لازک LASEK or Laser-Assisted Sub-Epithelial Keratectomy

(آنچه که باید در باره لازک بدانیم)

برای حذف عینک و رهایی از شر عینک روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از روش هایی که مزایای عالی و عوارض کم دارد، عمل جراحی لازک چشم هاست. در این مقاله سعی داریم که به محاسن و معایب این روش لیزری حذف عینک بپردازیم.

با تغییر شکل قرنیه، جراحی لیزر چشم می‌تواند هرگونه خطای انکساری را مانند استفاده از یک عینک یا لنزهای تماسی برطرف کند. تفاوت در این است که جراحی لیزر چشم – لیزیک و لازک یک راه حل دائمی است، بنابراین شما می توانید زندگی با کیفیت بالاتری داشته باشید  و بدون دردسر و محدودیت استفاده از عینک یا لنز تماسی از دید واضح لذت ببرید.

جراحی لازک چشم چیست؟

عمل جراحی لازک یا کراتکتومی زیر اپیتلیال به کمک لیزر، Laser Assisted Subepithelial Keratectomy (LASEK) ترکیبی از بسیاری ازمزایای دو روش از رایج ترین روش های لیزری حذف عینک یعنی لیزیک و پی آر کی را دارد. در عمل لازک، یک لایه بسیار نازک از سلول‌ها از سطح قرنیه (اپیتلیوم) برداشته می‌شود. این کار با استفاده از یک محلول الکل رقیق برای نرم کردن لایه سطحی و سپس با احتیاط تا کردن آن به عقب انجام می شود تا اصلاح بینایی لیزر در سطح قرنیه انجام شود. به این فرآیند لیزر سطحی نیز می‌گویند.
پس از اصلاح سطح قرنیه با لیزر و در نتیجه تغییر شکل قرنیه، لایه سطحی قرنیه به جای اول خودبرگردانده می شود. سپس یک لنز تماسی محافظ روی چشم شما قرار می گیرد تا به کاهش ناراحتی و محافظت از قرنیه در حین بهبودی کمک کند. قرنیه به طور طبیعی طی چند روز بهبود می یابد.

جراحی لازک چشم چه چیزی را درمان می کند؟

جراحی لازک چشم برای درمان میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود.

مزایای جراحی لازک چشم چیست؟

جراحی لازک چندین مزیت دارد:

  •     از عوارض مرتبط با ایجاد و اتصال مجدد فلپ در قرنیه اجتناب می شود
  •     لازک کمتر از لیزیک منجر به خشکی چشم می شود
  •     اکثر بیماران پس از جراحی بدون عوارض به بهبود بینایی استثنایی دست می یابند
  •     بیمارانی که به دلیل نازک بودن قرنیه کاندید لیزیک نیستند، اغلب کاندیدهای خوبی برای لازک هستند.
  •     زمان نقاهت پس از عمل لازک چشم کوتاهتر از زمان بهبودی پس از PRK است
  •     قرنیه ضعیف نمی شود، بنابراین در صورت لزوم می توان لازک را بیش از یک بار انجام داد.

معایب عمل لازک چشم

از معایب جراحی چشم لازک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     زمان بهبود بینایی در مقایسه با عمل جراحی لیزیکطولانی تر است.  در بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی لازک قرار گرفته اند، حداقل  یک یا دو هفته زمان می برد تا عملکرد بینایی خود را بدست آورند که این مدت معادل همان زمان بهبودی در جراحی  پی آر کی چشم  است.  بیماران لیزیک اغلب یک روز پس از جراحی دید خوبی دارند.
  •      جراحی لازک چشم  معمولاً نسبت به عمل لیزیک درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می کند اما درد کمتری نسبت به جراحی  پی آر کی دارد.
  •      بیماران باید حدود سه یا چهار روز پس از جراحی چشم لازک از "لنز تماسی پانسمانی" استفاده کنند تا به عنوان یک لایه محافظ روی قرنیه قرار گیرد تا سطح چشم ترمیم شود. استفاده از این لنز ها  پس از لیزیک دیگر لازم نیست.
  •      بیماران باید قطره های استروئیدی موضعی را برای چند هفته بیشتر از عمل جراحی لیزیک چشم استفاده کنند.

چه کسانی داوطلب مناسبی برای عمل جراحی لازک هستند؟

مشکلات چشم و بینایی شما منحصر به فرد است. بنابراین، ما پس از معاینه کامل و بررسی های لازم مشخص خواهیم کرد که کدام روش جراحی لیزر چشم برای شما و نیازهای خاص شما مناسب تر است. برای تعیین وقت و اطلاع از اینکه آیا کاندید جراحی لازک چشم هستید یا خیر،  می تونید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.

شرایط عمومی داوطلبان جراحی لازک عبارتند از:

فیلم شرایط داوطلبان مناسب برای عمل جراحی لازک

 

 

معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی لازک چشم

قبل از اینکه بتوانید برای جراحی لازک چشم انتخاب شوید، توسط دکتر نادری، تحت معاینه کامل چشم قرار گرفته و به شما در باره محاسن، معایب و شرایط حول و حوش عمل اطلاعات کامل و علمی و مشاوره آگاهانه داده می شود. در این مرکز در مورد سابقه پزشکی از شما پرسیده می شود و یک معاینه کامل چشم انجام می دهند. این بررسی ها ممکن است شامل آزمایش هایی برای اندازه گیری ضخامت قرنیه، عیوب انکساری و فشار چشم شما باشد. برای بررسی سلامت قرنیه و مناسب بودن شرایط قرنیه برای عمل، عکس های رنگی توپوگرافی از قرنیه  گرفته می شود. با چکاندن قطره های باز کننده مردمک، مردمک های شما گشاد می شود تا بتوان به طور دقیق عصب بینایی و شبکیه معاینه شود. سپس فیلم آموزشی مناسب برای شما گذاشته می شود. دکتر نادری و پرسنل مرکز به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهند داد.
این ارزیابی به پزشک کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا شما برای جراحی لازک مناسب هستید یا خیر. اگر مناسب تشخیص داده شوید، می توانید زمان مناسب برای جراحی را هماهنگی کنید.
حدود یک هفته قبل از جراحی لازک چشم، باید از لنزهای تماسی استفده نکنید زیرا لنزها می توانند به طور موقت شکل قرنیه شما را تغییر دهند. همچنین باید از آرایش چشم در روز عمل خودداری کنید.

فیلم "معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی  لازک"

 


 نحوه عمل جراحی لازک چگونه است؟

در این روش به جای برداشتن لایه بسیار نازک سلول های سطح قرنیه  (لایه اپیتلیوم) مانند عمل جراحی چشم PRK ، این لایه را پس از مصرف 20 ثانیه الکل رقیق شده به عقب بر می گردانیم. پس از انجام این کار، اصلاح بینایی با لیزر شروع می‌شود و این لایه نازک دوباره در جای خود قرار می‌گیرد تا بهبود یابد. سلول ها طی شش روز آینده بهبود می یابند و خود را جایگزین می کنند. برای جلوگیری از آسیب به لایه برداشته شده و یا حرکت آن از لنز تماسی پانسمانی استفاده می شود که چند روز بعد و پس از ترمیم اپیتلیوم برداشته می شود.
مطالعات نشان می دهد که این روش نسبت به روش استاندارد اصلاح بینایی لیزری که در آن لایه سلولی برداشته می شود، امکان بهبودی کمی سریعتر را فراهم می کند. همچنین ناراحتی کمتری وجود دارد.

آماده سازی قبل از عمل لازک 

جراحی لازک چشم با بی حسی موضعی انجام می شود. قبل از شروع جراحی، پزشک قطره های چشمی بی حس کننده را در چشم شما می ریزد. همچنین ممکن است به شما داروهایی بدهند تا به آرامش برسید.
هنگامی که چشم های شما بی حس شد، اطراف لک ها با محلول بتادین شستشو و استریل و خشک می شود. 

