ورم چشم ها بعد از عمل لیزیک و لازک

ورم چشم-ه بعد از عمل لیزیک و لازک Eyelid Swelling After Lasik گرچه لیزیک به سرعت بهبود می یابد، اما یک عمل جراحی محسوب می شود.بعد ازهمه عمل های لیزری حذف عینک (لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) ممکن است پلک ها به درجاتی دچار تورم شوند.  فلپ لیزیک یک خراش یا آسیب کوچک در قرنیه ایجاد می کند که باید بهبود یابد. به دلیل واکنش دفاعی طبیعی خود بدن، پلک ها پس از لیزیک می توانند تورم بیشتری پیدا کنند.
خوشبختانه تورم پلک بعد از لیزیک عمر نسبتا کوتاهی دارد. اغلب نیازی به انجام هیچ کاری نیست جز اینکه منتظر بمانید تا تورم طی چند روز پس از عمل از بین برود. اما کارهای متفاوت وجود دارد که می توانید برای کمک به تسریع رفع تورم انجام دهید. هیچ یک از این کارها خیلی مشکل نیستند. این درمان ها در وهله اول دقیقاً دلیل وجود تورم را هدف قرار می دهند.

تورم چگونه اتفاق می افتد؟

زمانی که مچ پای شما می پیچد، خیلی زود در اطراف مچ پا دچار تورم خواهید شد. اما اینجا دقیقا چه اتفاقی می افتد؟
بدن دارای سیستم پاسخ به آسیب است. صدمات باعث می شود بدن به حالت کنترل و ترمیم برود. اگر خطر عفونت وجود داشته باشد این کاربرای اینکه بدن بتواند با آن مبارزه کند و همچنین برای “ترمیم” آسیب در سریع ترین زمان ممکن، خوب است.ورم چشم ها بعد از عمل لیزیک و لازک

آسیب می تواند منجر به تورم شود.

هنگامی که یک آسیب تشخیص داده می شود، رگ های خونی در بدن ما تعداد زیادی گلبول سفید آزاد می کنند. این سیستم دفاعی ماست. اما همراه این گلبول‌های سفید، مایعات اضافی نیز می‌آیند. این مایع در بافت آسیب دیده جمع می شود.
از برخی جهات، این تورم در واقع ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال، با پیچ خوردگی مچ پا، این تورم مچ پا را تا حدودی تثبیت می کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. اما در حالی که ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد، تورم همچنان می تواند آزاردهنده باشد یا به طور بالقوه بهبود را به تاخیر بیندازد.

در عمل لیزیک تورم چگونه ایجاد می شود؟

به همان اندازه که لیزیک ظریف و دقیق است، اما همچنان باعث “آسیب” به چشم می شود.
در حین لیزیک، یک فلپ لیزیک درست زیر سطح قرنیه ایجاد می شود. این فلپ لیزیک در واقع یک شکاف در لایه سطحی قرنیه یا همان اپیتلیوم ایجاد می کند. خوشبختانه خیلی سریع بهبود می یابد (قسمت عمده آن در 24 ساعت اول بهبود می یابند) اما همچنان یک آسیب به چشم است. به این ترتیب، بدن باید به این آسیب پاسخ دهد.
اطرف قرنیه شما (جایی که لیزیک انجام می شود) قسمت سفید چشم شما یعنی صلبیه و روی آن ملتحمه قرار دارد. ملتحمه یک لایه شل نیمه شفاف با رگ های خونی است. پس از لیزیک، این ملتحمه ممکن است کمی متورم شود.
این ملتحمه به پلک ها متصل است. در واقع قسمت زیرین پلک ملتحمه است. بنابراین، رگ های خونی در پلک ها نیز می توانند به آسیب چشم شما پاسخ دهند و پلک ها می توانند مقداری تورم ایجاد کنند. این مساله یکی از راه های اصلی ایجاد تورم در پلک ها پس از لیزیک است. اما این تنها راه نیست.

نگه دارنده پلک در حین لیزیک

برای جلوگیری از پلک زدن شما در حین عمل لیزیک، یک وسیله کوچک داخل پلک ها قرار می گیرد. این کار پلک ها را از قرنیه دور می کند تا مانع از بسته شدن پلک ها شود.ورم چشم ها بعد از عمل لیزیک و لازک
با این حال، برای برخی از افراد این نگهدارنده پلک می تواند پلک ها را فشار دهد. (اگر به طور عمدی یا ناخواسته نگهدارنده پلک را فشار دهد، این اتفاق می افتد). اگر نگهدارنده پلک بیش از حد پلک ها را فشار دهد، باعث آسیب کمی در داخل پلک می شود. این به نوبه خود می تواند منجر به تورم اضافی پلک ها شود.

