آب سیاه و آب مروارید

آیا در صورت ابتلا به آب سیاه می توانم جراحی آب مروارید را انجام دهم؟

بله؛  اگر مبتلا به آب سیاه هستید، می توانید عمل آب مروارید را انجام دهید. در حقیقت، در برخی موارد، جراحی آب مروارید می تواند فشار داخل کره چشم را کاهش دهد یا تعداد داروهای مورد نیاز برای درمان گلوکوم را کاهش دهد یا احتمالاً نیاز شما به داروهای گلوکوم را کاملاً برطرف کند.
همچنین ، ممکن است جراح آب مروارید شما همزمان با انجام عمل آب مروارید، عمل جراحی گلوکوم کوچکی را انجام دهد تا هر دو بیماری را یک باره برطرف کند.
برای کنترل فشار چشم  در افراد مبتلا به گلوکوم که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند ، احتیاط بیشتری لازم است. فشار چشم ممکن است در ساعات اولیه پس از جراحی آب مروارید برای هر بیمار افزایش یابد. همچنین، افزایش ناگهانی فشار چشم گاهی اوقات می تواند خیلی زود پس از جراحی رخ دهد.
به همین دلایل، برای افراد مبتلا به گلوکوم بسیار ضروری است که دستورالعمل هایی را که جراح آب مروارید در مورد استفاده از داروهای گلوکوم قبل و بعد از عمل آب مروارید ارائه می دهد، دنبال کنند و در تمام ویزیت های برنامه ریزی شده پس از جراحی شرکت کنند. برای کنترل دقیقتر فشار چشم و تنظیم داروها برای مدیریت بهینه گلوکوم ، ممکن است برای بیماران گلوکومی بعد از جراحی آب مروارید ویزیت پیگیری اضافی لازم باشد.

آب مروارید یا کاتاراکت Cataract چیست؟          

آب مروارید یا کاتاراکت cataract

آب مرواريد يا کاتاراکت به کدورت عدسي طبيعي چشم که در پشت عنبيه و مردمک قرار دارد، گفته مي شود. عدسي يا لنز چشم؛ مثل لنز دوربين عکاسي کار مي کند و نور را بر روي پرده شبکيه چشم که در عقب چشم قرار دارد، متمرکز مي کند. همچنين عسي چشم طوري نور را متمرکز مي کند که هم اشياء دور و هم اشياء نزديک روي شبکيه بيفتد؛ در نتيجه انسان هم دور و هم نزديک را واضح مي بيند. اين پديده را " تطابق" مي گويند.

 


آب مروارید یا کاتاراکت cataract عدسي عمدتا از آب و پروتئين ساخته شده است. پروتئين ها به طرز ظريفي قرار گرفته اند که باعث شفافيت عدسي مي شود و در نتيجه نور از لابلاي آنها عبور مي کند. اما با پيشرفت سن؛ بعضي از اين پروتئين ها تغيير ماهيت داده و بهم چسبيده و باعث کدر شدن بعضي از نواحي کوچک درعدسي مي شوند. اين پديده "کاتاراکت يا آب مرواريد" ناميده مي شود و با گذشت زمان اين نواحي بزرگتر شده و باعث کاهش بينائي مي شود.

در مراحل اوليه كه تنها بخش كوچكي از عدسي كدر شده است، شايد آب مرواريد مشكلي ايجاد نكند، اما در بيشتر مواقع اين روند ادامه مي يابد و بخش بزرگي از عدسي كدر مي شود و بينايي را مختل مي سازد.

سرعت پيشرفت آب مرواريد در بين افراد مختلف متفاوت است ، آب مرواريد ناشي از افزايش سن به تدريج در طي چند سال پيشرفت مي نمايد. آب مرواريد در افراد جوان و افراد ديابتي ممكن است به سرعت در طي چند ماه پيشرفت نمايد ولي سرعت پيشرفت آب مرواريد در هر فرد را نمي توان دقيقا پيشگويي كرد. 

فیلم کاتاراکت یا آب مروارید  Cataract Video

فیلم مرور کلی بر کاتاراکت یا آب مروارید Cataract Overview Video

 

گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

 what-is-glaucomaگلوکوم یا آب سیاه گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که به عصب بینایی چشم آسیب می زند. گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماری های چشم است که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی گردد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که مایع زلالیه در اتاقک قدامی چشم تجمع می یابد. این مایع اضافی فشار داخل چشم را بالا برده و به عصب بینایی آسیب می رساند.

مایع زلالیه مسئول تغذیه و سالم نگه داشتن چشم است. این مایع پس از ترشح و گردش در داخل کره چشم، از طریق زاویه چشم و مجاری خارج کننده، که در قسمت جلوی چشم (محل تلاقی قرنیه و عنبیه) قرار دارند، تخلیه می شود. در افراد مبتلا به گلوکوم ، محل زه کشی در چشم مسدود شده و مایع داخل چشم نمی تواند از چشم خارج شود. بنابراین، مرتبا مایع تولید شده تجمع یافته و باعث می شود فشار داخل کره چشم افزایش یابد.

گلوکوم یکی از علل کوری در افراد بالای 60 سال است. نکته حائز اهمیت این است که کوری ناشی از گلوکوم با تشخیص و درمان زودرس بیماری، قابل پیشگیری است.  

فیلم گلوکوم یا آب سیاه چیست؟ What is Glaucoma

فیلم مروری کلی بر بیماری گلوکوم یا آب سیاه Glaucoma introducing video

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم