آیا می توانم بعد از لیزیک یا لازک از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

بیمارانی که پس از انجام لیزیک برای اصلاح بینایی به لنزهای تماسی احتیاج دارند، باید 8 تا 12 هفته پس از جراحی، پس از تثبیت وضعیت انکساری و توپوگرافی چشم، می توانند برای فیت لنزها اقدام کنند. فیت لنزهای تماسی در بیماران پس از جراحی انکساری دشوارتر از چشم های جراحی نشده است.

LASIK and Contact Lenses لیزیک و استفاده از لنزهای تماسیاگرچه معمولاً هدف از عمل جراحی  لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی،  اصلاح  نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم فرد و از بین بردن وابستگی وی به  عینک و یا لنزهای تماسی است، اما در برخی مواقع نیاز به لنز تماسی و  یا تمایل به استفاده از لنز های تماسی بعد از جراحی لیزیک است.
نمونه آن شخصی است که دارای عیب انکساری بسیار بالایی است که با لیزیک و یا سایر روش های اصلاح عیوب انکساری به طور کامل اصلاح نشده است، اما عمل لیزیک مجدد تقویتی هم امکان پذیر نیست یا توصیه نمی شود. این فرد ممکن است بخواهد بعد از جراحی لیزیک به طور تمام وقت از لنزهای تماسی استفاده کند.
مثال دیگر شخصی است که بینایی وی با لیزیک و یا سایر روش های اصلاح عیوب انکساری به طور کامل اصلاح شده است، اما مسن شده  و اکنون پیرچشمی را تجربه می کند. این فرد ممکن است بخواهد به جای اینکه به عینک های مطالعه وابسته شود، برای اصلاح "دید تک چشمی یا منوویژن" از لنزهای تماسی بر روی یک چشم استفاده کند.
مثال دیگر، شخصی است که بعد از عمل لیزیک بینایی کاملی دارد اما می خواهد از لنزهای تماسی رنگی استفاده کند تا رنگ چشم خود را چه به صورت روزانه و چه فقط برای موارد خاص تغییر دهد.
به هر حال، خبر خوب این است که در بیشتر موارد استفاده از لنزهای تماسی بعد از لیزیک ایمن و موثر است. اگر لنزهای تماسی برای اصلاح دید روی هر دو چشم گذاشته شوند، بسیاری از افراد متوجه می شوند که لنزهای تماسی سخت نافذ گاز (از جمله لنزهای اسکلرال) یا لنزهای تماسی ترکیبی نسبت به تماس های نرم بعد از لیزیک دید واضح تری دارند.
فیت موفقیت آمیز لنزهای تماسی روی چشمی که تحت عمل جراحی لیزیک قرار گرفته است، به دلیل تغییر انحنای سطح قرنیه بعد از لیزیک، می تواند چالش برانگیزتر باشد. به همین دلیل، اگر می خواهید بعد از عمل لیزیک از تماس استفاده کنید، بهتر است به دنبال یک چشم پزشک متخصص در فیت لنزهای تماسی سخت باشید.
بیشتر جراحان لیزیک توصیه می کنند قبل از استفاده از لنزهای تماسی، دو تا سه ماه صبر کنید. اگر  بعد از عمل لیزیک تصمیم به استفاده از لنزهای تماسی را دارید ، در مورد توصیه های لازم در استفاده از لنز با چشم پزشکتان مشورت کنید.
اگر بیناییتان به دلیل عیب انکساری خفیف باقیمانده تار است و می خواهید بعد از عمل لیزیک از تماسی استفاده کنید،  ممکن است استفاده از عینک نیمه وقت نسبت به لنزهای تماسی راه حل بهتری باشد. برای داشتن بهترین دید و راحتی، لنزهایی با پوشش ضد انعکاس انتخاب کنید تا انعکاس های منحرف کننده را که می توانند باعث پخش نور شوند و دید در شب شما را تحت تأثیر قرار دهند، از بین ببرند.
اگر بعد از عمل لیزیک به نور حساس هستید ، عینک هایی با لنزهای فتوکرومیک که به طور خودکار در زیر نور آفتاب تیره می شوند، می توانند راه حل خوبی باشند.
در نهایت، اگر می خواهید بعد از عمل لیزیک و در سن بالای 40 سالگی واضح ترین دید را داشته باشید و علائم پیرچشمی را احساس می کنید، عینک های دارای لنزهای تدریجی معمولاً بهترین انتخاب شما هستند، حتی اگر آنها را فقط به صورت نیمه وقت استفاده کنید.

جراحیهای چشم