سپس به آرامی بر روی تخت اتاق عمل لیزر دراز می کشید و وقتی که احساس راحتی کردید، جراح با استفاده از ابزاری پلک های شما را به آرامی باز نگه می دارد. این وسیله (اسپکولوم) تضمین می کند که در حین انجام عمل پلک نزنید. ميکروسکوپ اتاق عمل روبروي صورت شما قرار مي گيرد. در داخل ميکروسکوپ نور قرمز رنگ یا سبز رنگ کوچکي وجود دارد که ابتدا ثابت است و در حين انجام ليزر چشمک زن مي شود. براي افزايش دقت اصلاح بايد مرتبا (بخصوص زماني که صداي جرجر ناشي از ليزر را مي شنويد) به اين نور خيره شويد.

فیلم اماده سازی برای انجام عمل جراحی لازک Refractive Surgery Video

 

انجام عمل جراحی لازک

LASEK eye surgeryجراحی لازک چشم

در لازک، اپيتليوم يعني سطحي ترين لايه قرنيه (بجاي اينکه در ليزيک فلپ با ميکروکراتوم برش داده ميشود) با وسيله اي بنام ترفاين برش داده مي شود. سپس الکل را پنج برابر رقيق کرده و به مدت حدود 20 ثانيه روي سطح قرنيه مي گذاريم. الکل رقيق شده لايه اپيتليوم قرنيه را شل مي کند.

سپس الکل را برداشته و با وسيله مخصوصي لبه هاي فلپ اپيتليوم ( لايه) را بلند کرده و به آرامي آنرا بر روي خودش شبيه فرش لوله مي کنيم. در مرحله بعد با استفاده از ليزر اگسايمر شبيه ليزيک يا PRK بستر قرنيه را تراش داده و اصلاح مي کنيم. سپس فلپ اپيتليوم به جاي اول برگردانده مي شود و براي پيشگيري از لغزيدن و جابجا شدن آن، بر روي چشم لنز تماسي گذاشته مي شود. 

 

فیلم عمل جراحی لازک  LASEK Surgery Video

آیا عمل لازک ایمن است؟

بله، جراحی لازک یک روش کم خطر است، اما مانند هر روش جراحی، خطرات و عوارض جانبی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
حساسیت به نور پس از هر جراحی اصلاح بینایی با لیزر طبیعی است. اعصاب قرنیه چشم شما در حین تراش با لیزر آسیب می بینند و تا زمان ترمیم، درجه ای از حساسیت به نور را تجربه خواهید کرد. حساسیت به نور به علت خشکی چشم نیز می تواند رخ دهد زیرا سطح چشم شما به طور موقت خشک می شود. یکی دیگر از دلایل حساسیت به نور پس از لازک این واقعیت است که دیگر عینک یا لنزهای تماسی که قبلاً از چشم شما محافظت می کردند دیگر وجود ندارند.
نوسان در وضوح بینایی اغلب با حساسیت به نور همراه است.
در طی عمل لازک، لایه اشکی که به طور معمول سطح چشم شما را روان می کند، به طور موقت مختل می شود. این وضعیت می تواند منجر به تغییر در وضوح دید شما در مدت زمان بین پلک زدن شود.
پخش نور یکی دیگر از پدیده هایی است که می تواند پس از جراحی لازک رخ دهد. لیزرها طوری طراحی شده اند که دارای پروفایل های بهینه برای کاهش انحرافات اپتیکی رده بالا هستند. با این حال، بسته به دستگاه مورد استفاده، لیزر همچنان می تواند این انحرافات را ایجاد کند.
خطر دیگری که مانند هر روش جراحی دیگر باید از آن آگاه باشید، عفونت است، . ما تمام تلاش خود را می کنیم تا با درمان چشم شما با آنتی بیوتیک قبل از جراحی لیزر چشم، خطر عفونت را به حداقل برسانیم. ما همچنین دوز مناسبی از آنتی بیوتیک ها را بعد از جراحی تجویز می کنیم. اگر عفونت قرنیه  رخ دهد، در کلینیک ما قابل درمان و کنترل است.
التهاب معمولاً با عفونت رخ می دهد، اما می تواند به طور جداگانه نیز رخ دهد. بسته به درجه التهاب، می‌توانیم آن را به طور محافظه‌کارانه درمان کنیم و به طور مؤثر آن را مدیریت کنیم.
با پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده برای انجام عمل لازک و مدیریت عوارض جانبی، اکثر عوارض جانبی وجود ندارند با کوتاه مدت هستند.

LASIK after care استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیکمراقبت های پس از عمل لازک چشم

پس از اتمام عمل جراحی لنز پانسمانی خاصی بر روی چشم شما گذاشته می شود و شما با چشم باز از تخت عمل پایین می آئید. بیماران جراحی لازک چشم باید حدود سه یا چهار روز پس از عمل از لنز تماسی مخصوص استفاده کنند. این لنز در طی بهبودی سطح چشم، با ایجاد یک لایه محافظ بین پلک ها و سطح چشم شما به عنوان پانسمان عمل می کند. پس از ترميم لبه هاي فلپ اپيتليال، لنز تماسي برداشتن مي شود. معمولا 4 تا 7 روز پس از عمل بينايي در حد مطلوبي بهبود مي يابد.

چند عدد قطره چشمی و یک عدد عینک آفتابی به شما داده می شود. شما نمی توانید بعد از عمل جراحی به تنهایی به خانه برگردید، بنابراین باید یک نفر همراه شما باشد. پس از برگشت به خانه چند ساعت استراحت کنید تا احساس ناراحتی کمتری بکنید. همچنین باید حدود یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید زیرا چشم ها و بینایی شما در طی این مدت نیاز به بهبودی دارد.
چشم پزشکتان تعدادی قطره چشمی به شما می دهد که باید برای هفته های آتی مصرف کنید. قطره های چشمی به جلوگیری از التهاب و عفونت در طول فرآیند بهبود کمک می کند.
شما می توانید بلافاصله پس از جراحی خود ببینید و بینایی شما به مرور زمان بهبود می یابد. بین 4 تا 12 هفته طول می کشد تا بینایی شما به طور کامل تثبیت شود. روز بعد از عمل باید برای کنترل وضیت چشم ها به پزشک مراجعه کنید و چند روز بعد برای برداشتن لنز پانسمانی مجددا مراجعه کنید.

 فیلم مراقبت های بعد از عمل حذف عینک Refractive surgery after care video

دوره بهبودی عمل لازک

یکی از مزایای اصلاح عیوب انکساری با جراحی لیزر این است که، در بیشتر موارد، بهبودی نسبتاً سریع است.  بلافاصله پس ازلازک یا سایر روش های مشابه، بینایی چشم شما شروع به بهبود می کند.  روز بعد از جراحی، جراح چشم  بینایی شما را آزمایش می کند و بررسی می کند که چشمان شما آنطور که باید در حال بهبود است. در بیشتر موارد، شما می توانید یک روز پس از عمل به کار خود برگردید و همچنین رانندگی کنید.
برای چندین هفته یا حتی ماه ها پس از جراحی لازک چشم،  تاری دید یا تغییر دید چشم طبیعی است. همچنین ممکن است چشم های شما خشک باشد، یا در اطراف چراغ ها شاهد نورخیره کننده یا هاله باشید.
به مدت شش ماه یا بیشتر پس از جراحی لیزر، شما می بایست برای معاینه منظم با پزشک چشم خود برای بررسی وضعیت چشمتان برنامه ریزی کنید. در بیشتر موارد، حدود شش ماه پس از جراحی بینایی ثابت و واضح است. اگر بعد از جراحی خشکی چشم یا سایر اختلالات بینایی داشتید،  متوجه می شوید که بیشتر این علائم به مرور زمان از بین رفته  یا خیلی کمتر مشهود هستند.
بعد از شش ماه بعد از جراحی لیزر چشم، اگر هنوز عیب انکساری باقیمانده داشته باشید، ممکن است چشم پزشک مداخله جراحی را برای تنظیم دقیق بینایی شما توصیه کند. 

 

جراحیهای چشم