اشتباه در مصرف قطره های چشمی

 آیا تا به حال داروهای قطره چشمی خود را با برخی از داروهای دیگر در بطری قطره چکان مشابه اشتباه گرفته اید؟ اگر چنین است، بدانید که تنها نیستید. متأسفانه، این اشتباهات هنگام چکاندن قطره های چشمی رایج هستند.

شش نکته برای جلوگیری از اشتباه شدن قطره های چشمی

  1.     قطره ها را از هم دور نگه دارید. قطره های چشمی را با بطری های قطره ای دیگر (مانند قطره های گوش ، چسب مایع، یا قطره های داروی حیوان خانگی) در یک مکان نگذارید.
  2.     قطره ها را در جعبه های خود نگه دارید. قطره های چشمی و گوش خود را در جعبه های اصلی خود بگذارید. اغلب روی جعبه ها عکس گوش یا چشم وجود دارد، اما روی بطری ها وجود ندارد.
  3.     نام قطره چشمی و رنگ درپوش آنها را به خاطر داشته باشید. نام و رنگ درپوش داروهای خود را بدانید تا آنها را به درستی مصرف کنید. اگر نمی توانید بطری های قطره چشمی خود را به اندازه کافی واضح ببینید تا آنها را از یکدیگر جدا کنید، از پزشکتان کمک بگیرید.
  4.     نام داروی خود را  با صدای بلند.تلفظ کنید.  برای جلوگیری از اشتباه، برچسب قطره چکان را با صدای بلند بخوانید.
  5.     در زمان های مختلف قطره چشم و گوش مصرف کنید. این کار می تواند به شما در کاهش خطراشتباه کردن آنها هنگام چکاندن آنها در چشم یا گوش کمک کند.
  6.     قطره های مانده را دور بریزید. با دور ریختن قطره های باقی مانده مصرف شده، از شر آنها خلاص شوید. هرچه تعداد بطری ها کمتر باشد، شانس اشتباه شدن آنها نیز کمتر است.

اشتباه کردن قطره های چشمی امری رایج است.

ریختن قطره گوش در چشم یکی از بدترین اتفاقات است. بطری های قطره های چشمی و گوشی بسیار شبیه به هم هستند. هر دو از قطره چکان با لامپ لاستیکی در بالا استفاده می کنند. حتی اصطلاحات پزشکی برای چشم (نوری) و گوش (otic) نیز فقط یک حرف خالی است که تفاوت در بسته بندی و برچسب زدن را دشوار می کند.
 ریختن تصادفی قطره گوش در چشم می تواند منجر به قرمزی، درد، سوزش چشم و همچنین تورم و تاری دید شود. به طور کلی، این علائم کوتاه مدت هستند. با این حال، برخی از مواد به اشتباه در چشم چکانده شده اند که می توانند منجر به صدمات بسیار جدی شوند.
بعضی از سناریوها برای همکاران چشم پزشک بسیار آشنا هستند و بارها با آن مواجه شده اند. خانمی یک بطری کوچک چسب ناخن را با قطره های چشمی که بعد از جراحی چشم برای او تجویز شده بود اشتباه گرفت. اندازه و شکل بطری ها و همچنین نحوه باز شدن آنها تقریباً یکسان بود. این خانم چسب فوق العاده محکم و با سرعت عمل سریع برای ناخن هایمصنوعی را در چشم خود ریخت. به محض اینکه متوجه اشتباه خود شد، چشمش را با آب بیرون شست. با این حال، وی با پلک های چسبیده به بیمارستان مراجعه کرد. پزشکان با کمک دستگاه اسلیت لامپ برای بزرگنمایی چشم و ابزارهای بسیار ظریف برای برداشته باقیمانده های چسب استفاده کردند. خوشبختانه در نهایت این خانم با فقط خراش کوچک قرنیه و قرمزی چشم داشت، اما بینایی وی نجات یافت. متأسفانه ، این فرد تنها کسی نبود که به دلیل بسته بندی محصول مشابه، چسب قطره چشمی را اشتباه گرفته است. گزارشات مربوط به موارد مشابه مانند این مورد بی شمار است.

جراحیهای چشم