دوش گرفتن، حمام و شنا بعد از اعمال جراحی لیزیک و لازک

هنگام انجام هرکاری طبیعتاً  با سوالات زیادی روبرو می شویم. وقتی نوبت به کاری بسیار مهم مثل اصلاح بینایی و عمل جراحی چشم می رسد، ممکن است سوالات بیشتر از حد معمول باشد. بینایی شما بسیار مهم است و بعد از اینکه برای بهبود آن جراحی کردید، نمی خواهید کاری کنید که به آن آسیب برساند. سوالات زیادی در ارتباط با زمان ونحوه استحمام، دوش گرفتن، شناکردن در استخر یا دریا برای افرادی که تحت عمل های جراحی حذف عینک قرار گرفته اند، مطرح است که در اینجا با آن می پردازیم.

چه مدت بعد از لیزیک می توانم حمام کنم؟

 حالا که شما این فرصت را بدست آورده اید که برای همیشه از شر عینکتان خلاص شوید، وقت آن است که از چشمانتان واقعاً مراقبت کنید. عمل جراحی لیزیک، و یا انجام سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی تصمیم بزرگی است که گرفته اید زیرا این تصمیم امری جدید است و طبیعتاً فرد از انجام آن احساس ترس دارد. عمل جراحی فقط چند دقیقه طول می کشد و اصلاح ضعیفی چشم تمام می شود. 

با این حال ، افرادی که اخیراً جراحی لیزیک انجام داده اند باید توجه داشته باشند که بهبودی مدتی طول می کشد و در این مدت باید از چشم خود مراقبت کنید. مراقبت های بعدی برای بیمار بسیار حیاتی است زیرا احتمال عفونت وجود دارد.  چندین هفته طول می کشد تا قرنیه شما بهبود یابد و بنابراین باید مراقبت مناسب انجام شود. 

پزشکان توصیه می کنند که گرفتن حمام یا دوش گرفتن به زودی پس از درمان لیزیک مشکلی ندارد و افراد می توانند این کار را بکنند.  اما، باید در حین دوش گرفتن چشمتان را ببندید و مهم است که برای هفته اول آب ، صابون ، محصولات مراقبت از مو و انواع دیگر مایعات برای شستشو وارد چشم نشوند. همچنین هنگام شستن صورت و استحمام، چشم های خود را مالش ندهید. حتی اگر جراحی نکرده باشید، نیز مالش چشم توصیه نمی شود  زیرا بر قرنیه شما تأثیر دارد.

چه مدت پس از جراحی لیزیک یا فمتولیزک و یا اسمایل می توانم شنا کنم؟

برای شنا در استخر، دریا، اقیانوس و آب آبگرم طبیعی، لازم است مدت بیشتری صبر کنید تا از این نوع آب ها لذت ببرید. برای رفتن به استخر، دریا و اقیانوس، باید حداقل یک الی دو هفته  بعد از عمل لیزیک صبر کنید. بنابراین، این نکته را برای زمان برنامه ریزی جراحی خود در نظر داشته باشید. اگر شنا می کنید، ممکن است نخواهید جراحی خود را برای تابستان برنامه ریزی کنید. هنگام برنامه ریزی نیز تعطیلات را در نظر بگیرید. اگر می خواهید برای شنا به یک دریاچه یا اقیانوس بروید، ممکن است بخواهید عمل را برای زمان دیگری برنامه ریزی کنید. در مورد  آبگرم ، می توانید سه تا پنج روز پس از جراحی از آنها لذت ببرید.

در اینجا یک جدول زمانی کلی برای زمان شنا در مکان های مختلف آورده شده است:

 هفته اول بعد از جراحی: می توانید در استخر کلر زده شده شنا کنید. حتماً از عینک شنا استفاده کنید.

 هفته دوم بعد از جراحی: می توانید در یک وان آب گرم بنشینید و در آبهای طبیعی مانند دریا، رودخانه و اقیانوس شنا کنید. شما همچنین می توانید ورزش های آبی کم ضربه مانند کایاک سواری و غواصی را از سر بگیرید. هنگام شنا هنوز باید از عینک استفاده کنید.

 هفته سوم بعد از جراحی: می توانید در همه ورزش های آبی از جمله فعالیت های پرتحرک مانند واترپلو شرکت کنید اما همچنان باید از عینک محافظ استفاده کنید.

هفته چهارم بعد از جراحی: می توانید بدون عینک شنا کنید و چشمتان  را در زیر آب باز کنید.

آیا زمان استحمام و شنا بعد از عمل های جراحی لیزری سطح قرنیه مثل لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی متفاوت است؟

در صورت انجام جراحی لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی ، مدت زمانی که باید منتظر بمانید متفاوت است. پس از انجام این جراحی ها، در مورد دوش گرفتن نیز همان قوانین را دنبال کنید. با این حال، زمان انتظار برای رفتن به استخر، دریا، اقیانوس یا آب گرم طبیعی متفاوت است. برای  آب گرم، باید حداقل دو هفته پس از جراحی منتظر بمانید. در مورد رفتن به استخر، دریا یا اقیانوس، باید حداقل سه هفته از زمان عمل گذشته باشد.

همانطور که مشاهده می کنید، زمان و روش انتظار برای لذت بردن از فعالیت ها و ورزش های آبی و دوش گرفتن بعد از لیزیک و PRK متفاوت است. این دستورالعمل ها را دنبال کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشک خود در تماس باشید. همکاران ما در مرکز چشم پزشکی دکتر نادری بیماران مرکز را برای مراقبت های بعد از عمل راهنمایی خواهند کرد.

جراحیهای چشم