تا چه مدت پس از جراحی آب مروارید می توانید خم شوید؟

خم شدن بعد از جراحی آب مروارید Bend Over After Cataract Surgeryتا زمانی که کسی به شما بگوید که نباید خم شوید، متوجه نمی شوید که چقدر در طول روز خم می شوید. پس از آن، به معنای واقعی کلمه متوجه می‌شوید که در طی یک روز، چقدر خودمان را برای برداشتن یک شی یا بستن بند کفش‌هایمان خم می‌کنیم.
اما پس از جراحی آب مروارید، جراح دقیقاً به شما می گوید: از خم شدن خودداری کنید. برای این تصمیم دلیل بسیار خوبی وجود دارد. خم شدن می تواند در بهبودی پس از جراحی آب مروارید اختلال ایجاد کند.
مهم است که در هفته اول و گاهی هفته دوم پس از جراحی آب مروارید از خم شدن مانند رکوع و سجود خودداری کنید. خم شدن می تواند باعث نوسان فشار داخل چشم شود. این کاربه طور بالقوه می تواند باعث نشت از محل برش آب مروارید و افزایش خطر عفونت شود.
پس از گذشت هفته های اولیه، برش کوچک آب مروارید به طور قابل توجهی بهبود یافته است و خم شدن دیگر خطر قابل توجهی ایجاد نمی کند.

برش های جراحی آب مروارید

جراحی آب مروارید یک عمل بسیار کوتاه است.  نه تنها این عمل کوتاه مدت است، بلکه جراحی آب مروارید می تواند نتایج بینایی بسیار شگفت انگیزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی دستیابی به هر دوی این اهداف استفاده از برش های بسیار کوچک است.
طول این برش ها کمتر از 3 میلی متر است و همچنین بدون بخیه و به خودی خود بسته می شوند. اما این بدان معنا نیست که به هیچ وجه این برش ها نمی توانند نشت کنند.
این برش ها با فشار طبیعی چشم بسته می شوند. اما اگر فشار از محدوده طبیعی منحرف شود، این برش ها می توانند شروع به اعوجاج و نشت کنند. یعنی تا زمانی که این برش ها ترمیم نشوند، کاملاً  ایمن نمی شوند. این فرآیند تقریباً یک تا دو هفته طول می کشد.

اگر این برش ها نشت کنند چه اتفاقی می افتد؟

عوارض وخیم در جراحی آب مروارید بسیار نادر است.  یکی از ترسناک ترین عوارض بعد از جراحی آب مروارید عفونت است. در حالی که خوشبختانه عفونت ها نادر هستند (در کمتر از 0.02٪ از تمام جراحی های آب مروارید اتفاق می افتد)، عفونت های شدید می توانند منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی شوند. در اینجا پیشگیری بهترین راهکار است.
جراحی آب مروارید در محیطی استریل با استفاده از تکنیک و تجهیزات استریل انجام می شود. ضد عفونی کننده بتادین برای از بین بردن هر گونه باکتری روی چشم یا اطراف آن استفاده می شود. اما هنگامی که به خانه می روید، چشم دوباره وارد دنیای عادی ما می شود  که حاوی باکتری است. برای جلوگیری از ورود باکتری ها به چشم باید از  ورود آب به چشم پس از جراحی آب مروارید پیشگیری شود. اما اگر باکتری‌هایی به چشم راه پیدا کنند و برش آب مروارید نشت داشته باشد، نگرانی این است که این باکتری‌ها بتوانند از طریق این برش نشت‌دار وارد چشم شده و عفونت شدیدی ایجاد کنند.
بنابراین بعد از جراحی آب مروارید هدف جلوگیری از نوسانات فشار داخل چشم، جلوگیری از نشت مایع از برش است. اجتناب از خم شدن مانند رکوع و سجده تا زمان بهبودی برش بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه پیامد ناخواسته مانند عفونت پس از جراحی آب مروارید است.
به این دلیل خم شدن اهمیت پیدا می کند. خم شدن باعث افزایش فشار داخل چشم می شود. بازگشت به حالت ایستاده باعث کاهش مجدد فشار می شود.
برای یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید تا بهبودی بیشتر برش باید از نوسان فشار داخل چشم اجتناب کنیم. در نتیجه، اجتناب از خم شدن در یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید ضروری است.

روش های اجتناب از خم شدن

خم شدن بعد از جراحی آب مروارید Bend Over After Cataract Surgeryگاهی اوقات برای برداشتن چیزی از روی زمین یا انجام کاری مثل بستن بند کفشمان باید خم شویم. اما راه هایی برای اجتناب از خم شدن برای رسیدن به آن جسم وجود دارد.
  •      چمباتمه زدن. به جای خم شدن، می توانید با چمباتمه زدن تمام بدن خود را تا سطح جسم پایین بیاورید. این کارمی تواند برای برداشتن چیزی از کابینت یا قفسه های  پایین عالی باشد. با این حال، برای چمباتمه زدن باید بدن ورزیده باشد. چمباتمه زدن مخصوصاً اگر به طور منظم این کار را انجام ندهید نیاز به صرف انرژی زیادی دارد.  افزایش فعالیت بدنی یکی دیگر از مواردی است که پس از جراحی آب مروارید باید از آن اجتناب کرد. پس بیایید راه حل های دیگری را بررسی کنیم.
  •      یک راه عالی برای رسیدن به اشیاء روی زمین، به جای خم شدن، برداشتن اشیاء از روی زمین با استفاده از یک چنگک است. این کار برای اشیاء گشاد سبک مانند لباس یا برای اشیاء کوچک مانند کنترل از راه دور که  روی مبل افتاده است عالی است. همچنین می توان از آن برای کارهای کوچک مانند بیرون کشیدن کشوی پایینی در کمد استفاده کرد.
  • در وهله اول از گذاشتن اشیا روی زمین خودداری کنید. پیشنهاد بسیار ساده است اما در عمل نیاز به فکر فعال دارد. وقتی مواد غذایی را از ماشین وارد خانه می‌کنید (البته مطمئن شوید که کیسه‌ها به اندازه‌ای سنگین نیستند که به شما فشار بیاورند)، مواد غذایی را روی میز آشپزخانه قرار دهید تا روی زمین.
  •     برای رسیدن به پاها به منظور پوشیدن یا درآوردن کفش یا شستن پاها، به دفعات در طول روز خم می شویم. اما این کارها را می توان بدون خم شدن انجام داد.
  •          به‌جای بستن بند کفش، از کفش بدون بند استفاده کنید. می توانید کفش های خود را در حالت ایستاده یا نشسته بپوشید و درآورید. نیازی به خم شدن نیست.
  •          شستن پاها به راحتی قابل انجام است. با بلند کردن پاهای خود روی صندلی دوش، می توانید بدون خم شدن به پاهای خود برسید و حمام کنید.

خلاصه

اگرچه تلاش برای جلوگیری از خم شدن ممکن است آزاردهنده و غیرممکن به نظر برسد، اما دلیل خوبی برای این کار داریم. خم شدن باعث نوسانات اضافی فشار داخل چشم می شود و می تواند باعث نشت از برش آب مروارید شود. این کارمی تواند خطر ابتلا به عفونت در چشم را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که تا یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید از خم شدن خودداری کنید.
 
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم