آب مروارید رسیدهآب مروارید رسیده 

آب مروارید رسیده چیست؟

به کدورت عدسی طبیعی چشم، آب مروارید می گوئیم. منظور از آب مروارید رسیده این است که عدسی طبیعی چشم به حدی کدر شود که بینایی چشم به شدت ضعیف شود و به دلیل تاری دید، فرد قادر به انجام کارهای روزمره خود نباشد.  
در دهه های گذشته تکنولوژی عمل جراحی آب مروارید پیشرفته نبود. برای عمل آب مروارید نیاز به بیهوشی عمومی بود. برای خارج کردن آب مروارید از چشم نیز نیاز به برشی حدود 9 تا 11 میلی متری بود. لذا پس از برداشتن آب مروارید، ترمیم این برش نیاز به بخیه کردن داشت.  از طرفی لنز های داخل چشمی نیز یا موجود نبودند یا اگر موجود بودند، کیفیت بالایی نداشتند. بنابراین در بسیاری از موارد جراحی های آب مروارید، لنز در چشم کار گذاشته نمی شد. در این شرایط برای اصلاح بینایی و جبران قدرت اپتیکی عدسی خارج شده از چشم نیاز به تجویز عینک های ضخیم با قدرتی حدود 12+ دیوپتر بود.
بنابراین از یک طرف نیاز به بیهوشی عمومی و عوارض ناشی از آن بود و از طرف دیگر عمل نتیجه چندان خوبی نداشت و در اکثر موارد توام با عوارض جراحی بود. با این اوضاع به بیمار توصیه می شد که تا زمانی که از نظر میزان بینایی، قادر به انجام فعالیت های روزمره است، برای انجام عمل صبر کند تا اصطلاحاً آب مروارید رسیده شود.

آیا برای جراحی، آب مروارید باید رسیده باشد؟

 امروزه برای انجام عمل  نیاز به بیهوشی عمومی نیست. به علت پیشرفت تکنیک های عمل جراحی، کیفیت عمل ها بسیار بهتر شده است و عوارض جراحی کاهش چشم گیری پیدا کرده است. همچنین به مدد پیشرفت های تکنولوژی طراحی و ساخت لنزهای داخل چشمی و همچنین اختراع فرمول های پیشرفته محاسبه قدرت لنز داخل چشمی، بعد از عمل نیاز به عینک دور نیست. حتی با گذاشتن لنزهای خاصی آستیگماتیسم قبلی بیمار و همچنین پیرچشمی نیز توام با عمل آب مروارید اصلاح می شود.
 لذا نیاز به تاخیر در عمل جراحی آب مروارید نیست. با تاخیر در زمان جراحی  آب مروارید و انتظار برای رسیدن آب مروارید، علاوه بر اینکه بیمار باید ماهها تاری دید و محدودیت های ناشی از آن را تحمل کند، ممکن است در مواردی خطرات دیگری مانند بروز بیماری آب سیاه اتفاق افتد. پس اکنون هر موقع که تاری دید مزاحم فعالیت های روزمره فرد باشد، اقدام به جراحی آب مروارید می شود. حتی در مواردی برای اصلاح عیوب انکساری و یا پیرچشمی، بدون اینکه عدسی دچار آب مروارید شده باشد، در عملی به نام "تعویض لنز شفاف "  برداشته می شود و با لنز شماره مناسب جایگزین می شود تا عیب انکساری چشم برطرف شود.
بنابراین امروزه که جراحی آب مروارید پیشرفت شگرفی داشته و هم تکنولوژی های عمل پیشرفت قابل توجهی کرده اند و هم لنز های داخل چشمی جدیدی با توانایی های خاص اصلاح بینایی طراحی و ساخته اند نه تنها نیازی به رسیدن آب مروارید نیست بلکه گاها بدون اینکه فرد آب مروارید داشته باشد، عدسی طبیعی چشم را برای اصلاح عیوب انکساری و یا اصلاح پیر چشمی خارج کرده و آن را با لنز مناسب جایگزین می کنند.

درمان آب مروارید چیست؟

راه حل دائمی درمان آب مروارید، برداشتن آب مروارید با جراحی است. تا به امروز، هیچ دارو یا قطره چشمی برای درمان آب مروارید وجود ندارد. با این حال، ممکن است در مراحل اولیه، تغییر نسخه عینک به شما کمک کند بینایی بهتری داشته باشید. علت آن این است که آب مروارید می تواند باعث نزدیک بینی شود. با این حال، تنها راه درمان آب مروارید برداشتن عدسی طبیعی با جراحی است. 
 

فیلم جراحی آب مروارید  Cataract Surgery Video

چه زمانی باید جراحی آب مروارید انجام شود؟

اکثر آب مرواریدهای مرتبط با افزایش سن بخشی طبیعی از پیری هستند، بنابراین صرفاً "داشتن" آب مروارید نباید به این معنی باشد که باید آن را حذف کرد. بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید علائم بینانی ندارند. اگر به شما گفته شود که آب مروارید دارید، اما این آب مروارید در فعالیت های روزمره شما تداخلی ایجاد نمی کند یا شما را از داشتن یک زندگی فعال و سازنده باز نمی دارد، ممکن است پزشک به شما بگوید که آب مروارید فعلا تحت نظر باشد. با این حال، اگر در خواندن مشکل دارید، در حین رانندگی نور چراغ ماشین های روبرو پخش می شود یا در انجام فعالیت های عادی زندگی خود مشکل دارید – ممکن است زمان آن رسیده باشد که به جراحی آب مروارید فکر کنید. به طور خلاصه، زمان مناسب برای برداشتن آب مروارید به بیمار و علائم او بستگی دارد. با این حال، اگر فردی در هر دو چشم آب مروارید داشته باشد که هر دوی آنها نیاز به جراحی داشته باشد، این جراحی ها معمولا با فاصله چند روز از هم انجام می شود. جراحی آب مروارید هر دو چشم به طور همزمان توصیه نمی شود زیرا احتمال بروز عوارض در هر دو چشم وجود دارد. نگران کننده ترین عارضه عفونت است.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم