بیماریهای شبکیه

retinal diagnostic tests تست های تشخیصی شبکیهتست های تشخیصی شبکیه

هنگامی که به متخصص شبکیه مراجعه می کنید، تعدادی تست وجود دارد که پزشک می تواند برای تشخیص یا پیگیری برخی از بیماری های شبکیه انجام دهد. از آنجا که این آزمایشات معمولاً در معاینات روزمره چشم پزشکی استفاده نمی شوند، ممکن است با آنها آشنا نباشید. شبکیه پنجره ای است به دنیای دورن بدن انسان و بسیاری از بیماری های سیستمیک از طریق معاینه و عکس برداری از شبکیه کشف می شوند. دستگاه ها و تجهیزات متعددی برای تشخیص، پیگیری و درمان بیماری های شبکیه طراحی شده اند.

تست آمسلر گرید، آنژیوگرافی فلوئورسئین و ایندوسیانین سبز، OCT شبکیه، بررسی میدن بینایی، تست بررسی کوررنگی،  تست عادت به تاریکی، تست های الکتروفیزیولوژی شبکیه مثل ERG و EOG و تست VEP در تشخیص و کمک به پیگیری بیماری های شبکیه کمک کننده هستند. ادامه مطب =>

بیماری های ماکولا یا لکه زرد شبکیه

شبکیه لایه ای از بافت پشت چشم شما است که نور را حس می کند و تصاویر را به مغز شما می فرستد. در مرکز این بافت عصبی ماکولا قرار دارد. این ناحیه دید تیز و مرکزی مورد نیاز برای مطالعه ، رانندگی و دیدن جزئیات دقیق را فراهم می کند.

macular disease بیماری های ماکولا

اختلالات شبکیه بر این بافت حیاتی تأثیر می گذارد. این بیماری ها می توانند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهند و بعضی از آنها می توانند به اندازه کافی جدی باشند که باعث کوری شوند. بیماری های شایع و وخیم ماکولا و شبکیه عبارتند از:

بیماری های محیط شبکیه

perpheral retinal disease بیماری های محیطی شبکیهبیماری های شبکیه بسیار متفاوت هستند، اما بیشتر آنها علائم بینایی ایجاد می کنند. بیماری های شبکیه می تواند بر روی هر قسمت از شبکیه چشم شما تأثیر بگذارد. شبکیه حاوی میلیون ها سلول حساس به نور (میله ها و مخروط ها) و سلول های عصبی دیگر است که اطلاعات بصری را دریافت و سازمان می دهند. شبکیه شما از طریق عصب بینایی شما این اطلاعات را به مغز شما می فرستد و شما را قادر می سازد تا ببینید.  ناحیه شبکیه در خارج از ماکولا، یعنی شبکیه محیطی، دید جانبی (محیطی) و دید در شب را به ما می دهد.

بیماری های مختلفی قسمت های محیطی شبکیه ر ا درگیر می کند.  این بیماری ها ممکن است منجر به ایجاد اجسام شناور در میدان بینایی، فلاش ها و جرقه های نورانی، از بین رفتن دید جانبی، شب کوری و سوراخ شدگی و پارگی  و یا جدا شدگی شبکیه شود. دژنراسیون (تخریب) شبکیه محیطی معمولاً از اواسط شبکیه محیطی چشم، در منطقه ای اطراف شبکیه مرکزی شروع می شود. بعداً در طول تغییرات ممکن است شبکیه محیطی عملکرد خود را از دست بدهد. در نهایت فقط شبکیه مرکزی کار می کند و فرد دید تونلی دارد.
درمان برخی بیماری های شبکیه در دسترس است. بسته به شرایط شما ، اهداف درمانی ممکن است توقف یا کندی بیماری و حفظ ، بهبود یا بازیابی بینایی شما باشد. برخی از بیماری های شبکیه بدون درمان، باعث کاهش شدید بینایی یا کوری می شوند. ادامه مطلب =>

بیماری های عروقی شبکیه

retinal vascular disease بیماری های عروقی شبکیهبیماری های عروقی شبکیه، اختلالات رگ های خونی چشم هستند. این بیماری ها به طرق مختلفی بر بینایی و عملکرد چشم  تاثیر دارند، اما همه آنها در محدود کردن گردش خون نقش دارند. برخی باعث تغییر در جریان خون می شوند، برخی دیگر ساختار رگ های خونی را مختل می کنند، در حالی که برخی بر قوام خود خون تأثیر می گذارند.

بیماری های عروقی شبکیه می تواند در اثر بیماری هایی مانند فشار خون بال ، اختلالات قلبی عروقی، دیابت، خونریزی، لخته شدن، اختلالات خود ایمنی، سابقه سکته مغزی و تصلب شرایین یا ضخیم شدن رگ های خونی ایجاد شود.

عوامل دیگر مانند سن، کلسترول بال ، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، اضافه وزن و استعمال دخانیات نیز می تواند احتمال ابتلا به اختلالات عروقی شبکیه را در فرد افزایش دهد. ادامه مطلب =>

اندوفتالمیت

endophthalmitis اندوفتالمیت یا عفونت داخل چشماندوفتالمیت عفونت در داخل چشم است که می تواند حاد یا مزمن باشد، به این معنی که می تواند خیلی سریع ایجاد شود که شایع ترین آن است  یا به آرامی ایجاد می شود و برای مدت طولانی ادامه می یابد.

اندوفتالمیت ، عفونت بافت ها یا مایعات داخل کره چشم است. این  بیماری یک فوریت پزشکی است. اگر علائمی دارید، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. اندوفتالمیت اگر سریع درمان نشود، می تواند شما را نابینا کند.

اندوفتالمیت یکی از مخرب ترین تشخیص ها در چشم پزشکی است. ا اندوفتالمیت یک اختلال التهابی داخل چشمی و وخیم است که بر زجاجیه تأثیر می گذارد و می تواند در نتیجه انتشار میکروب از بیرون به چشم  یا از طریق خون به چشم ایجاد شود. با هر گونه پارگی در دیواره چشم، امکان ورود عفونت به داخل چشمی وجود دارد. . این امر معمولاً پس از جراحی داخل چشم دیده می شود اما می تواند به عنوان عارضه ترومای نافذ چشم یا از بافت های اطراف چشمی مجاور نیز رخ دهد. ادامه مطلب =>

retina videoes فیام های شبکیهفیلم بیماری های شبکیه

در این قسمت فیلم های بیماری های شبکیه را ببیندید. ادامه مطلب =>