ليزيک LASIK

 ليزيك به معني ليزر در ضخامت قرنيه مي باشد (Laser Assisted in Situ Keratomileusis LASIK). در ليزيک دوره بهبودي کوتاه است و اين عمل در افرادي که نزديک بيني، دوربيني و آستيگماتيسم دارند، موثر بوده و باعث کاهش وابستگي فرد به عينک و لنز تماسي مي شود.

لیزیک شایع ترین عمل جراحی  لیزری چشم برای درمان  نزدیک بینی (میوپی) ،  دور بینی (هایپروپی یا هایپرمتروپی) و آستیگماتیسم است.
مانند سایر روشهای جراحی انکساری با لیزر، لیزیک قرنیه چشم را تغییر شکل می دهد تا نور ورودی به چشم بدون استفاده از عینک یا  لنزهای تماسی بر روی شبکیه متمرکز شود. لیزیک به طور معمول بدون درد است و برای درمان هر دو چشم فقط حدود 15 دقیقه زمان لازم است. بهبود بینایی فوری است و اغلب در کمتر از 24 ساعت بینای تثبیت می شود.

تاکنون مليونها نفر در سراسر جهان تحت اين عمل مهيج و جالب قرار گرفته اند. استفاده از ليزيك براي اصلاح نزديك بيني و آستيگماتيسم درسال1998 مورد تاييد FDA (سازمان نظارت بر مواد غذايي و دارويي آمريكا) قرار گرفته است. در آمريکا در سال 1999 ميلادي قريب به يک مليون نفر و در رسال 2000 ميلادي حدود 1300000نفر ليزيک شده اند و اکنون سالانه بيش از دو ميليون نفر تحت عمل هاي اصلاح عيوب انكساري با ليزر قرار مي گيرند. اکثر افرادي که از عينک و يا لنز تماسي استفاده مي کنند، از اين عمل سود مي برند. بهبودي بينايي در ليزيک چشمگير و سريع است؛ بطوريکه اکثر افراد روز بعد از عمل، بدون نياز به عينک يا لنز تماسي قادر به رانندگي هستند. بهر حال؛ تا رسيدن به بينائي نهايي و کامل ، حدود دو تا سه هفته و در بعضي موارد چند ماه زمان لازم است.

تکنيک عمل ليزيک چشم

قبل از شروع عمل قطره بي حسي در چشم ريخته مي شود. در طي عمل و بعد از عمل ليزيک درد نخواهيد داشت. پلك ها و اطراف چشم ها با محلول بتادين ضد عفوني مي شود. سپس در اطاق ليزر روي تخت به پشت دراز مي كشيد و مجددا قطره بي حسي در چشمتان ريخته مي شود. توسط  وسيله مخصوصي پلك ها از هم باز نگه داشته مي شود و ميکروسکوپ اتاق عمل روبروي صورت شما قرار مي گيرد. در داخل ميکروسکوپ نور قرمز رنگ یا سبز رنگ کوچکي وجود دارد که ابتدا ثابت است و در حين انجام ليزر چشمک زن مي شود. براي افزايش دقت اصلاح بايد مرتبا (بخصوص زماني که صداي جرجر ناشي از ليزر را مي شنويد) به اين نور خيره شويد.

فیلم تکنیک جراحی عیوب انکسار Refractive Surgery Video

 

ليزيك در سه مرحله به صورت زير انجام مي شود:

