چرا انسان ها ابرو و مژه دارند؟

Eyelid and Eyelash مژه ها و ابروبا تکامل انسان، موهای بدن و موهای صورت ما با گذشت زمان کاهش یافته است. اما ابروها و مژه ها به عنوان قسمت اصلی ویژگی های ما باقی مانده اند. آنها مهمترین اجزای چشم ما هستند و آنها را  آرایش  و حتی رنگ می کنیم.
اما آیا دلیل بیولوژیکی یا عملکردی وجود دارد که ما در بالا و اطراف چشم خود مو داشته باشیم؟ محققان و چشم پزشکان معتقدند که وجود دارد.

ابروها رطوبت را از چشم دور کرده و به شناسایی افراد کمک می کنند.

اعتقاد بر این است که ناحیه موهای ظریف و منحنی بالای چشم ما، رطوبت ناخواسته - به ویژه عرق و باران - را از چشم دور می کند تا به شفافیت دید کمک کند. شکل و جهت موها باعث می شود تا مایع به راحتی در اطراف چشم و در کنار کناره سر جریان یابد. مژه ها همچنین به جلوگیری از ورود  نور اضافی و فیلتر کردن گرد و غبار و کثیفی که ممکن است در چشم بیفتد کمک می کنند.
کارشناسان همچنین معتقدند که ابروها در ارتباطات انسان و بیان چهره نقش مهمی دارند. ابروها می توانند حالاتی مانند شادی ، تعجب و خشم را اغراق کنند. مطالعه ای از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان داد که ابروها حتی از خود چشم ها نیز می توانند شاخص هویت قابل تشخیص تری باشند.
برخی از بیماری های خود ایمنی و عدم تعادل هورمونی، مانند آلوپسی (طاسی)، کم کاری تیروئید و لوپوس، می توانند باعث ریزش مو در ابروها شوند.

مژه ها از تحریک جلوگیری می کنند و مثل سبیل های انسان عمل می کنند.

مژه ها گروهی از موها هستند که در اطراف لبه پلک رشد می کنند. گرد و غبار به مژه ها گیرمی کند و از چشم در برابر ورود ذرات خارجی به چشم که می توانند مانع بینایی شوند یا باعث عفونت یا آسیب شوند، محافظت می کنند. مژه ها مانند سبیل های انسانی هستند. مژه ها مثل حسگری عمل می کنند که اجسامی که به چشم نزدیک می شوند - مانند حشرات - را حس کرده  و باعث پلک زدن رفلکسی و محافظ ازورود اجسام  خارجی به چشم می شوند.
مژه ها در میان موهای بدن بی نظیر هستند. اعتقاد بر این است که مژه های سالم هرگز سفید نمی شوند. آنها از کوتاهترین موهای بدن با بیشترین طول عمر هستند. و ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ای) در قاعده فولیکول های مژه، بندرت تغییرات بدخیمی پیدا می کنند  و یا حتی هیچوقت بدخیم نمی شوند.
مطالعه ای که در سال 2015 در مجله Royal Society Interface منتشر شد نشان داد که مژه ها به عنوان فیلتر هوا برای چشم عمل می کنند. محققان که آزمایشاتی را با استفاده از ماکت چشم و مژه ساخته دست ساز انجام داده اند، معتقدند که مژه ها تبخیر اشک را تا 50 درصد کاهش می دهند و به مرطوب ماندن چشم کمک می کند.
مژه ها می توانند منشا تعدادی از مشکلات احتمالی سلامتی از جمله بلفاریت ، تریکیازیس ، دیستیکیازیس و گل مژه باشند.

مراقب مواد تقویت کننده لوازم آرایشی ابرو و مژه باشید.

امروزه رنگ آمیزی ابرو و مژه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این کار مورد تایید انجمن چشم پزشکی ایران و سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیست و متخصصان هشدار می دهند که رنگ آمیزی ابرو و مژه ها می تواند خطرناک باشد. علاوه بر این ، استفاده از Latisse یا Bimatropost - نوعی داروی گلوکوم که برای طولانی شدن و ضخیم شدن مژه ها نیز استفاده می شود - می تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد. تیرگی پوست اطراف چشم و حتی تیره شدن عنبیه (به عنوان مثال از آبی تا قهوه ای) از عوارض جانبی نادر است که قابل برگشت نیست.

جراحیهای چشم