دستورات و مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه

  1. دستورات و مراقبت های بعد از عمل پیوند قرنیه پس از به هوش آمدن کامل ابتدا کمی مایعات بخورید و سپس در صورت تحمل می توانید غذا بخورید. پرهیز غذائی خاصی ندارید و رژیم غذائی بخصوصی توصیه نمی شود.
  2. پس از عمل جراحي به پشت بخوابيد و از خوابيدن به سمت چشمي كه عمل شده و يا به طرف شكم خودداري كنيد.
  3. آرام باشيد و از سرفه و عطسه كردن و زورزدن و مالش و دست زدن به چشمها خودداري كنيد.
  4. چند ساعت بعد از عمل جراحي  مرخص خواهيد شد. هنگام مرخص شدن نسخه داروئي خود را تهيه كنيد و قطره هاي چشمي را به طوري كه آموزش مي بينيد استفاده كنيد. در مراجعات بعدي داروهايتان را همراه خود بیاوريد.
  5. به طور معمول ازقطره چشمی کورتون (بتامتازون یا پردنیزولون) هر ۴ساعت و از قطره چشمی کلرامفنیکل  نیز هر ۴ساعت استفاده کنید.
  6. درد بعد از عمل را مي توان با مصرف استامينوفن كاهش داد. در صورت از بين نرفتن درد به پزشك اطلاع دهيد زيرا ممكن است به دليل افزايش فشار داخل چشم باشد.
  7. در صورت تجویز از قرص استازولامید (برای پایین آوردن فشار چشم) هر ۶ تا ۸ ساعت استفاده کنید.
  8. شب‌ها كه به بستر مي‌رويد نياز به ريختن قطره نيست.
  9. بين دو قطره حداقل ۵ الی ۱۰ دقيقه فاصله بگذاريد.
  10. ازخم شدن سر تا زير كمر و سجده نمودن خود داری کنید. به مدت ۳ تا ۴هفته در هنگام نمازخواندن به سجده نرويد بلكه مهر را به پيشاني خود بگذاريد.
  11. در موقع خوابیدن؛ روي چشم  يك محافظ (شیلد) گذاشته  شود و به وسيله چسب ضد حساسيت چسبانده شود.
  12. محافظ تا مدت ۳ الی ۴ هفته پس از عمل جراحي هنگام خواب روي چشم شما باشد و در طول روز از عينك آفتابي استفاده كنيد تا چشم شما كمتر اذيت شود؛ زیرا چشم عمل شده نسبت به نور خورشيد حساس است.
  13. افزايش اشك ریزش بعداز عمل طبيعي است. همينطور مقادير كم ترشحات در هنگام بيدار شدن از خواب که باعث می شود مژه ها به هم بچسبد. اين ترشحات را مي توانيد با  دستمال تمیز پاک کنید.
  14. روز بعد از عمل جراحي باید برای معاینه به مطب مراجعه کنید و تا بهبود كامل لازم است كه چندين بار معاينه شوید.
  15. كاهش ناگهاني بينائي را بايد به پزشك اطلاع دهيد.
  16. از شستشو و استحمام چشمها تا یک هفته اجتناب کنید و بعد از آنكه به شما اجازه استحمام داده شد از ورود آب به داخل چشم به مدت ۳ تا ۴ هفته خودداري كنيد. در موقع استحمام از مالش چشم ها جداُ بپرهیزید.
  17. از استفاده از مواد آرايشي براي آرایش چشم و اطراف آن تا چند هفته خود داری کنید و پس از آن نیز با مجوز پزشک معالج آرایش کنید.
  18. ديد شما بلافاصله بعد ازعمل كامل نیست ولي به‌تدريج بهتر خواهد‌شد و بعد از چند‌ ماه اگر لازم باشد، نسخه عينكي براي كارهاي دقيق  تجويز خواهد شد.
  19. بعلت نداشتن بینائی کافی رانندگي ممنوع است.
  20. ورزش و فعاليتهاي سنگين و بلندكردن اجسام سنگين تا یک سال ممنوع است و پس از آن نیز با پزشکتان در مورد فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین مشورت کنید.
  21. توجه داشته باشيد كه كيفيت بینائی بعد از عمل بستگي به وضعيت شبكيه ، سلامت عصب بینائی و سلامت سایر قسمت های چشم دارد که تدریجا  كامل مي‌شود.
  22. از ماه سوم به بعد که تدریجا زخم ترمیم می شود، بصورت انتخابی بعضی از بخیه ها برداشته می شوند تا آستیگماتیسم کمتر شده و بینائی بهتر شود. و اگر لازم باشد، نسخه عينكي براي كارهاي دقيق  تجويز خواهد شد.

فیلم نحوه درست مصرف قطره های چشمی Eye drops Video

در صورت بروز علائم زير با پزشك تماس بگیرید  (هشدار!)

  1. کاهش بینائی نسبت به روز های قبل
  2. درد چشم و اطراف آن كه با مسكن تجويز شده برطرف نشود.
  3. افزايش قرمزي ،تورم و ترشح چشمها
  4. شروع ناگهاني درد بالاي كاسه چشم «ناحيه ابروها» و سردرد مداوم
  5. مشاهده هاله رنگي اطراف چراغها
  6.  احساس ترس و ناراحتی از نور ( فوتوفوبی) 
  7. احساس جسم خارجی در چشم ( که ممکن است بعلت شل شدن یا باز شدن بخیه باشد و در صورت عدم برداشت بخیه احتمال رد پیوند افزایش می یابد.) .

جراحیهای چشم