آیا لیزیک می تواند چشم تنبل را اصلاح کند؟

آمبلیوپی یا چشم تنبل باعث کاهش بینایی در یک یا دو چشم می شود زیرا چشم و مغز به درستی با هم همکاری نمی کنند. چشم مبتلا اغلب طبیعی به نظر می رسد، اما مسیرهایی که چشم را به مغز ارتباط می دهد تکامل خوبی نیافته اند و در نتیجه ازاین چشم به طور معمول استفاده نمی شود و قسمت بینایی مغز چشم دیگر را ترجیح می دهد.
دو علت اصلی آمبلیوپی وجود دارد: 1) هم راستا نبودن جهت چشم ها (که استرابیسم یا انحراف چشم نامیده می شود) و 2) اگر عیب انکساری در دو چشم به میزان قابل توجهی متفاوت باشد، چشم با عیب انکساری بیشتر (چشم ضعیف تر) آمبلیوپ می شود.
به طور معمول، انجام عمل لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی نمی تواند به اصلاح تنبلی چشم کمک کند. اما ممکن است یک استثنا وجود داشته باشد.
اگر یک چشم به طور قابل توجهی بیش از چشم دیگر عیب انکساری نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم داشته باشد، ممکن است مغز تصویر حاصله از چشم با عیب انکسار بیشتر  را نادیده بگیرد و منجر به آمبلیوپی شود.
از آنجا که قدرت عدسی های عینک روی اندازه تصاویری که بر روی پرده شبکیه چشم تشکیل می شود،  تأثیر می گذارد، استفاده از عینک برای افراد در این شرایط بسیار ناخوشایند است - بزرگنمایی نابرابر ناشی از قدرت های متفاوت عدسی های عینک می تواند باعث تهوع آنها شود.
از آنجا که لنزهای تماسی مستقیماً روی سطح چشم قرار می گیرند، قدرت های لنز تماسی متفاوت در دو چشم، مشکلات بزرگنمایی مرتبط با قدرت نابرابر عدسی های عینک را ایجاد نمی کند. بنابراین لنز های تماسی معمولاً گزینه ای بهتر از عینک برای افراد با عیب انکسار غیر مشابه است که می تواند باعث تنبلی چشم شود.
اگر فرد مبتلا به این بیماری (آنیزومتروپیا) نتواند از لنزهای تماسی با خیال راحت یا موفقیت آمیز استفاده کند، جراحی لیزیک ممکن است بهترین روش برای اصلاح کامل عیوب انکساری غیر مشابه او برای جلوگیری از تنبلی چشم باشد.
اگر کودکی تمام وقت از عینک یا لنز خود استفاده نکند در معرض خطر آمبلیوپی قرار دارد. از پزشک چشم خود بخواهید که آیا عمل لیزیک گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.
اگر شما دچار آمبلیوپی هستید، آگاهی از خطرات لیزیک بسیار مهم است. اگر بهترین اصلاح بینایی در چشم آمبلیوپی 40/20 یا کمتر باشد ، بسیاری از پزشکان عمل انکساری را روی چشم "قوی" انجام نمی دهند. چشم پزشکتان  می تواند در طول معاینه و مشاوره قبل از عمل در مورد این موضوع بیشتر بحث کند.

جراحیهای چشم