آب مروارید تروماتیک (ضربه ای)

آب مروارید تروماتیک کدورت عدسی طبیعی چشم است که ممکن است پس از ترومای چشمی نافذ یا غیر نافذ رخ دهد که فیبرهای عدسی را تخریب کرده و به آنها آسیب می رساند. اغلب آب مرواریدهای تروماتیک منجر به تورم عدسی چشم می شود، اما نوع و سیر بالینی آن به ضربه و یکپارچگی کپسولی عدسی بستگی دارد.

در واقع آب مروارید تروماتیک، کدر شدن عدسی طبیعی چشم پس از ضربه است.  به ندرت، آب مروارید تروماتیک می تواند در نتیجه شوک الکتریکی، سوختگی شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش  یا تشعشع ایجاد شود. آب مروارید تروماتیک ممکن است در عرض چند هفته پس از آسیب به عدسی ایجاد شود، یا ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. به همین دلیل است که پیگیری منظم مهم است.

علائم آب مروارید ضربه ای چیست؟

هنگامی که چشم آسیب دیده و دچار آب مروارید می شود، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
     تغییر و بد شکل شدن ظاهر چشم
    
چشم درد
    
خون ریزی
     تورم
    
کاهش بینایی یا از بین رفتن دید
اگر عدسی متورم باشد، می تواند باعث افزایش فشار چشم شود، اما اگر چشم بسیار آسیب دیده باشد، ممکن است فشار داخل چشم کاهش یابد.

آب مروارید تروماتیک به چه شکلی است؟

آب مروارید ناشی از ضربه های غیرنافذ اغلب شبیه یک گل رز سفید یا پرمانند است. آب مروارید ناشی از ضربه های ناقذ ممکن است کوچکتر باشد اما ممکن است به سرعت گسترش یابد. این آب مروارید گل برگی شکل می تواند بلافاصله پس از آسیب دیدگی یا ماه ها تا سال ها بعد ظاهر شود. در نزدیک به نیمی از موارد کاتاراکت تروماتیک، قسمت های پشتی چشم نیز آسیب می بیند.

آب مروارید تروماتیک چگونه درمان می شود؟

آب مروارید تروماتیک مانند هر آب مروارید دیگری درمان می شود. اگر کوچک، ثابت یا خارج از مسیر دید باشد، ممکن است توسط پزشک با ویزیت های بعدی پیگیری شود. اگر نزدیک به مرکز بینایی باشد، قطره های چشمی برای بزرگ کردن مردمک ممکن است به بهبود بینایی کمک کند. گاهی اوقات  به خصوص در کودکان آب مروارید خفیف ضربه ای به خودی خود بهبود می یابد.
اگر آب مروارید نیاز به درمان داشته باشد، عدسی کدر با جراحی برداشته می شود و با یک لنز مصنوعی شفاف جایگزین می شود.
معمولاً همزمان با برداشتن آب مروارید، یک لنز مصنوعی جدید کاشته می شود. با این حال، اگر آسیب چشمی گسترده باشد، جراح ممکن است قبل از کاشت عدسی مصنوعی صبر کند تا چشم بهبود یابد. این انتظار می‌تواند تعیین قدرت صحیح لنز جدید را آسان‌تر کند.
اگر آسیب های چشمی دیگری وجود داشته باشد که همزمان قابل درمان باشد، جراح چشم آن ها را نیز ترمیم می کند. اگر سایر آسیب های چشمی شدید باشد، ابتدا درمان می شوند و پس از بهبودی چشم، آب مروارید برداشته می شود.

چگونه می توانم از آب مروارید تروماتیک جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از آب مروارید ناشی از ضربه، به ویژه هنگام ورزش و کار درمحیط های با گرد و غبار و ذرات محافظت از چشم ها است،. اگر فکر می کنید که چشمانتان در معرض آسیب است، همیشه باید از عینک یا عینک محافظ استفاده کنید.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم