیزر مادون قرمز است که از طول موج 1053nm استفاده می کند. لیزر بدون صدا است و فرایند تکمیل فلپ کمتر از 15 ثانیه طول می کشد.
دومین لیزر مورد استفاده لیزر اگزایمر است که برای اصلاح عیب انکساری (خطای دید شما)  قرنیه را در زیر فلپ تغییر شکل می دهد. هرچه شماره نسخه عینک یا لنزهای تماسی شما بالاتر باشد، بافت قرنیه بیشتری تراشیده شده و تغییر شکل داده می شود. این لیزر بافت قرنیه را از تبخیر می کند. لیزر اکسایمر پرتوی خنک از نور ماوراء بنفش 193 نانومتر را منتشر می کند. شما می توانید صدای این لیزر را در حین درمان بشنوید و بسته به شماره چشمتان ممکن است از 5 ثانیه تا 25 ثانیه طول بکشد.
پس از پایان تراش با لیزر و اصلاح شماره چشم، فلپ دوباره به حالت قبلی قرار گرفته و روی سطح قرنیه بهبود می یابد. زمان عمل 10-15 دقیقه خواهد بود.

فیلم تکنیک جراحی عیوب انکسار Refractive Surgery Video

فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

فیلم لیزر فمتوسکندFemtosecond Laser Video

فیلم عمل فمتولیزیک FemtoLASIK video

آیا عمل فمتولیزیک راحت است؟

بله.  قبل از عمل، جراح قطره های چشمی بی حس کننده موضعی را در چشم شما می ریزد  تا سطح چشم را بی حس کند. بنابراین در طول عمل هیچ دردی احساس نمی شود. در طی لیزر فمتوسکند برای برداشتن فلپ، ممکن است کمی احساس فشار داشته باشید. پلک ها توسط وسیله کوچکی به نام اسپکولوم باز نگه داشته می شود تا در طول عمل نتوانید پلک بزنید.
در مرحله اصلاح شماره چشم، اگر چشم شما حرکت ناخواسته کمی داشت نگران نباشید زیرا لیزر از فناوری ردیابی چشم برخوردار است تا حرکت چشم را جبران کند و اطمینان حاصل کند که تراش با لیزر دقیقاً در جای مناسب انجام شده است.

طول زمان جراحی چه مدت است؟

زمان انتظاردر کلنیک حدود یک ساعت است. بیشتر زمان درمان توسط آماده سازی انجام می شود که شامل بررسی مجدد اندازه گیری چشم و برنامه ریزی لیزر برای تنظیمات فردی است. این کار حدود 30 دقیقه طول می کشد. زمان عمل جراحی حدود 15 دقیقه است. پساز عمل مجددا توسط جراح معاینه و پس از توضیح دستورات پس از عمل و دادن قطره های چشمی مرخص می شوید.

از جراحی لیزر چشم یا فمتولیزیک چه انتظاری می توان داشت؟

در طی 4 تا 5 ساعت پس از لیزیک یا فمتولیزیک، اکثر افراد می توانند بدون عینک بینایی خوبی داشته باشند. بینایی شما همچنان در ماه اول ثابت می شود اما برای برخی از افراد روند بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد.  تا سه ماه. بیش از 98٪ افرادی که تحت عمل لیزر چشم قرار دارند به نتیجه 20/20 بینایی یا بهتر دست می یابند.
رایج ترین بازخوردی که می شنویم این است که "کاش زودتر این کار را می کردم". برای بسیاری از افراد جراحی لیزر چشم کاملاً زندگی را تغییر می دهد.

آیا لیزیک یا فمتولیزیک عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی متداول موقت پس از جراحی لیزیک انتظار می رود و می تواند باشد، شامل مواردی زیر است: ناراحتی در چند ساعت اول مانند تحریک خفیف و حساسیت به نور، دیدن هاله اطراف چراغ ها، خیرگی یا پخش نور در محیط با نور کم برای چند روز تا هفته های اول، علائم خشکی چشم، بینایی مبهم و کاهش وضوح دید.
بسیاری از این علائم را می توان با روش های درمانی ساده مانند داروهای ضد درد و استفاده از عینک آفتابی در 24 ساعت اول کنترل کرد. جراح قطره های چشمی برای شما تجویز می کند که خطر عفونت را کاهش می دهد و التهاب را با بهبودی چشم کنترل می کند.
همچنین به شما قطره اشک مصنوعی می دهند تا چشم ها لغزنده شده و احساس خشکی چشم یا ریگ چشم را تسکین می دهد.
در بیشتر موارد این علائم موقتی هستند و با پیشرفت روند بهبودی اولیه به سرعت از بین می روند. برخی از افراد می دانند که علائم خشکی چشم ممکن است 1-2 ماه طول بکشد. به ندرت ممکن است تا شش ماه طول بکشد.
توصیه های جراح خود را دنبال کنید.  در تمام ویزیت های بعد از عمل خود شرکت کنید و همیشه طبق تجویز از قطره های چشمی بعد از عمل استفاده کنید.

جراحی لیزر چشم (لیزیک و فمتولیزیک) چقدر ایمن است؟

از نظر متخصصان این روش به عنوان یكی از ایمن ترین و موثرترین روشهای جراحی انتخابی محسوب می شود. هنگام بررسی جراحی لیزر چشم، یک جراح معتبر و باتجربه را انتخاب کنید که در مورد روش های عمل و هر نگرانی ممکن به راحتی مشاوره کنید. داشتن یک برنامه مراقبت و پیگیری بعد از عمل با جراح همچنین به شما اطمینان می دهد که بهترین نتیجه بینایی را کسب خواهید کرد.ما در مراقبت های پس از عمل شما را پیگیری می کنیم تا به ایده آل ترین نتایج برسید.

برای آماده شدن برای جراحی لیزیک و فمتولیزیک چشم چه کاری باید انجام دهم؟

برای آمادگی قبل از عمل می توانید یک سری کارها را  انجام دهید تا در روز عمل برای جراحی آماده شوید.
یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را به عنوان همراه خود بیاورید تا پس از عمل شما را به خانه برساند.
تنظیم کنید که روز بعد تعطیل باشد. برخی افراد چند روز مرخصی را برای استراحت و بهبودی انتخاب می کنند.
اگر در خارج از شهر تهران زندگی می کنید اقامت در تهران در شب اول آسان تر خواهد بود زیرا جراح می خواهد روز بعد شما را برای ویزیت بعدی ملاقات کند.
مهم این است که روز جراحی استراحت کنید و یک عصر آزاد را برنامه ریزی کنید و از الکل به مدت 24 ساعت قبل و بعد از جراحی خودداری کنید. این به این دلیل است که الکل می تواند چشمان شما را خشک کند.
حداقل 24 ساعت قبل از عمل از آرایش یا عطر خودداری کنید. صورت شما باید تمیز و بدون آرایش باشد.
روز عمل لباس راحتی بپوشید و از پوشیدن لباس پشمی خودداری کنید زیرا الیاف کوچک ممکن است وارد چشم شما شود و باعث التهاب ناخواسته شود.

هزینه لیزیک یا فمتولیزیک چقدر است.

همه هزینه های جراحی لیزری عیوب انکسای طبق تعرفه وزارت بهداشت است. این هزینه ها در کشور ایران در مقایسه با همه کشورهای دیگر مبلغ بسیار اندکی است. هزینه عمل فمتولیزیک در اکثر کشورها با همین دستگاه های موجود در کلنیک های چشم پزشکی ایران حدود دو هزار تا پنج هزار دلار است. در ایران این هزینه ها حداکثر 400 دلار است. به همین دلیل اکثر ایرانیان خارج از کشور برای انجام این عمل ها به ایران مراجعه می کنند.

چرا بعداً برخی از افراد نیاز به "عمل تقویتی" دارند؟

بدن افراد مختلف با سرعت متفاوتی بهبود می یابد و برخی از افراد با ترمیم بیش از حد به جراحی لیزر چشم پاسخ می دهند. برخی دیگر متوجه می شوند که نتیجه بینایی اولیه ممکن است طی چند ماه برگشت کند. این به این دلیل است که گاهی اوقات پاسخ بهبودی چشم آن چیزی نیست که به طور معمول انتظار می رود. به همین دلیل است که جراح شما با معاینه روز اول، هفته اول  و ماهانه، سه و شش ماه بعد روند بهبودی شما را کنترل می کند تا ببیند چگونه پیشرفت می کنید. شماره چشم درتعداد کمی از افراد (حدود 3٪) موارد کمتر یا بیش از حد مد نظر بهبود اصلاح می شود. در این موارد در حدود 3 ماه و گهگاه در 6 ماه بعد با یک عمل تقویتی (اصلاح بینایی با لیزر اضافی) درمان مجدد انجام می شود.

جراحی لیزیک و یا فمتولیزیک چه مدت دوام دارد؟

جراحی لیزر چشم دائمی است. تصحیح بینایی با لیزر با تغییر شکل چشم با اصلاح عیب انکسار برای همیشه ماندگار است. لیزر انحنای قرنیه را بازسازی می کند و مقدار کمی از بافت قرنیه را می تراشد. این بافت پس از برداشته شدن، دیگر رشد نمی کند. چشم شما برای همیشه به شکل جدید خود فیکس شده است، به این معنی که اثرات لیزیک از بین نمی رود.

آیا با پا به سن گذاشتن به عینک مطالعه احتیاج دارم؟

با افزایش سن، تغییرات طبیعی وابسته به سن در چشم ما ایجاد می شود که بر توانایی تمرکز ما در دید نزدیک تأثیر می گذارد (پیرچشمی). این مساله معمولاً از حدود چهل و پنج سالگی آغاز می شود و همه افراد را تا پنجاه سالگی تحت تأثیر قرار می دهد. این زمانی است که بسیاری از ما شروع به تقلا برای خواندن نوشته های کوچک می کنیم و برای خواندن متن تلفن خود را  دور نگه می داریم. این یک تغییر آناتومیکی در عدسی چشم و عضلات چشم است که قسمت دیگری از چشم غیر از  قرنیه است (قرنیه بافتی از چشم است که با جراحی لیزر چشم اصلاح می شود).
برای افرادی که قبل از این تغییرات مربوط به سن عمل لیزیک انجام داده اند، یک روش ساده مثلا عینک مطالعه می تواند این مشکل را اصلاح کنند. سایر افرادی که در اواخر زندگی خود عمل لیزیک را انجام می دهند ممکن است مایل باشند که لیزیک ترکیبی Laser Blended Vision را که یک روش جراحی لیزر چشم است انجام دهند.
لیزیک ترکیبی برای کسانی که در سنین 40 تا 65 سالگی و  مبتلا به پیرچشمی هستند و همچنین کاندید مناسبی برای جراحی چشم با لیزر قرنیه یا لیزیک هستند، مناسب است. این عمل ها شامل طیف وسیعی از عیوب انکساری قبل از عمل است، که شامل میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) ،آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) است.  اگر قبلا هرگز از عینک استفاده نکرده اید اما متوجه شده اید که برای انجام فعالیت های نزدیک به عینک نزدیک یا عینک مطالعه احتیاج دارید، دچار پیر چشمی شده اید.

آیا جراحی لیزری چشم - لیزیک یا فمتولیزیک - می تواند آستیگماتیسم را درمان کند؟

بله ، جراحی لیزر چشم می تواند آستیگماتیسم را درمان کند. در یک چشم طبیعی شکل قرنیه مانند یک توپ فوتبال است، اما با آستیگماتیسم قرنیه بیضی تر شده مانند یک توپ راگبی است. این انحنا باعث می شود نور در نقاط مختلفی بر روی شبکیه متمرکز شود و هم دید نزدیک و هم دور را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به تاری تصویر شود.
جراحی لیزر چشم، شکل قرنیه را از یک توپ راگبی به یک توپ فوتبال تغییر می دهد که باعث می شود نور ورودی به چشم به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود و تصویر تار را از بین ببرد. متاسفانه آستیگماتیسم ناشی از کراتوکونوس با جراحی لیزر چشم قابل درمان نیست.

اگر بعداً در زندگی به آب مروارید مبتلا شوم چه اتفاقی می افتد؟

با افزایش سن عدسی طبیعی در چشم سخت و متراکم شده و در نهایت کدر می شود. این حالت آب مروارید است که ایجاد شده است و بر کیفیت بینایی شما تأثیر می گذارد. عدسی بافتی متفاوتی از قرنیه است که بر روی آن جراحی لیزر چشم انجام می شود. آب مروارید را می توان با جراحی آب مروارید اصلاح کرد (برداشتن لنز طبیعی کدر شده و جایگزینی آن با لنز مصنوعی) و فقط باید به خاطر داشته باشید که به جراح خود اطلاع دهید که قبلاً عمل لیزر انجام داده اید تا لنز جایگزین بهینه را انتخاب کنید.

آیا من کاندید مناسبی برای جراحی لیزر چشم هستم؟

برای آگاهی از داشتن شرایط عمل اصلاح لیزری چشم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری مشاوره کنید. پس از معاینه کامل چشم پزشکی و عکس برداری از قرنیه  و بررسی های قبل از عمل ما به شما مشاوره کامل خواهیم داد و به سوالات و نگرانی های شما در مورد عمل و فواید و خطرات احتمال آن پاسخ خواهیم داد.

چرا مرکز چشم پزشکی دکتر نادری را انتخاب کنیم؟

در این مرکز در محیطی صمیمی و علمی همکاران ما بررسی های کامل را برای شما انجام می دهند. همه بیماران توسط دکتر نادری ویزیت و مشاوره می شوند. با توجه به دسترسی به تمام تجهیزات اصلاح انواع عمل های لیزری و فوق تخصص دکتر نادری در رشته قرنیه و اصلاح عیوب انکساری، شما بهترین نتیجه اصلاح بینایی را خواهید داشت.