  1-  جراح  لیزیک رينگ مخصوصي را روي چشم شما مي گذارد تا چشمتان را ثابت نگه دارد. چون رينگ با ساکشن و مکش چشم را داخل خود نگه مي دارد، فشار چشم بالا مي رود و چند لحظه احساس تاري و فشار مي کنيد. کاملا شل و آرام بخوابيد و نگران نشده و به هيچ وجه زور نزنيد. در ابتدا از یک ابزار مکانیکی جراحی به نام میکروکراتوم یا لیزر فمتوسکند (در روش فمتولیزیک)برای ایجاد یک فلپ (لايه یا flap) دایره ای و نازک از قسمت سطحي قرنيه به قطر تقريبي 9 ميلي متر و ضخامت در حدود 160 ميكرون (هر ميکرون برابر با يک هزارم ميليمتر است) استفاده می شود. سپس جراح این فلپ لولایی را به عقب برمی گرداند تا به قرنیه زیرین (به نام استروما) دسترسی پیدا کند.
    2- سپس با ليزر اكرايمر؛ قسمت مركزي بستر قرنيه تراش و تغییر شکل داده مي شود که ميزان تراش؛ بسته به ميزان و نوع عیب انکساری چشم (شماره چشم) از يک فرد به فرد ديگر تفاوت خواهد داشت.  این لیزر بسیار تخصصی با استفاده از یک پرتو نور ماوراء بنفش خنک ، مقادیر میکروسکوپی بافتی را از قرنیه می تراشد تا شکل آن را تغییر دهد.  بنابراین برای بهبود بینایی نور را با دقت بیشتری روی شبکیه متمرکز می کند.
3-  در انتها لايه يا flap بجاي اوليه خود برگردانده مي شودو زیر آن با سرم شساشو داده شده واين لايه بدون نياز به بخيه در جاي خود فيکس مي گردد.

جراحی لیزیک چشم LASIK eye surgery

فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

نتايج عمل ليزيک چشم

پس از عمل ليزيک، تقريبا در همه افراد بينائي بهتر مي شود. نتایج جراحی لیزیک با پیشرفت هایی که در تکنولوژی و مهارت جراحان صورت گرفته است بطور فزاینده ای بهتر شده است. عمل لیزیک در مجموع از دقت بسیار بالایی بر خوردار می باشد و اکثر افرادی که تحت عمل قرار گرفته اند از نتایج آن راضی می باشند.

بهرحال در ليزيک هميشه ديد به 20/20 و يا حتي 20/40  نمي رسد. اکثر افراد بعد از عمل بدون عينک و لنز تماسی، بينائي خوبي خواهند داشت، اما کساني که عيوب انکسار ي بالا دارند(نزديک بيني بيش از 7 ديوپتر و آستيگماتيسم بيش از 3 تا 4ديوپتر) بايد توقع واقعی از این عمل داشته باشند.  
تکنولوژی نقش مهمی در نتایج عمل لیزیک و سایر جراحی های عیوب انکساری دارد. تکنولوژی اصلاح عیوب انکساری چشم با لیزر مداوما تقییریافته و تکامل پیدا می کند. امروزه داوطلبان اصلاح عیوب انکساری برای اصلاح بینائیشان به روش های متنوعی دسترسی دارند که هر کدام مزایا  و معایب خاص خود را دارد. تکنولوژی اصلاح بینایی با لیزر یکی از بهترین روش های خلاص شدن از دست عینک است.  

از طرفی تجربه جراح نیز پا به پای پیشرفت تکنولوژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گاها در تبلیغاتی برای جلب مشتری برای ارزان تر شدن عمل، جراحانی که تکنولوژی پیشرفته ای در اختیار ندارند و از طرفی تجربه کافی برای این اعمال ندارند، اقدام به اصلاح بینایی شما می کنند که پس از بروز عوارض ناشی از تکنولوژی قدیمی و یا تجربه کم جراح، ممکن است نتوان کیفیت بینایی شما را به محدوده نرمال بازگرداند. پس در انتخاب جراح و تکنولوژی حتما دقت فرمایید. توصیه می شود که در مورد تکنولوژی دستگاهی که قرار است با آن عمل شوید بپرسید .

از پزشکتان بپرسید که آیا تصمیم دارد با استفاده از روش لیزیک اختصاصی Wavefront Technology حتی الامکان از عوارض ناخواسته ای مثل خیرگی در مقابل اشیا نورانی، یا دیدن هاله در اطراف نور بکاهد یا خیر؟ با اینحال انتخاب این موضوع معمولا نکته ای است که با صلاحدید پزشک شما صورت میگیرد. بعد از بررسی تمامی این موارد است که که می توانید به اطمینانی نسبی از کیفیت بالای عمل خود و به نتایجی قابل قبول امیدوار شوید

عمل لیزیک بر روی قرنیه که بافتی زنده است انجام می شود؛ لذا پاسخ به درمان در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. مثلا تراش قرنیه برای اصلاح سه دیوپتر از نزدیک بینی در یک فرد ممکن است نسبت به فرد دیگر نهایتا، میزان کمتر یابیشتری اصلاح کند. علاوه بر پاسخ بافتی؛ نوع و میزان شماره عینک نیز در نتیجه نهایی عمل لیزیک تاثیر بسزایی دارد. بعنوان مثال لیزیک در چشم های با نزدیک بینی ساده در حد یک تا چهار در مقایسه با نزدیک بین های بالاتر؛ نتایج بمراتب  بهتری دارد. همچنین نتیجه عمل لیزیک درچشم های نزدیک بین، خیلی بهتر از چشم های دور بین است. بنابراین انتظار درست و منطقی از عمل لیزیک اینست که با انجام این عمل؛ وابستگی به عینک به میزان قابل توجه ای کاهش یابد؛ در حدی که فرد قادر باشد عمده کارهای روزمره را بدون عینک انجام دهد؛ اما باید در نظر داشته باشیم که  برای انجام کارهایی که به دقت بیشتری نیاز دارند (مانند رانندگی در شب)؛ ممکن است به یک عینک شماره کمی نیاز باشد.

ليزيک عملي اختياري و داوطلبانه است که دقت بسیار بالا و نتایج مطلوب دارد و معایب و خطرات بالقوه خود را نیز داراست. در مجموع، داوطلب مناسب براي انجام اين عمل؛ فردي است با ميزان متناسب نزديک بيني، دوربيني و يا آستيگمابيسم که آگاهانه و با اطلاعات کافي و از همه مهم تر با توقعات واقعي تصميم به انجام اين عمل بگيرد.  

خطرات بالقوه پس از عمل شامل: خيرگي واذيت ناشي از نور(glare)، ديدن هاله يا پخش نور چراغ ها در شب(halos or starburst ) و عفونت قرنيه است. خوشتختانه عوارض تهديد کننده بينائي نظير عفونت فوق العاده نادر است. 

عوارض احتمالی لیزیک چشم

خطرات بالقوه پس از عمل شامل:خشکی چشم، خيرگي واذيت ناشي از نورglare))، ديدن هاله يا پخش نور چراغ ها در شب(halos or starburst  ) (که بمرور زمان و با ادامه روند ترمیم از بین میروند)، مشکلات در ارتباط با فلپ (مثل برش نامنظم آن و یا ایجاد چین و چروک) و عفونت قرنيه است. اغلب بیماران پاسخ خوبی به درمان داده و در مواردی نیز بروز مشکلاتی نه چندان جدی دور از ذهن نیست. خوشتختانه عوارض تهديد کننده بينائي نظير عفونت فوق العاده نادر و کمتر از 0.002% موارد است.

مطالعات نشان داده اند که عوارض لیزیک با افزایش تجربه جراح بطور قابل ملاحظه ای کاهش مییابد که همین موضوع اهمیت انتخاب یک جراح با تجربه را بیش از پیش نشان میدهد.

مهم است که بدانید سلامت عمومی بدن و چشم شما قطعا در بروز عوارض احتمالی موثر خواهد بود. با اینحال حتی در بهترین شرایط سلامتی نیز افراد مختلف پاسخ های مختلفی به جراحی میدهند.

جراحیهای چشم