تاریخچه لیزیک و چگونگی توسعه آن

لیزیک یکی از ایمن ترین عمل های جراحی است و بر روی بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان انجام شده است. عمل های لیزری اصلاح بینایی انواع مختلفی دارند، اما وجه مشترک آنها این است که از لیزر برای تغییر شکل قرنیه چشم برای اصلاح عیوب انکساری چشم، یعنی نزديک بيني، دور بيني یا آستيگماتيسم  استفاده می‌کنند.
لیزیک در چند دهه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از افراد برای رهایی از عینک و یا لنز تماسی به آن روی آورده اند. اما ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که فناوری لیزیک سابقه طولانی دارد. در زیر، نگاهی می اندازیم به چگونگی توسعه تکنیک پشت روش های اصلاح بینایی مانند عمل لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی.

تاریخچه جراحی لیزیک چشم

LASIK Historyتاریخچه لیزیک نزدیک به صد سال قدمت دارد و افراد زیادی در توسعه این فناوری مشارکت داشته اند. در اوایل دهه 1950، چشم پزشک اسپانیایی خوزه باراکور راهی برای بریدن یک فلپ در قرنیه به منظور تغییر شکل آن ایجاد کرد. تحقیقات Barraquer به طور گسترده ای به عنوان پایه و اساس تکنیک های مدرن لیزیک در نظر گرفته می شود.
 
 در دهه 1980، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در نیویورک کشف کردند که چگونه می توان از لیزر اگزایمر برای شکل دادن به بافت انسان بدون ایجاد آسیب استفاده کرد. سپس این پیشرفت با روش اصلاح انکسار Barraquer ترکیب شد تا نتایج بینایی دقیق‌تر شود.
در سال 1988، اولین جراحی انکساری لیزری بر روی یک زن 62 ساله در ایالات متحده انجام شد. FDA در سال 1995 روش‌های کراتکتومی فتورفرکتیو (PRK) و جراحی لیزیک چشم را در سال 1999 تأیید کرد. PRK و لیزیک نیز در اوایل دهه 90 در کانادا تأیید شدند.

فناوری تصحیح بینایی در مراکز لیزر چشم ایران

با وجود اینکه اصلاح بینایی لیزری برای چندین دهه رایج بوده است، پیشرفت‌های جدیدی در این فناوری به طور مداوم در حال انجام است. در این مرکز چشم، ما به استفاده از آخرین فناوری موجود برای ارائه بهترین نتایج بینایی ممکن به بیماران خود افتخار می کنیم و انواع روش های اصلاح بینایی را انجام می دهیم.
علاوه بر لیزیک استاندارد، ما لیزیک سفارشی Wavefront را ارائه می دهیم که از فناوری هدایت شده با توپوگرافی برای سفارشی کردن بهتر این عمل با نیازهای بینایی بیمار استفاده می کند. لیزیک سفارشی 20 تا 30 درصد کمتر بافت قرنیه را برداشته و دقت بیشتری دارد. به ویژه برای بیمارانی که قرنیه نازک‌تر از حد متوسط، مردمک‌های بزرگ‌تر یا شماره چشم بالاتر دارند، مفید است.
ما همچنین فمتولیزیک یعنی لیزیک تمام لیزری را انجام می دهیم که از لیزر برای ایجاد فلپ قرنیه به جای میکروکراتوم استفاده می کند. این را می توان با لیزیک استاندارد یا سفارشی ترکیب کرد.
هنگامی که برای مشاوره مراجعه می کنید، در این مرکزیک سری آزمایشات تشخیصی را برای تایید کاندیداتوری شما و توصیه بهترین روش متناسب با نیازهای بینایی شما انجام می دهند. ما به طور مفصل نحوه عملکرد لیزیک و تفاوت های تکنولوژی را در مباحث بعدی توضیح خواهیم داد.
این تکنولوژی زندگی میلیون‌ها نفر را از طریق دید روشن متحول کرده‌ است و اکنون نوبت شماست.
 

فیلم لیزیک هوشمند Customized LASIK Video

 
 
اگر تصمیم به عمل برداشتن عینک دارید، می توانید برای مشاوره و معاینه با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید تا ببینید آیا کاندید مناسبی هستید یا خیر و درباره لیزیک و سایر روش های حذف عینک بیشتر بدانید.

جراحیهای چشم