برای کنترل تورم چه کاری می توانید انجام دهید؟

خوشبختانه در جراحی لیزیک، اگر تورم اضافی پلک‌ها داشته باشید، معمولاً مدت زیادی طول نمی‌کشد. همانطور که گفته شد، خراش بعد از لیزیک به سرعت در 24 ساعت اول بهبود می یابد. بعد از آن چشم آرام می شود و دیگر مجبور نیست به هیچ آسیبی پاسخ دهد.
بنابراین، این احتمال وجود دارد که شما واقعاً نیازی به انجام کار اضافی برای خلاص شدن از شر ورم پلک نداشته باشید. اغلب به محض اینکه از مدتی بگذرد، ورم به سرعت و خود به خود برطرف می شود.
اما چند کار وجود دارد که می توانید در کوتاه مدت برای کمک به تورم پلک انجام دهید:
  • به مصرف داروهای خود ادامه دهید. پس از لیزیک، از قطره های چشمی استروئیدی برای کمک به کاهش و کنترل التهاب استفاده می شود. این داروها به کاهش تورم کمک می کند.
  •  استفاده از اشک مصنوعی. در حالی که ممکن است استفاده از اشک برای کاهش تورم غیر منطقی به نظر برسد، اشک مصنوعی به شستن هرگونه التهاب انباشته شده در سطح چشم کمک می کند و همچنین یک محیط حمایتی برای بهبودی برای جلوگیری از ایجاد هر گونه التهاب جدید فراهم می کند.
  •  یک داروی ضد التهاب غیر استیروئیدی مانند ایبوپروفن مصرف کنید. این نوع خاص از دارو می تواند به کاهش تورم در هر جایی از جمله پلک ها کمک کند.
  • چشم را خنک کنید. چگونه می توانیم از نشت گلبول های سفید و مایع رگ های خونی جلوگیری کنیم؟ ما می توانیم رگ های خونی را سرد کنیم و باعث انقباض آنها شویم.
  • برای هر آسیب دیگری چه می کنید؟ – برای کاهش تورم، کیسه یخ را روی آسیب قرار می دهید. شما می توانید این کار را پس از جراحی لیزیک انجام دهید، اما قرار دادن هر چیز اضافی روی چشم ها در چند روز و هفته اول پس از لیزیک ایده خوبی نیست. این کار می تواند باعث مالش چشم ها و خطر جابجایی فلپ لیزیک شود.
  •  پس در عوض چه کاری می توانید انجام دهید؟ اشک مصنوعی خود را در یخچال نگه دارید! بنابراین، هر بار که قطره چشمی در چشم می‌ریزید، چشم‌ها را خنک می‌کنید.

 درمان التهاب و خشکی چشم پس از لیزیک

ورم چشم-ه بعد از عمل لیزیک و لازک Eyelid Swelling After Lasikهنگامی که اپیتلیوم شما بهبود یافت، همچنان می تواند به درجاتی التهاب اضافی روی سطح چشم ادامه داشته باشد. این التهاب ناشی از خشکی چشم است.
هنگامی که چشم خشک می شود، اپیتلیوم روی سطح چشم نیز می تواند خشک شود. این باعث آسیب های ریز به این اپیتلیوم می شود. باز هم، با صدمات، التهاب و پتانسیل برخی از تورم همراه است.
پس از لیزیک، چشم در کوتاه مدت بیشتر مستعد خشکی چشم است. در سرتاسر قرنیه اعصاب ریز وجود دارند که وقتی چشم خشک است حس می کنند و سیگنال تولید اشک بیشتر را می دهند. این اعصاب در طول لیزیک با ایجاد فلپ لیزیک دچار اختلال می شوند. تا زمانی که این اعصاب بازسازی شوند، چشم می تواند بیش از حد معمول خشک شود.
بنابراین از آنجایی که چشم در حال بهبودی از لیزیک است، ادامه درمان خشکی چشم با استفاده مکرر از اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده مهم است. با تحت کنترل نگه داشتن این خشکی چشم و التهاب، می توانید تورم پلک را کاهش دهید و همچنین به چشم ها احساس راحتی بیشتری بدهید و دید خود را شفاف کنید.

خلاصه

تورم پلک بعد از لیزیک صرفاً پاسخی به خراش روی قرنیه است که لیزیک ایجاد کرده است. از آنجا که این خراش به سرعت بهبود می یابد، این تورم پلک نیز می تواند خیلی سریع برطرف شود. هیچ درمان اضافی لازم نیست، اما چند مرحله ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به رفع سریع این تورم انجام دهید.
 
 

 

جراحیهای چشم