بهترین روش اصلاح تاری دید بعد از جراحی آب مروارید

(راه های اصلاح نمره باقیمانده چشم بعد از جراحی آب مروارید)

بهترین بینایی بعد از جراحی آب مروارید Tuning Vision After Cataract Surgeryهمه گزینه ها برای تنظیم دقیق بینایی پس از جراحی آب مروارید

همه افراد بعد از جراحی آب مروارید بینایی 20/20 کاملی ندارند. برخی از افراد پس از جراحی آب مروارید مقداری نمره چشم باقی مانده خواهند داشت. به همان اندازه که همه ما دوست داریم، جراحی آب مروارید 100٪ دقیق نیست.
اکنون، اصلاح این نمره باقیمانده با یک عینک نسبتاً آسان است. این راهی است که بیشتر افراد پس از جراحی آب مروارید برای تنظیم دقیق و تیزتر بینایی خود می روند.
اما اگر برای خلاص شدن از شر عینک، جراحی آب مروارید انجام داده باشید، این مسیر عالی نیست. زدن یک عینک برای داشتن واضح ترین دید، خوش طعم ترین گزینه نیست.
خوشبختانه، راه‌هایی برای تنظیم دقیق بینایی پس از جراحی آب مروارید وجود دارد. رایج ترین روش، جراحی چشم با لیزر مانند  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی است. با این حال، گزینه های دیگر شامل چرخش محور لنز در لنز های اصلاح کننده آستیگماتیسم (توریک) یا تعویض  لنز داخل چشم است. حتی لنزهای ویژه ای نیز برای تنظیم دقیق بعد از جراحی طراحی شده اند!
بنابراین بیایید در مورد روش ها و زمانی که بهترین راه برای تنظیم دقیق بینایی شما پس از جراحی آب مروارید است، مروری داشته باشیم.

جراحی چشم با لیزر

بهترین بینایی بعد از جراحی آب مروارید Tuning Vision After Cataract Surgeryاصلاح با لیزیک  یا PRK رایج ترین روش جراحی برای اصلاح شماره چشم باقی مانده پس از جراحی آب مروارید است. و دلیل آن هم این است که  واقعاً موفقیت خوبی دارد!
با استفاده از لیزر، انحنای قرنیه (قسمت شفاف جلویی چشم) تغییر داده می شود تا نمره باقیمانده چشم اصلاح شود و نور بر روی شبکیه متمرکز شود.
در عمل جراحی لیزیک یا فمتولیزیک ابتدا یک فلپ در قرنیه ایجاد می شود و سپس بستر زیرین آن با لیزر تراش خورده و اصلاح می شود. بنابراین زمان بهبودی سریع و حدود یک روزه است.  PRK به طور مستقیم سطح چشم را درمان می کند و با بهبودی سطح، زمان بهبودی طولانی تری و در  حدود یک هفته دارد. 
قبل از اصلاح با عمل لیزیک یا سایر روش ها، معمولاً مدت زمان مشخصی  برای تثبیت نمره چشم یعنی حدود سه ماه بعد از عمل آب مروارید لازم است.  از آنجایی که این عمل ها بر روی قرنیه انجام می شود، به هیچ وجه با لنز مصنوعی جدیدی که در جراحی آب مروارید داخل چشم قرار داده شده تداخلی ایجاد نمی کند.

معایب جراحی چشم با لیزر

عیب جراحی لیزر چشم این است که یک بار دیگر باید برای انجام آن هزینه کرد. اگر با یک جراح که جراحی لیزر چشم را نیز انجام می دهد، عمل آب مروارید انجام داده اید، می تواند این عمل را هم برای شما انجام دهد.
به غیر از هزینه جراحی لیزر چشم، دومین عیب بزرگ، خشکی چشم است. در کوتاه مدت پس از لیزیک یا PRK، میزان خشکی چشم افزایش یافته و برای درمان نیاز به استفاده از قطره های اشک مصنوعی خواهید داشت. اگر از قبل خشکی چشم قابل توجهی داشته باشید، جراح ممکن است این عمل را تا زمانی که خشکی چشم درمان و تحت کنترل قرار گیرد به تعویق بیاندازد.
جراحی چشم با لیزر برای چه کسی مناسب است؟
عمل لیزر چشم تقریباً برای هر کسی خوب است. در بعضی افراد قبل از عمل آب مروارید تصمیم گیری می شود که اصلاح بینایی در دو مرحله انجام شود. ابتدا توسط جراحی آب مروارید با استفاده از لنز های خاص مثل لنز های چندکانونی تا جاییکه مقدور است عیب انکساری همراه آب مروارید بیمار اصلاح می شود. در مرحله بعدی باقیمانده شماره چشم با لیزر اصلاح خواهد شد. با این حال، برای افرادی که خشکی چشم غیرقابل کنترل یا قرنیه غیر طبیعی یا نامنظم دارند، مناسب نخواهد بود.

