آیا قطره های چشمی می توانند از آب مروارید جلوگیری کرده یا آن را درمان کنند؟

اگر تولید چنین قطره چشمی امکان پذیر باشد و بتوان آن را با قیمت مناسب در دسترس قرار داد، می تواند پیامدهای گسترده ای برای سلامت چشم میلیون ها نفر در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به جراحی آب مروارید محدود است، داشته باشد.
احتمالاً دانشمندان در حال نزدیک شدن به تولید قطره چشمی باشند که می تواند از شدت آب مروارید بکاهد ، گرچه هنوز دارویی برای جلوگیری از آن تولید نشده است. محققان در حال کار بر روی قطره های چشمی هستند که ممکن است از برخی آب مرواریدها جلوگیری کرده یا حتی آنها را معکوس کند.
در مطالعه منتشر شده در ژورنال علمی نیچر Nature در ژوئیه 2015 ، محققان در چین، عربستان سعودی و کالیفرنیا داده هایی را ارائه دادند که نشان می دهد تزریق ترکیبی به نام لانوسترول (ماده پیش نیاز برای تولید کلسترول و هورمون های استروئیدی) در چشم  مبتلا به نوع خاصی از آب مروارید مادرزادی باعث کاهش شدت آب مروارید می شود.
همچنین در تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا  در سانفرانسیسکو ، دانشگاه میشیگان ، دانشگاه واشنگتن و دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام شده است ، ترکیبی را شناسایی کرده اند که قادر به برگشت آب مروارید است و آنقدر محلول است که با موفقیت به عنوان داروی موضعی (قطره چشم) تجویز می شود.
این ماده که در این مرحله "ترکیب 29" نامیده می شود ، به صورت موضعی روی موش ها آزمایش شد و قطره های چشم تا حدی شفافیت عدسی چشم موش را که تحت تأثیر آب مروارید قرار داشت، بازیابی کردند. برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی قطره های حل کننده آب مروارید بر روی انسان ، و اینکه آیا این قطره ها نیز می توانند از ایجاد آب مروارید درکهولت جلوگیری کنند ، تحقیقات بیشتری لازم است.
همچنین ، مشخص نیست که آیا بهبود وضوح ظاهری عدسی چشم در استفاده از قطره های حل کننده آب مروارید  با آنچه در عمل جراحی آب مروارید منجر به بهبود بینایی می شود قابل مقایسه است یاخیر؟

آیا قطره چشمی می تواند درمانی جایگزین برای جراحی آب مروارید باشد؟

در صورت عدم درمان ، آب مروارید می تواند منجر به کوری شود. تنها روش درمانی جراحی برای برداشتن لنز است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران امری عادی است اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه امکانات کافی وجود ندارد.
از زمان ظهور انسان بر روی کره خاکی، آب مروارید  وجود داشته است  و این اولین بار در تاریخ است که دانشمندان از یک روش غیرجراحی برای حذف آب مروارید استفاده می کنند.
کریستالین ها در چشم ما به عنوان نگهبان عمل می کنند تا از جمع شدن پروتئین ها یا تجمع آمیلوئیدهای محلول در آب مروارید جلوگیری کنند ، اما با افزایش سن کریستالین ها بیش از حد تجزیه می شوند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که لانوسترول ، که به گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام استرول تعلق دارد، آب مروارید را برعکس می کند. با این حال ، لانوسترول به اندازه کافی محلول در آب نبود که بتواند در محلول قطره چشم قرار گیرد و باید به داخل چشم تزریق شود.
در این مطالعه جدید ، محققان 32 استرول اضافی را با تمرکز بر ترکیب 29 آزمایش کردند ، که نه تنها آمیلوئیدها را در یک ظرف آزمایشگاهی حل می کند، بلکه از تشکیل توده های پروتئینی جدید نیز جلوگیری می کند. محققان سپس تأیید کردند که ترکیب 29 ، آب مروارید مربوط به وراثت و سن را در موش ها و در بافت عدسی انسان برداشته شده در طی عمل جراحی آب مروارید معکوس می کند.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم