کوهنوردی بعد از لازک، لیزیک و فمتولیزیک

Mountain climbing after LASIKکوهنورد ی به نام "اد ویستر" می گوید: «بالا رفتن از کوه اختیاری است، اما پایین آمدن از آن اجباری است>>.  همه ما این قدرت را داریم که زندگیمان را تغییر دهیم.  انتخاب برای پایان دادن به وابستگی به عینک و یا لنز تماسی می تواند آزادی مورد نیاز برای دنبال کردن ماجراهای جدید را به ارمغان بیاورد. میلیون ها نفر سالانه انتخاب می کنند که با انجام عمل های لیزری حذف عینک  ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) از وابستگس به عینک یا لنز های تماسی رهایی یابند.

آیا عمل های حذف عینک برای ورزشکاران انتخاب مناسبی است؟

انجام جراحی های حذف عینک  برای کاهش یا از بین بردن وابستگی به عینک و لنزهای تماسی ("جراحی انکساری") از دهه 1980 در مقیاس وسیع انجام شده است. در طول این مدت، یکی از انگیزه‌های محبوب برای افراد برای مراجعه جهت جراحی انکساری، توانایی انجام فعالیت‌های ورزشی بدون محدودیت عینک یا لنزهای تماسی است.

 همه ما شاهد رویدادهای ورزشی بوده ایم که در آن یک ورزشکار دیوانه وار در حال جستجوی لنز تماسی گم شده اش است در حالی که ورزش افراد اطراف او جریان دارد. بنابراین جای تعجب نیست که ورزشکاران آماتور و حرفه ای به یکی از مشتاق ترین گروه های داوطلب جراحی انکساری تبدیل شده اند. شاید بیش از ورزشکاران سنتی ورزش های تیمی، افرادی که فعالیت هایشان شامل شرایط محیطی شدید است، دریافته اند که جراحی انکساری می تواند تلاش های آنها را موفق تر و ایمن تر کند. نمونه بارز کوهنوردی در ارتفاعات بالا است. این افراد به طور معمول با برخی از استرس‌زاترین شرایط محیطی از جمله برف، یخ، بادهای زوزه‌آمیز و سرمای شدید مواجه می‌شوند. استفاده از عینک یا لنزهای تماسی در این شرایط شدید نه تنها می تواند عملکرد کوهنورد را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه امنیت آنها را نیز تهدید جدی می کند. جای تعجب نیست که کوهنوردان و صخره نوردان در ارتفاعات به برخی از اولین داوطلبان جراحی انکساری تبدیل شدند.

آیا هر نوع عمل حذف عینک برای کوهنوردان مناسب است؟

کراتوتومی رادیال (RK) اولین عمل جراحی انکساری بود که از اواخر دهه 1980 شروع به محبوبیت کرد. این روش شامل برش هایی بود که به طور خاص برای تضعیف قدرت قرنیه و در نتیجه تغییر شکل قرنیه به منظور کاهش نزدیک بینی طراحی شده بودند. با این حال، چشم پزشکان در اوایل دهه 1990، دریافتند که این تأثیرات را می‌توان بیش از حد مورد انتظار اثرگذار باشد و گاهی اوقات به طور قابل توجهی فرد در نهایت دوربین شود. این پدیده در نتیجه رویدادهای ناگوار کوه اورست در ماه می 1996 به خوبی منتشر شد. یکی از کوهنوردان که سابقه عمل RK داشت، در هنگام تلاش برای صعود به قله به شدت دوربین شد و دچار تغییرات چشمگیری در دید شد. تحقیقات بعدی نشان داد که چشم‌های RK که به مدت طولانی در معرض غلظت‌های کم اکسیژن قرار می‌گیرند - مانند آنچه در کوهنوردی در ارتفاعات با آن مواجه می‌شوند - در واقع می‌توانند به صورت چشمگیری دچار دوربینی شوند.  تضعیف ساختار قرنیه ناشی از RK یکی از دلایل اصلی این بود.

آیا انجام عمل های لیزری حذف عینک (لیزیک، لازک و ...) برای کوهنوردان مناسب است؟

روش RK به سرعت جای خود را به روش‌های اصلاح بینایی لیزری با استفاده از لیزر اگزایمر مانند PRK و در نهایت لیزیک در اواخر دهه 1990 داد. با توجه به تجربه نگران کننده بیماران RK که به ارتفاعات بالا صعود کردند، سوال طبیعی این بود که آیا مسائل مشابهی در بیماران عمل شده با روش‌های اصلاح بینایی لیزری نیزمشاهده می شود یا خیر.

برخلاف RK، تغییر شکل قرنیه در روش‌های اصلاح بینایی لیزری، ناشی از حذف بسیار دقیق مقادیر میکروسکوپی بافت قرنیه است.  به این دلیل ساختار قرنیه به طور چشمگیر تضعیف نمی شود. بنابراین فرض بر این بود که این روش‌ها به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر تغییرات شدید ارتفاع قرار نمی‌گیرند. مطالعات تأیید کرده‌اند که در واقع ارتفاعات بالا تاثیری بر شکل قرنیه یا تغییرات اصلاحی قرنیه در چشم‌هایی که برای اصلاح نزدیک‌بینی PRK داشته‌اند، ندارد. مطالعات مشابه در بیماران لیزیک در باره شکل ثابت قرنیه و میزان شماره اصلاح شده نیازمند احتیاط بود: در برخی از این بیماران که به ارتفاعات خیلی بالا (بالای 26000 پایی) صعود کرده بودند، افزایش خفیفی در نزدیک‌بینی مشاهده شد. این تغییرات به طور کامل در طول فرود آنها برطرف شد و در توانایی آنها برای عملکرد ایمن تداخلی ایجاد نکرد.

نتیجه گیری انجام عمل های لیزر و لیزیک برای کوهنوردان

در نتیجه، بیمارانی که تحت عمل‌های  لیزری حذف عینک مانند  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی  برای نزدیک‌بینی قرار می‌گیرند، می‌توانند با خیال راحت نتیجه گیری کنند که بینایی آنها حتی در ارتفاعات بالا (به استثنای نوسانات خفیف دید احتمالی در ارتفاعات بالای 26000 فوت) ثابت می‌ماند. در مجموع، لیزیک را باید یک گزینه بسیار مطمئن و موثر برای اصلاح بینایی در کوهنوردان در ارتفاعات بالا در نظر گرفت.

جراحیهای چشم