قطره های چشمی تسکین دهنده درد

قطره تسکین دهنده درد چیست؟

درد چشم می تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود. درد چشم بعد از جراحی چشم، آسیب دیدگی چشم یا عفونت چشم  شایع است. همچنین می تواند علامت آلرژی چشم و گاهی اوقات خشکی چشم باشد. برای تسکین و بهبودی، چشم پزشک می تواند قطره چشمی تسکین دهنده درد را تجویز کند.
به طور کلی سه نوع قطره چشمی مختلف برای تسکین درد وجود دارد. آنها عبارتند از:
    (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) NSAID: این قطره های چشمی با کاهش ماده ای در بدن که احساس درد را افزایش می دهد و باعث تورم می شود، تاثیر می گذارند. این داروها ممکن است هنگام دوره بهبودی از جراحی چشم، آسیب یا عفونت و التهاب استفاده شوند.
    کورتیکواستروئیدها: مانند NSAID ها، کورتیکواستروئیدها باعث کاهش موادی در بدن می شوند که باعث تورم و التهاب می شوند. این داروها نیز ممکن است هنگام بهبودی از جراحی چشم، آسیب دیدگی یا عفونت استفاده شوند.
    بی حسی های موضعی: این قطره های چشم بی حس کننده توسط چشم پزشک شما داده می شود تا اعصاب چشم از ارسال سیگنال های درد به مغز جلوگیری کند. (آیا می دانید قرنیه نسبت به سایر قسمتهای بدن دارای بیشترین پایانه های عصبی  است؟ به همین دلیل فرو رفتن چیزی در قرنیه چشم بسیار درد ناک است!).  از این داروها برای راحت تر شدن معاینات چشم (مانند اندازه گیری فشار چشم) و برای جلوگیری از درد در طی جراحی چشم استفاده می شود.

چرا نمی توانم بدون نسخه از قطره چشمی برای تسکین درد استفاده کنم؟

به چند دلیل مهم، بیشتر قطره های چشمی تسکین دهنده درد فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند:
    وقتی برای تسکین درد چشم به چشم پزشکان مراجعه می کنید، آنها می توانند علت واقعی درد شما را پیدا کرده و آن را درمان کنند و احتمالاً بینایی شما را نجات دهند.
    چشم پزشک شما نوع و دوز مناسب داروی قطره چشمی را که باید برای بیماری چشم شما استفاده شود را می داند و آن را به طور خاص برای شما تجویز می کند.
    برخی از قطره های چشمی می توانند منجر به مشکلات سلامتی بیشتری شوند. به عنوان مثال، در صورت استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست، ممکن است منجر به مشکلات سطح چشم، عفونت چشم یا سایر عوارض شوند. چشم پزشک شما اطمینان می یابد که شما چند بار از قطره های چشمی خود استفاده می کنید و چگونه می توانید آنها را به درستی قرار دهید.
    با تجویز قطره های چشمی تسکین دهنده درد، پزشک می تواند سلامت چشم شما را از نزدیک کنترل کند و مطمئن شود که در زمان مناسب از چشمتان مراقبت می کنید.

هنگامی که آلرژی یا خشکی چشم باعث سوزن سورن شدن یا سوزش چشم می شود، برخی از قطره های چشم بدون نسخه (بدون نیاز به تجویز پزشک) می تواند کمک کند. به عنوان مثال، می توان از اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده در هر زمان مورد نیاز برای تسکین خشکی چشم و سوزش استفاده کرد. با این حال، قطره های بدون نسخه دیگر که برای از بین بردن قرمزی چشم ناشی از تحریک ساخته شده اند، در صورت استفاده زیاد از حد، در واقع خود باعث مشکلات قرمزی چشم می شوند.

آیا قطره های چشم تسکین دهنده درد بی خطر هستند؟

قطره های چشمی بی حس کننده چشم فقط توسط پزشک تجویز می شوند و بدون نسخه پزشک در دسترس نیستند. این قطره های چشمی تسکین دهنده درد هنگامی که تحت نظارت چشم پزشک استفاده می شوند بی خطر هستند.
قطره های بی حسی چشم می تواند عوارض جانبی داشته باشد ، مانند:
    باعث تاری دید می شوند.
    احساس حساسیت به نور بیشتری ایجاد می کنند.
    باعث اشکریزش یا قرمزی چشم می شوند
    باعث می شود شما یک احساس ضربان قلب یا احساس گزش در چشم خود داشته باشید.
    هنگامی که قطره ها از چشم شما به داخل سینوس می رود باعث بی حس شدن بینی و سینوس ها می شود.

استفاده بیش از حد از قطره های چشمی بی حس کننده (چه به دلیل انجام معاینات مکرر چشم یا استفاده از آنها بدون نظارت پزشک) می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. اگر از این قطره ها استفاده می کنید یا آنها را برای شما تجویز نکرده اند، حتماً به چشم پزشک خود اطلاع دهید.

NSAID ها اگر دقیقاً با تجویز پزشک استفاده شود، برای درد چشم بی خطر هستند. این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، از جمله:
    چشم چند دقیقه بعد از ریختن قطره سوزن سوزن شده یا سوزش می کند.
    خارش چشم
    قرمز یا تورم چشم ها
    پلک های پف کرده
    سردرد
کورتیکواستروئیدها نیز برای درد چشم درصورتی که دقیقاً طبق تجویز چشم پزشک استفاده شود بی خطر هستند. با این حال، معمولاً استفاده از آنها برای مدت طولانی صورت نمی گیرد زیرا ممکن است برخی از مشکلات را ایجاد کند. به عنوان مثال ، استفاده بیش از حد توصیه شده از قطره های چشم کورتیکواستروئید می تواند فشار چشم شما را افزایش دهد و منجر به مشکلات گلوکوم شود. استفاده طولانی مدت حتی می تواند منجر به آب مروارید و عفونت احتمالی چشم شود. همچنین ممکن است چند دقیقه بعد از چکاندن آنها در چشم، متوجه مزه نامطبوع گلو یا دهان خود شوید. چشم پزشک شما ضمن درمان مشکل ایجاد کننده درد، از این قطره ها به طور محدود برای تسکین درد چشم استفاده می کند.