آیا جراحی آب مروارید باعث خشکی چشم می شود؟

جراحی آب مروارید  و خشکی چشمخشکی چشم پس از جراحی آب مروارید شایع است. دلیل این امر این است که این عمل می تواند لایه اشکی را که سطح چشم شما را روان می کند، مختل کند. جراحی آب مروارید همچنین ممکن است باعث التهاب و آسیب عصب های قرنیه شود که می تواند علائم شما را بدتر کند.

به طور کلی خشکی چشم پس از جراحی آب مروارید موقتی است. با این حال، ممکن است ناراحت کننده باشد، زیرا اغلب باعث علائمی مانند سوزش چشم و تاری دید می شود. علائم خشکی چشم اغلب در هفته اول بدتر می شود و پس از یک ماه پس از جراحی بهبود می یابد. اما اگر خشکی چشم شما ادامه پیدا کرد یا دیدتان تغییر کرد، حتما با چشم پزشکتان در میان بگذارید.

علت خشکی چشم بعد از عمل آب مروارید چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا اغلب پس از جراحی آب مروارید خشکی چشم ایجاد می شود. دلیل اصلی این است که لایه اشک روی چشمان شما وجود دارد. لایه اشک لایه ای از مایع است که سطح چشم شما را می پوشاند. از سه لایه، از جمله یک لایه لیپیدی بیرونی ساخته شده است. لایه لیپیدی باعث ثبات لایه اشکی  می شود. این کار از تبخیر اشک جلوگیری می کند و در نتیجه سطح چشم را صاف و روان نگه می دارد.
جراحی آب مروارید می تواند لایه لیپیدی را نازک تر کند. در نتیجه لایه اشکی ناپایدار می شود و در نتیجه چشم خشک می شود.
خشکی چشم پس از جراحی آب مروارید نیز ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:
    آسیب عصب های قرنیه.  اعصاب قرنیه در تولید اشک نقش دارند. اگر جراحی به عصب قرنیه آسیب برساند، ممکن است منجر به کاهش پلک زدن و تولید اشک و در نتیجه خشکی شود.
    قرار گرفتن در معرض نور. در طول جراحی آب مروارید، جراح شما از میکروسکوپی استفاده می کند که دارای نور روشن است. نور ممکن است سلول های جامی (گابلت) را در چشم شما که مسئول تولید موسین و در نتیجه روانکاری چشم هستند را کاهش دهد.
    التهاب.  التهاب یک پاسخ طبیعی پس از انجام عمل جراحی، از جمله جراحی آب مروارید است. در این مورد، التهاب در چشم شما می تواند تولید اشک را کاهش دهد.
    قطره های دارویی چشم . پس از جراحی، احتمالاً برای درمان درد و تورم باید از قطره های چشمی استفاده کنید. مسکن‌ها، کورتیکواستروئیدها و نگهدارنده‌های موجود در این قطره‌های چشمی ممکن است روند بهبودی را کاهش دهند که می‌تواند خشکی چشم را بدتر کند.

خشکی چشم بعد از عمل آب مروارید چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، خشکی چشم معمولاً در هفته اول پس از جراحی بدتر می شود و معمولاً حدود یک ماه پس از جراحی بهبود می یابد.
علاوه بر این، اگر قبل از جراحی، چشم‌هایتان خشک بود، این عمل می‌تواند علائم شما را بدتر کند. سایر عوامل خطر که ممکن است خطر خشکی چشم را پس از جراحی آب مروارید افزایش دهند عبارتند از:
     سن بالاتر
     داشتن شرایط پزشکی زمینه ای
     استفاده از برخی داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، پس از جراحی

خشکی چشم بعد از عمل آب مروارید چه علائمی دارد؟

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشم های شما اشک کافی تولید نکند. این کار می تواند علائمی مانند:
     چشم درد
     احساس سوزش در چشم
     افزایش حساسیت چشم به باد و نور
     احساس می کنید چیزی در چشم شماست
     تاری دید

آیا درمان های خانگی می تواند به کاهش خشکی چشم کمک کند؟

اگر خشکی خفیف چشم دارید، درمان‌های خانگی ممکن است علائم شما را بهبود بخشد.

درمان های خانگی خشکی چشم

•     اشک مصنوعی.  اشک مصنوعی قطره های چشمی هستند که چشم شما را روان می کنند. می توانید آنها را بدون نسخه در داروخانه تهیه کنید.
  •     عینک آفتابی.  استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل از چشمان شما در برابر آفتاب و باد محافظت می کند که می تواند خشکی چشم را بدتر کند.
  •     بیشتر پلک بزنید.  دفعات بیشتری پلک بزنید، به خصوص زمانی که به صفحه کامپیوتر نگاه می کنید یا در حال مطالعه هستید. این کار می تواند به مرطوب نگه داشتن چشم های شما کمک کند.
  •     مرتب آب بخورید. کم آبی می تواند علائم شما را بدتر کند، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز مهم است.
  •     از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. هوای خشک می تواند باعث خشکی چشم شود. یک مرطوب کننده، که رطوبت هوا را افزایش می دهد، می تواند به کاهش شرایط خشک داخل خانه کمک کند.
  •     مکمل های غذایی. از پزشک در مورد مکمل های خشکی چشم سوال کنید. برخی از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D ممکن است به کاهش التهاب در چشم کمک کنند.

درمان خشکی چشم

اگر بعد از جراحی آب مروارید دچار علائم خشکی چشم شدید، ممکن است به درمان طبی نیاز داشته باشید. بر اساس علائم و سطح خشکی چشم، چشم پزشک ممکن است درمان های زیر را تجویز کند:

•      قطره چشمی سیکلوسپورین.  سیکلوسپورین ممکن است به کاهش التهاب در سطح چشم پس از جراحی آب مروارید کمک کند.
  •      قطره چشمی اشک مصنوعی.  همچنین می تواند به افزایش رطوبت سطح چشم کمک کند. برای موارد خشکی چشم استفاده می شود.
  •      بستن مجرای خروجی اشک. پلاگ های مجرای اشکی در مجرای اشک شما قرار می گیرند تا تخلیه اشک را متوقف کنند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اثربخشی داروهای خشک چشم ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. بنابراین، هنگام شروع مصرف داروهای تجویزی، همچنان باید به اشک مصنوعی ادامه دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از جراحی آب مروارید، معمولاً معاینات منظم با چشم پزشک خواهید داشت. این معاینات به پزشک این امکان را می دهد که پیشرفت شما را زیر نظر داشته باشد و به دنبال علائم عوارض باشد.
در فواصل معاینات منظم، در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، برای مراجعه به چشم پزشک وقت بگیرید:

•      تشدید خشکی چشم
  •      درد شدید
  •      تغییر بینایی
  •      علائم عفونت چشم، مانند قرمزی
  •      احساس خارش شدید یا شن ریزه
  •      تورم در چشم که از بین نمی رود یا بدتر می شود.
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.