لنز های قابل تنظیم نور

کاشت این لنز ها  فقط برای درصد کمی از افراد در نظر گرفته می شود.  قبل از اینکه آب مروارید برداشته شود، تصمیم گرفته می شود که از این لنز استفاده شود تا بتوان در آینده اگر لازم بود، باقیمانده نمره چشم را اصلاح کرد. بیشتر لنزهای مصنوعی قدرت اپتیکی مشخصی دارند.  این قدرت لنز نمی تواند تغییر کند. پس از اینکه لنز در داخل چشم قرار گرفت، شماره لنز قابل تغییر نیست. اما یک لنز ویژه وجود دارد که می توان قدرت آن را پس از جراحی آب مروارید تنظیم کرد. این لنز،  لنز قابل تنظیم با نور نامیده می شود.
این لنز در حین جراحی آب مروارید مانند هر لنز معمولی دیگری در چشم قرار می گیرد. اما نکته متفاوت در مورد این لنز تغییر شکل آن در پاسخ به نور UV است. تقریباً 2 تا 3 هفته پس از جراحی آب مروارید، جراح نور UV را به روش صحیح برای تغییر شکل لنز اعمال می کند تا هرگونه خطای انکساری باقی مانده را اصلاح کند. این کار اجازه می دهد تا شماره چشم صفر و بینایی تا حد ممکن کامل باشد.

معایب لنز های قابل تنظیم با نور

مشکل نور ماوراء بنفش این است که همه جا مخصوصاً در فضای باز و همچنین در داخل خانه نیز وجود دارد. برای جلوگیری از پاسخ دادن لنز به نور UV محیط، باید هم در فضای باز و هم در داخل خانه، تا زمانی که تمام مراحل درمان لنز به پایان برسد، از عینک های مخصوص مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد.
همچنین ممکن است یک جلسه اشعه تراپی روی این لنز کافی نباشد. برای بهینه سازی کامل این لنز ممکن است 3 تا 5 جلسه طول بکشد. این بدان معنی است که تا زمانی که شماره لنز به شماره ایده آل برسد باید چند جلسه به چشم پزشکتان مراجعه کنید.
به طور کلی، برای به دست آوردن بهترین دید ممکن با این لنز، باید مقداری صبوری کنید.

بهترین بینایی بعد از جراحی آب مروارید Tuning Vision After Cataract Surgeryلنز قابل تنظیم با نور برای چه کسی مناسب است؟

 تنظیم دقیق دید با لنز قابل تنظیم با نور برای کسانی که  این لنز را دریافت می کنند، یک انتخاب است. اما ویژگی اصلی این لنز قابلیت تنظیم بعدی است.
لنز قابل تنظیم با نور برای کسانی که ممکن است با جراحی آب مروارید انتخاب شماره لنز دقت کمتری داشته باشند، عالی است. این افراد شامل کسانی می شود که قبلاً عمل های قرنیه مانند لیزیک یا RK انجام داده اند. همچنین برای کسانی که می‌خواهند دیدشان را با روش مونوویژن تصحیح کنند، می‌تواند عالی باشد تا تمرکز را دقیقاً در جایی که باید باشد به دست آورند.

چرخاندن لنز مصنوعی داخل چشم

در حین جراحی آب مروارید می توان از لنزهای مخصوصی به نام لنزهای توریک برای اصلاح آستیگماتیسم استفاده کرد. این لنزها دارای قدرت تصحیح آستیگماتیسم و همچنین نشانگر چرخاندن لنز و ردیف کردن آن با جهت آستیگماتیسم هستند.

گاهی اوقات ممکن است پس از جراحی آب مروارید، آستیگماتیسم اضافی داشته باشید، تنها چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید چرخاندن عدسی در داخل چشم است.اصلاح آستیگماتیسم چندان پیچیده نیست. بر خلاف نزدیک بینی ساده یا دوربینی که فقط به «قدرت لنز» برای اصلاح نیاز دارد، آستیگماتیسم به «قدرت لنز» در یک «جهت» خاص نیاز دارد.

اما یکی از مسائلی که می تواند در اوایل جراحی آب مروارید رخ دهد این است که این لنزها می توانند از موقعیت خود چرخیده و خارج شوند. همانطور که این لنزها  از موقعیت خود می چرخند، آستیگماتیسم کمتر و کمتری را اصلاح می کنند و شما را با آستیگماتیسم باقیمانده مواجه می کنند.
پس راه حل این است که این لنزها را به موقعیت صحیح برگردانید. این کار از نیاز به هرگونه جراحی لیزر چشم جلوگیری می کند و می تواند به تنظیم سریعتر بینایی کمک کند.

جنبه های منفی چرخاندن لنز مصنوعی داخل چشم

زمانی که این کار بلافاصله پس از جراحی اولیه آب مروارید انجام شود، به غیر از انجام یک عمل اضافی دیگر، جنبه منفی زیادی ندارد. اگر چرخاندن عدسی توریک بتواند آستیگماتیسم باقیمانده را برطرف کند، می تواند راه خوبی برای تنظیم دقیق بینایی باشد. پس از گذشت یک ماه یا بیشتر بعد از جراحی آب مروارید این کار کمی چالش برانگیزتر می شود. کپسول عدسی طبیعی چشم که لنز مصنوعی جدید را نگه می‌دارد، شروع به "چسبیدن" اطراف لنز جدید می‌کند و آزاد کردن لنز برای چرخش را دشوارتر می‌کند.

چرخاندن لنز مصنوعی داخل چشم در چه مواردی بهتر است؟

اگر جراح مشکوک باشد که لنز توریک مدت کوتاهی پس از جراحی چرخیده است، مردمک با استفاده از قطره های گشاد کننده مردمک باز می شود تا جراح بتواند موقعیت لنز را بررسی کند. این اطلاعات اغلب به یک محاسبه کننده آنلاین لنز داده می شود تا مشخص شود آیا چرخش لنز می تواند این آستیگماتیسم را برطرف کند یا خیر.
با این حال، اگر نزدیک بینی یا دوربینی نیز وجود داشته باشد، ممکن است صرفاً چرخش لنز برای اصلاح بینایی کافی نباشد و به جای آن جراحی لیزر چشم در نظر گرفته شود.

تعویض لنز مصنوعی داخل چشمی

گاهی اوقات قدرت لنزی که موقع جراحی آب مروارید کار گذاشته می شود می تواند به اندازه ای اشتباه باشد، که مقدار قابل توجهی از نمره چشم بماند. در این موارد می توان عدسی مصنوعی را برداشت و با لنز دیگری با قدرت متفاوت جایگزین کرد.

جنبه های منفی تعویض لنز مصنوعی داخل چشمی

مشابه چرخاندن لنز مصنوعی، این کار به عمل دیگری نیاز دارد و مشابه چرخاندن لنز مصنوعی، بهتر است در اوایل کار انجام شود.مشابه هنگام چرخاندن لنز مصنوعی، لنز باید قبل از برداشتن آن از کپسول آزاد شود. این کار می تواند با گذشت زمان چالش برانگیزتر شود زیرا  کپسول عدسی به لنز جدید چسبندگی پیدا می کند.

تعویض لنز مصنوعی داخل چشمی در چه مواردی توصیه می شود؟

از آنجایی که تعویض لنز مصنوعی می تواند یک عمل جراحی مشکل باشد، به طور کلی به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. بسیاری از جراحان هنوز ترجیح می دهند که با استفاده از لیزر بینایی چشم را اصلاح کنند. اما اگر لیزیک یا PRK گزینه‌ای مناسب نباشد، و یا شماره چشم خیلی اشتباه باشد، جایگزینی لنز برای تنظیم دقیق بینایی انجام می‌شود. همچنین اگر کسی نتواند لنز مصنوعی چند کانونی خود را تحمل کند، این کار می تواند انجام شود.
مانند چرخاندن لنز، تمام داده‌های مربوط به چشم و شماره چشم به محاسبه کننده آنلاین داده می‌شوند تا مشخص شود کدام قدرت لنز به درستی دید را اصلاح می‌کند.

خلاصه

حتی اگر بینایی که بعد از جراحی آب مروارید دارید کامل نباشد، در بیشتر موارد می‌توان شماره باقی‌مانده را اصلاح کرد. این کار معمولاً از طریق یک عمل جراحی لیزری چشم مانند لیزیک یا PRK انجام می شود. اما روش‌های دیگری نیز وجود دارد (حتی با لنزهایی که برای این منظور طراحی شده‌اند) تا بینایی را به طور کامل اصلاح کند.

   
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 
 
 
 

 

جراحیهای چشم